AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Møtt mannen i mitt liv, og vi snakker om å flytte sammen. Men, han er midt i separasjon. Han mener de kan søke om skilsmisse i desember, da har de vært separert ett år. Men de bodde sammen de første månedene av separasjonen. Er separasjonspapirene da gyldig? De signerte begge men bodde likevel sammen. En annen ting...de er jo i teorien fortsatt gift. Kan hun komme og kreve ting av ham i etterkant? De har allerede fordelt hus, hytte og bil. Hvis han og jeg kjøper bolig sammen, kan ekskona komme og kreve noe av ham? Eller er alt han skaffer seg etter at de separerte seg hans? Anonymkode: 3f064...f2b
Gjest Nina1975 Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 (endret) Står lettfattelig om dette på skilsmisse.com. Ang.fordeling, så skal det skrives en erklæring om at boet er oppgjort. Det han skaffer seg etter at han er blitt separert er hans, ja. Endret 24. mai 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Vent heller til separasjonen er i boks, så slipper du mye drama. Anonymkode: af972...caf 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 I desember blir det et år siden de er separert og så bodde de sammen en stund etter det. Sier du at de i praksis bor hver for seg de siste 3-4 månedene nå? Ikke kjøp noe felles før etter at han er skilt. Anonymkode: e7024...f7d 10
Namine Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 (endret) Jeg er skilt, og så vidt jeg vet, kunne hverken meg eller xen min kreve noe i ettertid, etter at boet var gjort opp (dette skal det være en erklæring på), og separasjonen var tatt ut. Men jeg gikk ikke inn i et seriøst forhold igjen før etter skilsmissen, så jeg har ikke satt meg veldig inn i dette. Men jeg hadde ventet til etter skilsmissen før jeg bandt meg såpass seriøst med en separert mann. Så slipper du mye surr, om de feks opphever separasjonen eller lignende. Endret 24. mai 2018 av Namine 4
Namine Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 (endret) 1 minutt siden, Namine skrev: Dobbel Endret 24. mai 2018 av Namine
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 Da avventer vi til skilsmissen er i boks. Orker ikke noe tull Han har ikke bodd mange månedene for seg selv. Jeg ba han sjekke det ut da jeg mente separasjonen ikke var gyldig så lenge de bodde under samme tak. Men han mener at signert er signert og at det holder. Anonymkode: 3f064...f2b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 Så dere har bare vært sammen i noen mnd? Vent med etter dere har leid sammen i et års tid, så kjenner du han, og har et seriøst forhold før du starter å kjøpe noe med en mann som tydligvis er full av tomme løfter (skiller seg) og finner seg ny dame mnd etter brudd. Du kjenner han såvidt, ta deg litt god tid du. Men ja, etter seperasjonen er i boks og de har erklært at boet er oppgjort, så er det han kjøper - hans. Har de barn sammen?Dog, du bør kanskje vente med å ta det her seriøst, han du er "sammen med" er fortsatt gift med kona si liksom. Anonymkode: d9773...bd1 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 Sjekk ut rebound.com Anonymkode: 70943...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #10 Skrevet 24. mai 2018 De har ikke barn. Og ja, det er litt tidlig å kjøpe noe sammen. Men han mener at han er skilt i desember, jeg mener noe annet. Jeg mener at de månedene han bodde hjemme har forsinket prosessen. Jeg har og hørt om tilfeller hvor den ene har bodd for lenge hjemme og separasjonen dermed annullert. Jeg har bedt ham sjekke ut, men han mener alt er ok. Anonymkode: 3f064...f2b
Ulven Skrevet 24. mai 2018 #11 Skrevet 24. mai 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: De har ikke barn. Og ja, det er litt tidlig å kjøpe noe sammen. Men han mener at han er skilt i desember, jeg mener noe annet. Jeg mener at de månedene han bodde hjemme har forsinket prosessen. Jeg har og hørt om tilfeller hvor den ene har bodd for lenge hjemme og separasjonen dermed annullert. Jeg har bedt ham sjekke ut, men han mener alt er ok. Anonymkode: 3f064...f2b Hadde en av de byttet folkeregistrert adresse? http://www.skilsmisse.com/separasjon-skilsmisse/ Endret 24. mai 2018 av Ulven
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #12 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, Ulven skrev: Hadde en av de byttet folkeregistrert adresse? Nei, han gjorde ikke det. Anonymkode: 3f064...f2b
Ulven Skrevet 24. mai 2018 #13 Skrevet 24. mai 2018 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, han gjorde ikke det. Anonymkode: 3f064...f2b Da ville jeg bedt ham sjekke om separasjonen ble annulert eller om den fremdeles står ved lag. Det gis tydligvis en overgangstid på to måneder, men hvis de bodde sammen uten å skille sine folkeregistrerte adresser etter disse to månedene, er det ikke sikkert skilsmissen kan trå i kraft til jul. Endret 24. mai 2018 av Ulven 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #14 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, Ulven skrev: Da ville jeg bedt ham sjekke om seperasjonen ble annulert eller om den fremdeles står ved lag. Det gis tydligvis en overgangstid på to måneder, men hvis de bodde sammen uten å skille sine folkeregistrerte adresser etter disse to månedene, er det ikke sikkert skilsmissen kan trå i kraft til jul. Jeg har nevnt det to ganger allerede, og han blir litt irritert. Skal ta det med ham en siste gang. Hvis det ikke er så viktig for ham, så er ikke det en mann jeg vil dele livet mitt med. Anonymkode: 3f064...f2b 2
Testosteron Skrevet 24. mai 2018 #15 Skrevet 24. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han mener de kan søke om skilsmisse i desember, da har de vært separert ett år. Men de bodde sammen de første månedene av separasjonen. Er separasjonspapirene da gyldig? De signerte begge men bodde likevel sammen. Anonymkode: 3f064...f2b Separasjonen er gyldig selv om ikke ektefellene flyttet fra hverandre straks de fikk separasjonsbevilgning. Loven tillater "samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt". Ekteskapsloven § 20 andre avsnitt: "En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_1-4
Testosteron Skrevet 24. mai 2018 #16 Skrevet 24. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: de er jo i teorien fortsatt gift. Kan hun komme og kreve ting av ham i etterkant? De har allerede fordelt hus, hytte og bil. Hvis han og jeg kjøper bolig sammen, kan ekskona komme og kreve noe av ham? Eller er alt han skaffer seg etter at de separerte seg hans? Anonymkode: 3f064...f2b Alt han har skaffet seg etter at søknaden om separasjon kom inn til fylkesmannen er hans. (Forutsetningen er dog at de ikke ble boende sammen lenger enn i en "overgangsperiode" etter at de fikk innvilget separasjon av fylkesmannen, for i så fall opphører virkningen av separasjonsbevilgningen. Se ovenfor.) Ekteskapsloven § 60: "Skjæringstidspunktet for erverv, avkastning og gjeld som omfattes av oppgjøret. Det som skal deles, er den formuen hver ektefelle hadde a. da begjæring om separasjon eller skilsmisse kom inn til fylkesmannen eller stevning med krav om separasjon eller skilsmisse kom inn til retten, eller da samlivet ble brutt dersom dette skjedde først, b. da ektefellene avtalte deling etter § 57 bokstav b, c. da krav om deling etter § 57 bokstav c kom inn til retten, eller d. da stevning med krav som nevnt i § 57 første ledd bokstav d eller e kom inn til retten. Avkastning av midler som en ektefelle helt eller delvis var eier av, og som blir opptjent etter de tidspunktene som er nevnt i bokstavene a til d, skal ikke deles. En ektefelle kan ikke kreve fradrag for gjeld ektefellen har pådratt seg etter de tidspunktene som er nevnt i første ledd bokstavene a til d." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_1-4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #17 Skrevet 25. mai 2018 På 24.5.2018 den 13.58, AnonymBruker skrev: De har ikke barn. Og ja, det er litt tidlig å kjøpe noe sammen. Men han mener at han er skilt i desember, jeg mener noe annet. Jeg mener at de månedene han bodde hjemme har forsinket prosessen. Jeg har og hørt om tilfeller hvor den ene har bodd for lenge hjemme og separasjonen dermed annullert. Jeg har bedt ham sjekke ut, men han mener alt er ok. Anonymkode: 3f064...f2b Jeg er i en situasjon der vi er separert men eksen gadd ikke å melde adresseendring før et halvt år etter at han hadde flyttet ut. Jeg kontaktet Fylkesmannen som s a at vi fremdeles kan få innvilget skilsmisse etter 1 år hvis jeg legger frem begrunnelsen for at han ikke meldte adresseendring tidligere. Vi har ingen barn. Anonymkode: 4a78c...2bc
Gjest O.G. Skrevet 25. mai 2018 #18 Skrevet 25. mai 2018 Virker uselvstendig denne mannen som skaffer seg en ny dame og snakker om å kjøpe noe med nydama mens han fremdeles er gift...
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #19 Skrevet 25. mai 2018 10 minutter siden, O.G. skrev: Virker uselvstendig denne mannen som skaffer seg en ny dame og snakker om å kjøpe noe med nydama mens han fremdeles er gift... Åååå dette blir jeg bittelitt provosert av må jeg få lov å si. Jeg er selv separert og det kan være mange ulike grunner til et samlivsbrudd (som en separasjon er pr definisjon). Jeg vet ingenting om TS sin kjæreste, men jeg er selv separert og har ny kjæreste - en mann som også er "bare" separert. I våre tilfeller ble samlivet avbrutt da hans eks flyttet inn med en annen mann hun hadde vært utro med, og i mitt tilfelle er eksen en alkoholiker som nektet å skrive under på noen papirer og jeg selv måtte sende inn begjæring om separasjon. Synes du dermed at man skal straffes for dette og ikke finne seg ny kjæreste i separasjonstiden hvis så skjer? Huskjøp er en helt annen diskusjon synes jeg. Akkurat det overlater jeg (også) til hver enkelt å avgjøre hva som er riktig for dem. Anonymkode: 4a78c...2bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå