AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Har hørt at hvilepulsen kan si noe om hva slags fysisk form man er i. jeg vipper mellom 58-62. Noen uker ligger jeg jevnt på 58 hver dag, andre uker 60 eller 62. Er dette bra? Og hva er det som påvirker hvilepulsen? Hvorfor svinger den? Håpet noen kan svare på dette 😊 Anonymkode: 44585...848
Hr. Aktiv Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Det er vel ganske normalt lav for normale folk. Normalt er vel 60-90 blandt folk flest. Familien min har ganske høy hvilepuls som standard å selv om jeg er veldig godt trent er den ikke lavere enn 50 mens en utrent kamerat av meg ligger også på det samme.
Gjest Whiskey hangover Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 (endret) Når jeg våkner om morgenen har jeg 51 i hvilepuls. Idrettspersoner kan ha 30 i hvilepuls. Men mellom 50 - 60 er normal hvilepuls for et vanlig friskt menneske. Mål, sjekk hvilepulsen når du våkner om morgenen. Før du står opp, med pulsklokke om du har. Om morgenen før du begynner å bevege på deg, får du mest nøyaktig resultat. Endret 24. mai 2018 av Whiskey hangover
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Bare hvilepuls i seg selv er vel strengt tatt ikke noe mål på hvor god form du er i, MEN den vil synke når du blir i bedre form. Altså må du måle hvilepuls før du setter igang med trening og så igjen etter noen uker/måneder for å se om det er noen forskjell. Det er riktig at mange idrettsfolk har lav hvilepuls, men det er jo nettopp fordi de har trent lenge. Noen har også lav hvilepuls fra naturens side uten å være godt trent. Bestefaren min hadde under 30 i hvilepuls. Ikke fordi han var godt trent, men fordi han var født sånn. Han utviklet hjerteproblemer, så lav hvilepuls er ikke alltid ensbetydende med fantastisk. Det er nesten umulig å måle hvilepulsen helt nøyaktig, så det er ikke rart den varierer med noen slag. Hvilepulsen du oppgir er helt normal Anonymkode: b6149...101
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 Hvilepulsen synker når man blir bedre trent (utholdenhetsmessig) fordi hjertet blir sterkere og dermed kan pumpe mer blod for hvert slag. Dermed trenger det ikke å slå like ofte for å pumpe like mye blod som det gjorde før man ble i bedre form. Var det forståelig? Det er som nevn av andre het veldig individuelt hvilket utgangspunkt man har. Så man må nok følge med over tid før å se om den forandrer seg. Anonymkode: d972a...751
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 Det er helt vanlig at hvilepulsen varierer litt. Jeg får f.eks høyere hvilepuls når jeg har vondt i magen (da er den på ca 65), og når jeg føler meg frisk og ligger i senga er pulsen mellom 45 og 55. Det er veldig bra å ikke ha for høy puls, men de fleste ligger vel mellom 66 og 80 Anonymkode: bd494...a19
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 Når man har god helse og trener, så kan lav hvilepuls indikere at man er i god form. Men isolert sett sier hvilepulsen lite om formen. Da jeg jobbet på sykehus så hadde mange av de dårligste hjertepasientene lav puls, og de var åpenbart ikke i god fysisk form. Anonymkode: 1cc95...37c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har god helse og trener, så kan lav hvilepuls indikere at man er i god form. Men isolert sett sier hvilepulsen lite om formen. Da jeg jobbet på sykehus så hadde mange av de dårligste hjertepasientene lav puls, og de var åpenbart ikke i god fysisk form. Anonymkode: 1cc95...37c Det er nettopp hvilepulsen som sier noe om formen. Makspulsen derimot, sier lite om formen da makspuls er genetisk og aldersbetinget. Blander du blodtrykk og puls, i forhold til sykehusinnslaget der oppe? Du har ikke peiling på hva du babler om. Anonymkode: 5357b...292
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp hvilepulsen som sier noe om formen. Makspulsen derimot, sier lite om formen da makspuls er genetisk og aldersbetinget. Blander du blodtrykk og puls, i forhold til sykehusinnslaget der oppe? Du har ikke peiling på hva du babler om. Anonymkode: 5357b...292 Ikke hvilepulsen i seg selv nei. Men nedgang i hvilepuls ved påbegynt aktivitet er et tegn på bedre form. Anonymkode: 82517...247
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 Det er hvor raskt man kommer ned i hvilepuls etter aktivitet som indikerer hvor god formen er. Selv om mange godt trente har lav hvilepuls er ikke dette ensbetydende med god form. Samboeren min har under søvn hvilepuls på ca 30. Anonymkode: 92d62...ea7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 Isolert sett sier ikke hvilepulsen noe som helst om din fysiske form. Hvilepulsen variere fra person til person og fra dag til dag. Nedgang i hvilepulsen indikerer at du blir i bedre fysisk form. Når hjertet blir sterkere klarer det å pumpe like mye blod som tidligere men med færre hjerteslag. Hvilepulsen ligger normalt mellom 60 og 80 slag. Den svinger fra dag til dag avhengig av hva du har drukket og spist, hvor sliten du er, hvor mye du har sovet, om det er sykdom/infeksjon i kroppen, temperatur/luftfuktighet osv osv. Det er et uendelig antall årsaker til at hvilepulsen varierer. En hvilepuls på 60 slag er hverken bra eller dårlig. Har du tidligere hatt 80 som hvilepuls og trent jevnt over en lengre tid er det bra for da har du klart å senke hvilepulsen og kommet i bedre form. Har du normalt 40 i hvilepuls er 60 slag "dårlig" og kan være et tegn på at du trenger hvile eller begynner å bli syk. Hvilepuls må alltid sees på over lengre tid og kan kun sammenlignes med egne tidligere målinger, ikke andre personer. Anonymkode: c1b02...745
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp hvilepulsen som sier noe om formen. Makspulsen derimot, sier lite om formen da makspuls er genetisk og aldersbetinget. Blander du blodtrykk og puls, i forhold til sykehusinnslaget der oppe? Du har ikke peiling på hva du babler om. Anonymkode: 5357b...292 Så du mener at hjertepasienter med bradykardi (lav puls) som ligger på sykehuset er i god form. Du har ikke peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 1cc95...37c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå