Ariana807 Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Har et spørsmål angående forfallsdato. Jeg fikk en regning i dag på ventilasjon som ble reparert. Jeg fikk regningen i posten først i dag, godt mulig pga. 17. Mai, helg og pinse. Leveringsdato er satt til 16.Mai, og forfallsdato er satt til 24. Mai. Jeg betalte før jeg så denne datoen, som er i dag, da jeg allrid betaler regninger med det samme jeg får dem. Men er det godt nok? Å betale samme dag som forfallsdato? Er litt fristet til å sende en melding til reperatøren som fikset tingene og forklare meg. Enn om jeg har betalt i dag vil det jo kanskje ta en dag og to før de dukker opp hos ham...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Vil alltid stå dato for mottaker ogsåDu betalte i rett tid, så ikke noe å tenke på Anonymkode: 4fc24...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Ikke noe problem! Innbetalingen blir registrert i dag, eller i morgen. Dette trenger du ikke å bekymre deg for. 🙂 Anonymkode: 4941a...099
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Så lenge man betaler regninger innen forfallsdato også inkl forfallsdatoen så er alt ok. Anonymkode: fe399...31b 2
Missfitness Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 6 minutter siden, Ariana807 skrev: Er litt fristet til å sende en melding til reperatøren som fikset tingene og forklare meg. Enn om jeg har betalt i dag vil det jo kanskje ta en dag og to før de dukker opp hos ham... Helt unødvendig, ingen forventer betaling før forfall! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 Om han skulle være idiot nok til å klage kan du bare fortelle ham at han kan skylde seg selv når han sender faktura med en ukes betalingsfrist når samme uka inneholder både 17. mai og pinse. Jeg tipper fakturasystemet hans har 1 uke liggende inne som standard betalingsfrist, men at i praksis tar han hensyn til helligdager og langhelger før han sender purring. Uansett har han vel ikke lov til å ta purregebyr før du har gått 14 dager over betalingsfristen, så du har alt ditt på det tørre. (Er konvolutten datostemplet forresten? Eller gjør ikke Posten sånt lenger? Noe sier meg at den fakturaen ble tilbakedatert i løpet av pinsehelgen og postlagt på tirsdag ...) Anonymkode: a94fd...872
asterix Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 Jeg betaler alltid alle regninger på forfallsdato. Er overhode ingen grunn til å betale tidligere enn det.
Ariana807 Skrevet 24. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om han skulle være idiot nok til å klage kan du bare fortelle ham at han kan skylde seg selv når han sender faktura med en ukes betalingsfrist når samme uka inneholder både 17. mai og pinse. Jeg tipper fakturasystemet hans har 1 uke liggende inne som standard betalingsfrist, men at i praksis tar han hensyn til helligdager og langhelger før han sender purring. Uansett har han vel ikke lov til å ta purregebyr før du har gått 14 dager over betalingsfristen, så du har alt ditt på det tørre. (Er konvolutten datostemplet forresten? Eller gjør ikke Posten sånt lenger? Noe sier meg at den fakturaen ble tilbakedatert i løpet av pinsehelgen og postlagt på tirsdag ...) Anonymkode: a94fd...872 Supert forslag! Tenkte ikke på det, og jo da, 22.05 står stemplet på den 😄 Da har jeg den å komme meg heldigsvis! Har lest alle innleggene, jeg lar aldri en regning ligge helt til forfall, så var ekstremt usikke på "hva nå...".
282_NaughtySpark Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 Legg alltid regninger inn med forfallsdato som betalingsdato, da er det i det minste du som får renter på pengene så lenge de står på din konto. Jo tidligere før forfallsdato du betaler jo mindre rentegrunnlag har du selv, og jo mer gir du til den som skal ha betalingen. De fleste har nok ikke så mye penger på bruks/regningskonto at det utgjør de største summene, men alle monner drar, og det er uansett altlid dumt å gi bort noe gratis.. :-) 1
Ariana807 Skrevet 25. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2018 (endret) 30 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Legg alltid regninger inn med forfallsdato som betalingsdato, da er det i det minste du som får renter på pengene så lenge de står på din konto. Jo tidligere før forfallsdato du betaler jo mindre rentegrunnlag har du selv, og jo mer gir du til den som skal ha betalingen. De fleste har nok ikke så mye penger på bruks/regningskonto at det utgjør de største summene, men alle monner drar, og det er uansett altlid dumt å gi bort noe gratis.. :-) Dumt å gi bort noe gratis, men er en slik person som ikke klarer la en regning ligge. Den MÅ betales, slik at pengene forsvinner og jeg har absolutt kontroll over hvor mye jeg har i banken. Slipper da også å tenke å bekymre meg slik jeg gjorde da jeg så datoen på denne Kan det virkelig utgi så mye penger🤔 Isåfall så er de tapt, jeg betaler gledelig litt penger for å få ro i sjelen. Jeg blir desidert lettere til sinns med å betale dem med en gang 👍🏻 derfor jeg aldri har tenkt over problematikken med når en regning absolutt må betales, før eller på forfallsdato. Endret 25. mai 2018 av Ariana807
282_NaughtySpark Skrevet 25. mai 2018 #11 Skrevet 25. mai 2018 26 minutter siden, Ariana807 said: Dumt å gi bort noe gratis, men er en slik person som ikke klarer la en regning ligge. Den MÅ betales, slik at pengene forsvinner og jeg har absolutt kontroll over hvor mye jeg har i banken. Slipper da også å tenke å bekymre meg slik jeg gjorde da jeg så datoen på denne Kan det virkelig utgi så mye penger🤔 Isåfall så er de tapt, jeg betaler gledelig litt penger for å få ro i sjelen. Jeg blir desidert lettere til sinns med å betale dem med en gang 👍🏻 derfor jeg aldri har tenkt over problematikken med når en regning absolutt må betales, før eller på forfallsdato. Nei, mye penger utgjør det ikke, de fleste husholdninger kan vel spare flere ganger så mye på en dag, ved å ta noen enkle grep, som det rentene utgjør ila. et år, men det er litt sånn prinsippsak og innarbeidelse av gode pengevaner :-) 1
282_NaughtySpark Skrevet 25. mai 2018 #12 Skrevet 25. mai 2018 Det er heller ingen krise om man betaler en dag eller to etter forfall, ikke at jeg har for vane å gjøre det, men det har hendt noen ganger at det har vært en regning jeg har glemt av og betalt noen dager senere, og det har jeg aldri fått noe problem med. Sånn innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig, jeg har ikke prøvd å tøye den strikken med hensikt, og har ingen planer om det heller, men det er ikke slik at det havner til inkasso så fort man ikke har betalt til forfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå