Gå til innhold

Erfaringer med doppler og flere hjertelyder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 12uker gravid med nr 4. Magen er godt synlig slik og alle kan se at det er et nytt tilskudd på vei. Jeg har doppler hjemme som jeg har benyttet også ved tidligere svangerskap. Saken er at jeg i går hørte hjertelyden til babyen klart og tydelig på høyre side på høyde med symfysen, flyttet deretter litt rundt på doppleren og hørte hjertelyden like klart på toppen av livmoren på venstre side. Disse to punktene er ganske langt i fra hverandre mtp at babyen er rundt 5cm stor nå. 

Begge hjertelydene lå på rundt 160 slag i minuttet, så det kan absolutt være fra samme baby. Men jeg har aldri kunnet høre hjertelyden flere steder med noen av de andre...både jeg og min mor er tvilling, jeg trodde kanskje at jeg hadde sluppet unna tvillingenet, men nå begynner å frykte at nr 4 kanskje kan vere nr 4 og 5......min mor er selvsagt helt klar på at det må være to...noen erfaringer her? Noen som har hørt hjertelyden på hver sin kant av magen? Var det da en eller to i magen? 

Jeg kunne også høre en svak hjertelyd midt mellom de to punktene, men denne var mere «borte» og med en klar «svosjing» som man hører ved gjennomstrømning, så tenkte kanskje dette var navlestrengen. 

Jeg er vant til å lytte på blodgjennomstrømning i årer gjennom jobben, og jeg har god kjennskap til anatomi, så jeg er helt sikker på at det ikke er min hjertelyd... denne ligger også på halve frekvensen, så det er umulig å ta feil av...

skal ikke på ul/kontroll før uke 18. 

Anonymkode: 864ec...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo litt vanskelig å si sikkert, men jeg tror jeg ville valgt å ta en tidlig ultralyd før den ordinære for å bekrefte/avkrefte. 

Jeg hørte også hjertelyd to forskjellige steder, men var bare 1 baby :) 

Anonymkode: 9a2ce...36f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

den kan kanskje ha flytta på seg?

Anonymkode: 86bd4...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt vanskelig å si sikkert, men jeg tror jeg ville valgt å ta en tidlig ultralyd før den ordinære for å bekrefte/avkrefte. 

Jeg hørte også hjertelyd to forskjellige steder, men var bare 1 baby :) 

Anonymkode: 9a2ce...36f

Godt å høre at det fremdeles kan være bare en..😊 ingen som tilbyr tidlig ul her...bor på langt ut på bygda...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

den kan kanskje ha flytta på seg?

Anonymkode: 86bd4...6f9

Jeg flytta doppleren mellom de to punkta flere ganger og fant hjertelyden på begge steder hver gang, så da må h*n være fryktelig kjapp ihvertfall😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Hvis det er mistanke om tvillinger, er det ikke litt sent å ha UL i uke 18? Kan du få flyttet den et par uker tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan absolutt være navelstrengen. JM viste meg forskjellen på hjertelyden og navelstrengen, og det var ikke lett å høre for meg. Kunne høre at det var en litt mer "vosj" lyd. Hun sa at mange tar feil og tror at det er tvillinger, når de prøver dette med dopler hjemme.

Men det kan nok være lurt å ta en UL for å være sikker. 

Anonymkode: 5e645...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville spurt om kontroll hos lege/jordmor og henvisning til ultrlayd om de var enig i at det kan være to. 

Anonymkode: 46bad...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jordmor på helsestasjonen har vel doppler. Be hun lytte; og evnt henvise hvis hun er enig med deg :)

Anonymkode: a18d0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan absolutt være navelstrengen. JM viste meg forskjellen på hjertelyden og navelstrengen, og det var ikke lett å høre for meg. Kunne høre at det var en litt mer "vosj" lyd. Hun sa at mange tar feil og tror at det er tvillinger, når de prøver dette med dopler hjemme.

Men det kan nok være lurt å ta en UL for å være sikker. 

Anonymkode: 5e645...129

Betryggende å høre😊 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville spurt om kontroll hos lege/jordmor og henvisning til ultrlayd om de var enig i at det kan være to. 

5 timer siden, Reputation skrev:

Hvis det er mistanke om tvillinger, er det ikke litt sent å ha UL i uke 18? Kan du få flyttet den et par uker tidligere? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jordmor på helsestasjonen har vel doppler. Be hun lytte; og evnt henvise hvis hun er enig med deg :)

Anonymkode: a18d0...beb

Ja, jeg har tenkt på det. Men vil ikke rope ulv av ingenting, derfor jeg spør etter erfaringer fra andre. 😊 så langt er det jo ingen som faktisk har opplevd at det var to selv om det var to hjertelyden, så om det uansett ikke er vanlig ved tvillinger ser jeg ikke noen grunn til å kontakte jordmor heller. 😊 men det blir nok litt ekstra spennende på OUL likevel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis du har veldig stor mage i uke 12 og både du og din mor er tvillinger så tenker jeg det ikke er å rope ulv. Har selv vært gravid med tvillinger og hadde tydelig mage allerede i uke 10. Syntes også jeg kunne kjenne livmoren høyt over symfysen selv om det ikke skulle være mulig så tidlig. Ingen tvillinger på min side da, så jeg tenkte ikke den tanken likevel.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...