Gå til innhold

Fjerne halve skjoldbrukskjertel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært til utredning, for 1 mnd siden. Fått innkallelse om 14 dager til operasjon. 

Ja, jeg er noe engstelig. Både for narkosen og operasjonen. 

Men den store bekymringen er tiden etterpå. Hun legen som undersøkte meg, sier at det vil gå ca tre uker etter operasjonen og stoffskiftet faller mye. Ikke alle får det opp igjen, uten medisiner. Du kan bli dårlig form osv. Passer dårlig, da jeg er alene om alt i lange tider. Blir det sykemelding, så hjelper det lite om jeg ikke klarer noe. 

Hvordan gikk det da du tok dette inngrepet? Var du mye plaget før operasjon, og hvilke plager? 

Anonymkode: aeef7...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har fjernet hele, og det gikk egentlig veldig greit. I starten var det litt tull med kalsium, men det får du evt medisiner for. Det verste etter var egentlig nakken, siden du blir lagt i en merkelig stilling med den. Sykemelding i noen uker må du nesten regne med, men jeg klarte alt jeg skulle og var på beina etter bare noen dager. Det som tok lengst tid for min del var egentlig stemmen 😅

Jeg fjerna pga høyt stoffskifte som medisiner ikke fikk ned. Så hadde de klassiske plagene man får av det.

Lykke til :)

Endret av fregnefjeset
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen uker sykemelding? Hvor mange da? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, fregnefjeset skrev:

Jeg har fjernet hele, og det gikk egentlig veldig greit. I starten var det litt tull med kalsium, men det får du evt medisiner for. Det verste etter var egentlig nakken, siden du blir lagt i en merkelig stilling med den. Sykemelding i noen uker må du nesten regne med, men jeg klarte alt jeg skulle og var på beina etter bare noen dager. Det som tok lengst tid for min del var egentlig stemmen 😅

Jeg fjerna pga høyt stoffskifte som medisiner ikke fikk ned. Så hadde de klassiske plagene man får av det.

Lykke til :)

Å fjerne hele er enklere etterpå fordi du da må ha medisiner. Fjernes bare halve så er det vente og se med medisiner før det er utprøving av dosering, blodprøver, doseendring, nye blodprøver. Vær og oppdatert på at kunstig Levaxin ikke nødvendigvis er like god som naturlig hormonmedisin. 

Anonymkode: 784eb...078

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen uker sykemelding? Hvor mange da? 

Tror jeg var sykemeldt i 2. Men alt kommer jo så an på situasjonen en selv er i. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fjerne hele er enklere etterpå fordi du da må ha medisiner. Fjernes bare halve så er det vente og se med medisiner før det er utprøving av dosering, blodprøver, doseendring, nye blodprøver. Vær og oppdatert på at kunstig Levaxin ikke nødvendigvis er like god som naturlig hormonmedisin. 

Blodprøver og utprøving vil skje uansett om man fjerner noe eller alt, det gjør jeg fortsatt flere år etter fjerning da hormoner alltid går opp og ned, spesielt for kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, fregnefjeset skrev:

Blodprøver og utprøving vil skje uansett om man fjerner noe eller alt, det gjør jeg fortsatt flere år etter fjerning da hormoner alltid går opp og ned, spesielt for kvinner. 

Blodprøver og dosetilpasning med gjevne mellomrom gjør vi alle på stoffskiftemedisiner, men fjerner du halvel eller deler av en skjoldbruskkjertel så er utprøving og å finne riktig dose langt vanskeligere enn når hele er fjernes, det var poenget med svaret. Men du har gjerne ikke erfaring ut over egen kropp? 

AnonymBruker
Skrevet

Når man fjerner halve skjoldbruskkjertelen er det slett ikke sikkert at du får noen problemer i det hele tatt. Ikke ta sorgene på forskudd! Hvis den andre halvparten fungerer tilfredsstillende, klarer den i mange tilfeller funksjonen helt fint alene. Dette var i alle fall hva «min» endokrinolog sa da jeg fjernet halve. Jeg tok jevnlige blodprøver etter fjerning, og de var helt fine. Ikke merket jeg noe «nedtur» selv, heller. 

Jeg måtte dessverre fjerne den andre halvdelen etterhvert (kreft), og da tok det lang tid før vi fant riktig dosering, i en kombinasjon av Levaxin og Liothyronin. 

Anonymkode: 93490...0d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...