AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Del Skrevet 23. mai 2018 Ungen min blir "pepperkakebrun" i sola. Og absolutt aldri under noen omstendighet solbrent. Det skjer bare ikke, uansett hvor sterk sola er eller hvor mye han er ute. Må han ha solkrem? I såfall hvorfor? Anonymkode: e8f56...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Del Skrevet 23. mai 2018 Selvsagt. Hudkreft og føflekkreft. Anonymkode: 5b8a5...66a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #3 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja. Mørk eller ikke, huden er et sårbart organ. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #4 Del Skrevet 23. mai 2018 Kan noen vise til forskning? Anonymkode: e8f56...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #5 Del Skrevet 23. mai 2018 http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/sun-uv-and-cancer/how-the-sun-and-uv-cause-cancer https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC113773/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8080949 Anonymkode: 9d69d...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123mua Skrevet 24. mai 2018 #6 Del Skrevet 24. mai 2018 Ja selvfølgelig , alle kan få hudkreft 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Del Skrevet 24. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/sun-uv-and-cancer/how-the-sun-and-uv-cause-cancer https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC113773/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8080949 Anonymkode: 9d69d...0d0 Interessante linker, men de svarer vel ikke akkurat på det Ts spør om? Den første sier bare at solbrenthet er farlig, de andre snakker om sol generalt, men sier også at "solsensitivitet" varierer, uten å nevne farge spesifikt. (Jeg er ikke ts, men har lurt på det samme, og googlet uten å finne noe klart svar.) Anonymkode: 22406...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. mai 2018 #8 Del Skrevet 24. mai 2018 Sitat Han bekrefter at de ekstra dosene med pigment som mørk hud inneholder gir en viss beskyttelse mot skadelige UV-stråler fra sola. Det er dette pigmentet som gjør at fargede ikke blir like lett solbrente som bleke og lyshudede mennesker. Den aller mørkeste huden filtrerer for eksempel bort dobbelt så mye UV-stråling som hvit hud. – Folk med mørkere hudtyper må likevel ikke la seg lure av dette. Det er en falsk trygghet å tro at man dermed er beskyttet mot kreft, sier Gloster. (...) Ekspertene råder alle, uansett hudfarge, til å bruke solkrem med en faktor på minst 15. Og at de jevnlig sjekker sin egen hud for mulige symptomer på sykdom. Malignt melanom, også kalt føflekkreft, er den mest aggressive formen for hudkreft. Ofte blir den oppdaget på forskjellig måte hos mennesker med forskjellige hudtyper. Hos hvite er det ikke uvanlig at man legger merke til føflekker som forandrer seg etter blant annet å ha blitt utsatt for solstråling. Folk med mange føflekker eller fregner og de med familiemedlemmer som har hatt hudkreft bør også være på vakt. Blant mørkere mennesker er det mer vanlig å oppdage mystiske forandringer på de delen av kroppen som sjelden utsettes for sol, spesielt i håndflatene og under fotsålene. https://www.nrk.no/livsstil/mork-hud-ingen-garanti-mot-hudkreft-1.1315252 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #9 Del Skrevet 25. mai 2018 21 hours ago, Rosalie said: https://www.nrk.no/livsstil/mork-hud-ingen-garanti-mot-hudkreft-1.1315252 Tusen takk!! Ts Anonymkode: e8f56...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #10 Del Skrevet 25. mai 2018 Min er litt det samme, faren er fra Midtøsten og hun blir raskt brun. Jeg smører likevel med faktor 50 og tar på henne UV-skjorte i sørligere strøk. Tenker det er greit å sende henne ut i verden med minst mulig "slitasje" på huden, hun blir raskt nok stor og bryr seg kanskje ikke med solkrem en periode mens hun er "ung og dum". Yngste er heilnorsk, men har arvet farens solsterke hud, i motsetning til søsteren kan hun bli brent om vi ikke smører, hun går i UV-tøy også i Norge om vi skal være lenge i sola. Jeg tåler sol mye dårligere og blir brent selv med høy faktor, har kjøpt meg UV-tøy til neste sydentur (kjipt å sitte i skyggen når de andre koser seg i bassenget). Anonymkode: 22d81...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #11 Del Skrevet 25. mai 2018 På 24.5.2018 den 0.06, AnonymBruker skrev: Ungen min blir "pepperkakebrun" i sola. Og absolutt aldri under noen omstendighet solbrent. Det skjer bare ikke, uansett hvor sterk sola er eller hvor mye han er ute. Må han ha solkrem? I såfall hvorfor? Anonymkode: e8f56...f8f Ingen blir mer overopphetet eller solbrent enn mørke barn. Vi har en mørkhudet og to nordisk lyse. Den mørkhudede må ha høyest solfaktor og passes mer på med drikke og klær enn de to andre. Anonymkode: e55f5...905 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 25. mai 2018 #12 Del Skrevet 25. mai 2018 Litt solkrem skader jo ikke, men i dag har jo de fleste blitt helt hysteriske. Det er riktig at det å bli solbrent ikke er bra, men å bli brun er jo hudens egen måte å skaffe seg beskyttelse mot sola. I dag når de fleste bruker så høy faktor at de aldri får skikkelig farge, oppnår de heller ikke kroppens egen beskyttelse, så det blir på en måte en gal spiral. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #13 Del Skrevet 25. mai 2018 Kan være greit med solkrem. Huden får solskader selv om det ikke nødvendigvis er i form av rødhet som kommer av solbrenthet. Datteren min har arvet noe av den gyllenbrune huden til pappaen sin, og noe av den lyse huden min, og verken jeg eller mannen min blir særlig påvirket av solen, men jeg smører fortsatt inn med faktor 30. Anonymkode: 98aff...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #14 Del Skrevet 25. mai 2018 Da jeg var lita var jeg i syden, og ble venn med ei nesten svart jente på samme hotell. Vi tilbrakte mye tid sammen, og jeg ble ganske overrasket over at hun også måtte bruke solkrem. Helt til hun oppdaget at hun var skikkelig solbrent, og senere begynte å flasse helt voldsomt på ryggen. Da lærte jeg at det at hun var mørk gjorde bare at foreldrene ikke kunne se at hun var brent. Vi var begge vant til den svake norske sola, så ingen av oss tålte sterk sydensol, uansett farge på huden. Anonymkode: aa099...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #15 Del Skrevet 25. mai 2018 6 hours ago, Missfitness said: Litt solkrem skader jo ikke, men i dag har jo de fleste blitt helt hysteriske. Det er riktig at det å bli solbrent ikke er bra, men å bli brun er jo hudens egen måte å skaffe seg beskyttelse mot sola. I dag når de fleste bruker så høy faktor at de aldri får skikkelig farge, oppnår de heller ikke kroppens egen beskyttelse, så det blir på en måte en gal spiral. Blir man brun så har man fått for mye sol. At huden blir mørkere er ikke noe bra for huden. Så du har rett i at det er en beskyttelsesmekanisme, men det er ikke noe å hige etter akkurat. Anonymkode: acb72...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #16 Del Skrevet 25. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var lita var jeg i syden, og ble venn med ei nesten svart jente på samme hotell. Vi tilbrakte mye tid sammen, og jeg ble ganske overrasket over at hun også måtte bruke solkrem. Helt til hun oppdaget at hun var skikkelig solbrent, og senere begynte å flasse helt voldsomt på ryggen. Da lærte jeg at det at hun var mørk gjorde bare at foreldrene ikke kunne se at hun var brent. Vi var begge vant til den svake norske sola, så ingen av oss tålte sterk sydensol, uansett farge på huden. Anonymkode: aa099...97c Vi ser godt at den lille mørke er solbrent og at hun blir varm og daff langt tidligere enn sine søsken. Sammenligner du ei svart vogn med ei hvit og temperaturen under kallesjen, så vil du se at den lyse er langt lavere temperatur på enn den svarte. Slik er det med biler, hus og også med menensker har vi fått forklart. Anonymkode: e55f5...905 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 25. mai 2018 #17 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min er litt det samme, faren er fra Midtøsten og hun blir raskt brun. Jeg smører likevel med faktor 50 og tar på henne UV-skjorte i sørligere strøk. Tenker det er greit å sende henne ut i verden med minst mulig "slitasje" på huden, hun blir raskt nok stor og bryr seg kanskje ikke med solkrem en periode mens hun er "ung og dum". Yngste er heilnorsk, men har arvet farens solsterke hud, i motsetning til søsteren kan hun bli brent om vi ikke smører, hun går i UV-tøy også i Norge om vi skal være lenge i sola. Jeg tåler sol mye dårligere og blir brent selv med høy faktor, har kjøpt meg UV-tøy til neste sydentur (kjipt å sitte i skyggen når de andre koser seg i bassenget). Anonymkode: 22d81...3f2 Hva slags UV-tøy har du kjøpt, og hvor kjøper du det? Edit: Altså til voksne. Jeg har bare hørt om UV-tøy til småbarn. Endret 25. mai 2018 av Hulderen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #18 Del Skrevet 25. mai 2018 Interessant å høre at dere opplever at de mørkeste blir mest brent! Vi opplever det nemlig helt motsatt. Min mørke latin amerikanske (men oppvokst i norge) mann har aldri blitt solbrent, selv om han aldri smører seg. Sønnen vår er også veldig brun, og har heller aldri blitt brent de gangene vi har glemt å smøre ham. Men vi smører ham likevel for å beskytte huden. Jeg og datteren vår som er blek ser derimot ut som et par hummere om vi så mye som tenker på å gå utenfor døren.. Anonymkode: 9586b...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #19 Del Skrevet 25. mai 2018 10 timer siden, Missfitness skrev: Litt solkrem skader jo ikke, men i dag har jo de fleste blitt helt hysteriske. Det er riktig at det å bli solbrent ikke er bra, men å bli brun er jo hudens egen måte å skaffe seg beskyttelse mot sola. I dag når de fleste bruker så høy faktor at de aldri får skikkelig farge, oppnår de heller ikke kroppens egen beskyttelse, så det blir på en måte en gal spiral. Har du noen kilder på at man ikke blir brun med høy faktor? Jeg er nemlig naturlig lys i huden med lyseblondt hår, jeg bruker derfor faktor 50 i ansiktet og 30 på kroppen, og i slutten av sommeren er jeg alltid nøttebrun. Anonymkode: c6a5c...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #20 Del Skrevet 25. mai 2018 Skjønner ikke hvorfor du vil ta sjansen? Norge er på hudkreft toppen i verden! Min bestemor har desverre hudkreft som har spredd seg til flere organ og det er ingen ting og gjøre med. Hvorfor risikere det frefor de 5 minuttene det tar og smøre til dagen? For seint og angre etterpå! Jeg har smørt meg med faktor 30-50 i år og har allerede begynnt og få skille, så man får brunfarge selv om man smører seg med solkrem. Anonymkode: e4c06...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå