Gjest gotthard Skrevet 27. februar 2005 #1 Skrevet 27. februar 2005 har nå fått meg hund da , blanding og den gjør så mye rart. gå tur er et mas uten like, ennten drar den eller så hopper den for og ta fingra dinne. vanlig komandoer er helt håpløst.sitte gjør den kunn på komando om den ser at den får noe,sier jeg komm her så løper den bort fra meg(prøver både streng,blid,vanlig osv). var på tur i dag og møtte noen jeg kjenner , de komm over veien for og prate of bikja hopper så jeg sier sitt , bikja begynner da og krype rundt mens den piper!flaut ja,sku trur jeg pleide og banke den,hvertfall det hunden gir uttrykk for. utrolig tøff i alt unntagen når det gjelder komandoer,da kryper den rundt og er uttrolig ydmyk,men ikke alltid da for det har hent hvertfall 4-6 ganger at den har hørt på meg faktisk. dressurkurs her kommer jeg.....................
Gjest gotthard Skrevet 27. februar 2005 #3 Skrevet 27. februar 2005 9 mnd... smart og,ungen var borte i helga så den klarte og lure seg opp i senga til ungen , når jeg skulle bytte på senga nå så jeg at den har biti hull i madrassen flere steder,under puta!
Brunhilde Skrevet 27. februar 2005 #4 Skrevet 27. februar 2005 Lykke til på dressurkurs! Det pleier å hjelpe! (Min hund sitter også bare når den øyner en godbit og den er 3 år nå...går med mye godbiter her i huset!)
Gjest Bhsiltsk Skrevet 1. mars 2005 #5 Skrevet 1. mars 2005 Det virker som om du må lære inn alt på nytt her. Til og med Sitt. Den eneste grunnen til at den ikke gjør som du sier, er at den ikke forstår hva du mener med de rare ordene dine. Selv om den tilfeldigvis gjør det du sier av og til, kan den ikke kommandoen. Nettopp det at den bare gjør det av og til er selve beviset på at innlæringen ikke sitter som det skal. Det heter seg at hunden aldri gjør feil. Mye sant i det, ja.
Gjest gotthard Skrevet 1. mars 2005 #6 Skrevet 1. mars 2005 ja det er vel derfor vi har flinke folk som holder lydighetskurs.. tar vel lit tid før ting er "som normalt" når hunden er ny også..
Gjest rabrabara Skrevet 2. mars 2005 #7 Skrevet 2. mars 2005 Tror nesten hunden din og hunden min må være i slekt, jeg. Smart, joda, men det er akkurat som om han tenker "Hva har du tenkt å gjøre med det?", når han stikker av for ørnte gang eller hopper opp og biter istykker skinnreima si. Tror det blir dressurkurs på oss og, for jeg trenger tips her. Han er liksom så brå tøff og bjeffer og dominerer og kjekker seg, men plutselig blir han skikkelig skremt av ingenting og løper avgårde...
Gjest Bhsiltsk Skrevet 2. mars 2005 #8 Skrevet 2. mars 2005 Kom nettopp på at det er ganske mange som beskriver det skidrow og rabarbra skriver, og mener å huske at det er viktig å ikke gjøre for mye ut av det når unghundene blir redde av tilsynelatende ingenting. De oppfører seg nesten som om de ser spøkelser på høylys dag, visstnok. Kan ikke huske at noen av mine gjorde det, men det varierer nok fra hund til hund.
Gjest gotthard Skrevet 2. mars 2005 #9 Skrevet 2. mars 2005 gi deg noen eksempler. jeg snekret lit ute her i helga , hunden krøyp bare jeg tokk en planke bit i fingra men når jeg sagde knurra og bjeffa den og sku leke med saga. poser:full pose er da ingen ting , man ha en tom/flat pose i hånda og hunden gjømmer seg. bilen er også utrolig farlig og gå inn i, vær eneste gang faktisk , men den er morsom og kjøre rundt med.
Gjest Ninakanin Skrevet 2. mars 2005 #10 Skrevet 2. mars 2005 Alle hunder kommer i en litt vanskelig periode når de er rundt 10 mnd. Den kalles spøkelsesalderen av noen, fordi hunden plutselig blir redd for ting den aldri har brydd seg om før. I dette tilfellet er det stemmen din når du gir kommandoer, redd for bilen, redd for tomme poser osv. De får også "tette ører" når det gjelder kommandoer den tidligere har kunnet. Hunden varierer fra å være "feig" som du sier, og å teste grenser i flokkens autoritets-rekker. Dette er helt normalt! Ikke tren inn nye ting, men vedlikehold det den i teorien kan fra før. Tren på lederskap heller, ting som å la hunden vente med å komme inn og gå ut dører til du sier værsågod, la den sitte fint og vente på å få lov å spise, la du være den som avslutter lek, ikke kose med mindre du roper hunden bort til deg og er den som avslutter kosen. Be mennesker du møter på tur snu seg bort når hunden hopper. Dette er et språk den forstår, og vil sannsynligvis funke. Hold ut! Veldig mange hunder, og spesielt blandingshunder, gis bort eller omplasseres i akkurat denne alderen, fordi eieren ikke er klar over at hunden ikke er spesielt ulydig eller sprø, men at den rett og slett er blitt en tenåring som slamrer litt med dørene!!
Gjest Ninakanin Skrevet 2. mars 2005 #11 Skrevet 2. mars 2005 Men dere burde ha investert i en god bok om hunder før dere skaffet dere en, om dere ikke hadde erfaring fra før, synes jeg. Kan anbefale "På Plass! Kunsten å lede en hund." av Mazarino.
Gjest rabrabara Skrevet 2. mars 2005 #12 Skrevet 2. mars 2005 poser:full pose er da ingen ting , man ha en tom/flat pose i hånda og hunden gjømmer seg. . Ja, hva er det med plastposer? Da min var ute på tur i dag var han superselvsikker og tøff sammen med en labrador, men da en plastpose blåste bortover bakken ble han kjemperedd. Har jo ikke noe råd jeg, da, men. Kanskje mistolker vi nervøsitet eller usikkerhet som selvsikkerhet. Bjeffing og det å "tøffe seg" kan jo rett og slett være det at hunden føler seg utrygg. Uansett, var ikke meningen å praie tråden din. Skulle dufinne en vidunderkur, del den gjerne.
Gjest Ninakanin Skrevet 2. mars 2005 #13 Skrevet 2. mars 2005 Ser at du ikke leste innlegget mitt rett over nei
smidja Skrevet 3. mars 2005 #14 Skrevet 3. mars 2005 Ser at du har fått hunden nylig og at den da er rundt 9 mnd gammel. Den høres jo ut som om den er redd for mye rart ja, og det kan jo godt hende at det er som andre rundt her sier at den bare er i den alderen. Men kjenner du de som har hatt den før? Kjenner du forholdene den har levd under? Man kan jo ikke vite, det er jo meget mulig at den har blitt skremt av disse tingene der den bodde før, enten med vilje, eller bare en rekke uheldige omstendigheter. Det beste rådet jeg kan gi deg er trening, tålmodighet og kurs. Om du er tålmodig og jobber mye med den kan du bli kvitt alt dette, selv om man ikke har garantier. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå