Gå til innhold

Hormonspiral etter akutt keisersnitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart sette inn hormonspiral og gruer meg fælt.

Gynekologen sa at dersom man ikke har født vaginalt er smertene gjerne større fordi livmorhalsen er trangere. Men hva hvis man har hatt akutt keisersnitt mot slutten av fødselen, altså hvis livmorhalsen har vært åpnet til 7-8 cm? Har man da den samme "fordelen" som kvinner som har født vaginalt? Eller er det kun kvinner som har født barnet helt ut gjennom fødselskanalen som er "bedre rustet" for innsetting av spiral?

Anonymkode: fbb2c...737

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn spiral før jeg fikk barn. Det er jo ikke behagelig, men det er jo veldig fort gjort. Det stakk litt i et sekund og så var det over. Men jeg hadde litt murring etterpå så tror jeg tok en Paracet etterpå. Og hvis du fikk en åpning på 7-8 cm regner jeg med at du fikk noen rier. Og jeg ville heller ha få satt inn 100 spiraler enn å må ha åpningsrier igjen for å si det sånn. Og uten st jeg er fagperson så tenker jeg at det er logisk at livmorhalsen har fått «tøyd» seg, og det vil gjøre det lettere å få satt inn spiral.

Anonymkode: 61012...d18

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ble litt beroliget av det du skrev, om at det ikke varer så lenge (gjelder forhåpentligvis for meg også).

Ja, hadde regelmessige rier i et døgn, men stoppa på ca. 8 cm. Satser på at den åpningen kan være en fordel. Får bare hoppe i det, selv om jeg aller helst vil avbestille hele greiene... :s 

Gjest Virpi
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gynekologen sa at dersom man ikke har født vaginalt er smertene gjerne større fordi livmorhalsen er trangere. Men hva hvis man har hatt akutt keisersnitt mot slutten av fødselen, altså hvis livmorhalsen har vært åpnet til 7-8 cm? Har man da den samme "fordelen" som kvinner som har født vaginalt? Eller er det kun kvinner som har født barnet helt ut gjennom fødselskanalen som er "bedre rustet" for innsetting av spiral?

Jeg lurer også på dette! Har hatt et planlagt og et akutt keisersnitt, da med nesten full åpning. Tenkte kanskje en av de nye minispiralene kunne være noe, de anbefales jo også til unge jenter som ikke har født/vært gravide. Får bestille meg time hos gynekolog tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...