Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den hellige ånd, Han ”utforsker alle ting” 1.Kor 2:10, Han taler Apg 13:2, Han lærer Joh 14:26, Han overbeviser Joh 16:8, Han beslutter Apg 15:28, Han vitner Apg 20:23, Han ber Rom 8:26, Han elsker Rom 8:6.

Hvorfor er verdens kristne så uenige om bibelen og den kristne lære. Hvor er den Guddomelige, allmektige Ånd som skal forene Guds lære og gjøre den til ett?

Det er så mange kristne retninger og alle påberoper seg "Sanheten". Hvorfor klarer ikke kristne å enes om alt, som følge av den hellige ånd?

Den hellige ånd har mange roller. Den DHÅ er hjelperen/talsmannen osv., men vi ser at kristne er splittet og mange tviler.

Han skal bli hos oss for alltid, hjelpe og føre oss til tro, alikevell er det så mange som forlater kristendommen i Norge. Det ironiske er at vi blir fortalt å ta i mot Jesus av fri vilje. Sier ikke bibelen at DHÅ overbeviser?

Han er også forsvarsadvokat, nå og på dommens dag. Vi er vitne til at troende håner og diskriminer andre som ikke er kristne, og det med bibelen i hånden. Er dette den hellige ånd?

Så hvordan ser dere troende og ikke troende, på den hellige ånd?

Anonymkode: 47dcd...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kristne er strengt tatt ikke så veldig uenige om den kristne lære. Det viktige er veldig rett frem.

Men alle har bagasje med seg inn i troa fra utsiden. Du har kristne som er veldig politisk korrekte og prøver å være venn med alle (som jeg ser som en karaktersvakhet), og du har kristne i den motsatte enden av skalaen, som han som er redaktør på www.document.no som ikke bryr seg om å være politisk korrekt i det heletatt, og der er jeg. Skulle jeg prøvd å være venn med alle og alle til lags, hadde jeg ikke giddet engasjere meg på et debattforum, debatter forutsetter at du har prinsipper du står for.

jeg mener det raset av medlemmer i kirka er akkuratt fordi den har blitt for svake og hatt tunellfokus på kjærlighetsbudskapet, og prøvd å gjøre seg venn med alle. Der finner du både katolikker og protestanter. Det går imot evangeliet. Vi er kalt til å være jordens salt. Men det å være "venn med alle" kan være en god egenskap - i riktig setting, f.eks der det er muslimer som er offer for krig og søker hjelp. En må skille mellom ting.

Jeg kan f.eks fremstå som hard og kald her inne og det kan og være en karaktersvakhet, men folk her inne er ikke mottakelig for snille og nusselige godord heller, og søker heller ikke trøst eller tilgivelse. Gud står de stolte imot, og er hard mot de harde. Der folk oppfører seg råttent, så gir ikke Gud meg inspill på at det er noe galt i å påpeke det, da påpeker vi synd og viser frem at folk er onde og trenger Guds tilgivelse. Dette oppfatter du som hån og diskriminering.

Før jeg ble kristen, var jeg en synder selv og gikk min egen vei. I dag lever jeg med Gud i det daglige, og jeg blir irettesatt innimellom av Gud, men det er en bra ting, djevelen utgir seg og for å være Gud i et forsøk på å ødelegge og derfor er det viktig å lese bibelen. Gud "kommuniserer" med meg igjennom bibelen, noen ganger og igjennom andre. Gud er håndfast og virkelig, han er den gode hyrde. Å bli kristen for meg, var nesten som å tre inn i en annen dimensjon, det var en helt merkelig opplevelse. Jeg opplever det som Gud tok meg i nakkeskinnet, og jeg ble og testet av djevelen, i noen måneder var det helt grusomt, det har tatt litt tid å komme over det, og se at dette er faktisk ganske ålreit og du vet inni deg at det faktisk er rett .... Du vokser mer og mer i å se at Gud faktisk er god og får et bedre forhold til Gud etterhvert, og da er det VELDIG ålreit, og det blir bedre og bedre etterhvert, døden betyr ingenting lenger når du virkelig får grep om troa, dette er det bibelen kaller "den nye skapningen", et menneske forent med Gud. Les det som står om "åndens frukter".

Og det gir desto mer ammunisjon bak det jeg sier, når jeg peker på synd. Når JEG opplevde det jeg opplevde, hva venter da folk som aldri får se det jeg har sett, og en dag må stå foran Gud og svare for all jævelskapen de har gjort i dette livet her, hver eneste ondskapsfulle tanke dere har hatt, fra skadefryd og kos over å mobbe og plage andre eller le av folk som dør i bilulykker, spottet Gud, sladder, baksnakking, bedt djevelen om tjenester via spåkoner, tyveri, svindel, utroskap osv. Derfor er folk onde, og derfor trenger ALLE Guds tilgivelse.

Endret av den1m
  • Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

En eventyr skikkelse.

Skrevet

Den hellige ånd? Det er dampen som kommer opp av flaska når du åpner en øl! ;) 

Skrevet

En menneskeskapt fantasiånd som tydeligvis ser ut som en due...

Skrevet (endret)
På 23.5.2018 den 21.58, AnonymBruker skrev:

I Koranen så står det at den hellige ånd ble gitt mesiass Jesus som som støtter. Hva som har skjedd etter at Gud hevet Jesus til seg er velkjent. Men som sagt så er den hellige ånd gitt av Gud til Jesus. Det du skriver som talsmann i bibelen tolker vi muslimer som neste utsending fra Gud, Mohammad, med Guds Ord, Koranen.

De hellige skrifter er gitt til Abraham ætt som er velsignelse. Pakten med jødene ble av brutt av jødene selv gjennom deres ugjerninger mot Gud, drap på sendebudene, profetene og at de forandrer Guds ord og lov etter at de fikk den.

Defor sier Gud i Koranen, at dette er skriften som ikke har tvil i seg. Men som sagt, dette er sannheten ut ifra islams perspektiv. Sannheten er noe helt annet hos kristne, jøder og andre.

Jeg mener at det finnes kun en sannhet, men den tolkes relativt av oss mennesker i mellom. Heldigvis har livet en begynnelse og slutt for det er absolutt og det er sanhet.

En annen absolutt sanhet er at vi mennesker har ulik tunge, hud, språk og forståelse. Det i seg selv er Guds tegn på Hans eksistens og vilje. Derfor, å respektere hverandre er det samme som å ære og respektere Guds vilje. For ville Gud så kunne Han skapt oss som en nasjon og med en religion, men Han ga oss fri vilje og vi testes med det som skjer oss og med det vi har, det som omgir oss, de vi omgir og det som er gitt oss.

Endret av omarel
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ifølge treenighetslæren (at Gud er både én og tre personer), som man i kristne kretser kan diskutere til man blir blå, er DHÅ en person. Man kan kanskje si at Gud er satt sammen på samme måte som mennesker, med kropp, sjel/sinn og ånd. I kristne kretser hører man gjerne "du er en ånd, som har et sinn, og du bor i en kropp". På samme måte kan man kanskje si at Gud, Jesus og DHÅ utgjør tre tilsvarende "deler" av guddommen.

Som du nevner er det mange som påberoper seg å være ledet av Ånden, men det er åpenbart at det i beste fall er ekstremt få som faktisk er det, all den tid de er uenige om hva Ånden faktisk leder dem til. Personlig tror jeg det kristne kaller DHÅ, i minst 99% av tilfellene er tradisjon, kognitiv bias, ønsketenkning, magefølelse, helt vanlige følelser, eller fri fantasi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge Bibelen er Den hellige ånd Guds virksomme kraft, det han brukte til å skape jorden og all skapning. 

Anonymkode: 7697d...6ae

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, linsejesus skrev:

Ifølge treenighetslæren (at Gud er både én og tre personer), som man i kristne kretser kan diskutere til man blir blå, er DHÅ en person. Man kan kanskje si at Gud er satt sammen på samme måte som mennesker, med kropp, sjel/sinn og ånd. I kristne kretser hører man gjerne "du er en ånd, som har et sinn, og du bor i en kropp". På samme måte kan man kanskje si at Gud, Jesus og DHÅ utgjør tre tilsvarende "deler" av guddommen.

Som du nevner er det mange som påberoper seg å være ledet av Ånden, men det er åpenbart at det i beste fall er ekstremt få som faktisk er det, all den tid de er uenige om hva Ånden faktisk leder dem til. Personlig tror jeg det kristne kaller DHÅ, i minst 99% av tilfellene er tradisjon, kognitiv bias, ønsketenkning, magefølelse, helt vanlige følelser, eller fri fantasi.

Dette er jeg så enig med deg i. Tror mange troende bør granske seg selv og virkelig omvende seg. Mange lever det livet de ønsker selv, selv om det går i mot Guds ord. Men DHÅ har dem med seg. 

Anonymkode: d9b32...8b0

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, JackNapier skrev:

Man er ikke uvis fordi man spotter ånder og slikt. 

Det finner du ut av før eller siden.

Anonymkode: df4cf...8c0

Skrevet

Det er den ånden som pleier å komme ut når Donald knuser en lampe eller flaske. Like mye fantasifigur som Donald selv. Duck altså om noen skulle lure. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finner du ut av før eller siden.

Anonymkode: df4cf...8c0

Viktig å leve livet sitt for noe som potensielt skjer etter du dør. Ha ha ha.

AnonymBruker
Skrevet

En fjottnisse som er sin egen far, sin egen sønn etc.. Fra den avleggse eventyrboken Bibelen... 

Anonymkode: b8c9b...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Den hellige ånd, er ikke det han som bor i Alladin`s lampe??

Anonymkode: 7cfca...625

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...