AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Er egentlig ikke særlig god på økonomi så jeg legger ut om mitt problem her på forumet.. Jeg har et boliglån på 2 100 000 og bor i en leilighet som kostet 2 600 000 i april for to år siden. Har i tillegg 130 000 på studielånet. Jeg får cirka 32 000 netto månedlig og vil etter sommeren gå inn i ny jobb som gir meg 5000 ekstra i måneden (dvs 37 000) etter skatt. Jeg har cirka 110 000 NOK i banken. Aller helst vil jeg ha mer enn dette i cash men jeg har ikke fått det til... Ingen barn eller dyre hobbyer men risikoen er alltid der. Bilen fra 1999 er død (motorskifte må til som koster mer enn det bilen gjorde for 10 år siden) men jeg kan klare meg uten bil egentlig... Ingen annen eiendom eller kapital :-( Jeg leser i lengre tid i avisene at renta skal sannsynligvis stige i tiden fremover. Samtidig som jeg går i high risk jobb i den forstand at det er en startup (selv om de landet to store kontrakter så er det forsatt en del risiko her) og det er en sjanse om at om et år er jeg arbeidsledig. Jeg har null backup i den forstand at jeg har ingen rike onkler eller mor og far som kommer og redder meg hvis det går skeis. Så for å skape litt forutsigbarhet i økonomien: - bør jeg binde renta nå? - betale inn ekstra på lånet nå mens renta er forsatt lav? (leser mye rart på nettet om dette). - refinansiere? Jeg er klar over at noe av ovennevnte kan være dumme spørsmål men jeg må rett og slett innrømme at min økonomisk sans er ikke mer avansert enn at jeg er opptatt av inntekter er større enn utgifter. Har noen erfaring rundt dette? Anonymkode: 5dc9a...df6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er egentlig ikke særlig god på økonomi så jeg legger ut om mitt problem her på forumet.. Jeg har et boliglån på 2 100 000 og bor i en leilighet som kostet 2 600 000 i april for to år siden. Har i tillegg 130 000 på studielånet. Jeg får cirka 32 000 netto månedlig og vil etter sommeren gå inn i ny jobb som gir meg 5000 ekstra i måneden (dvs 37 000) etter skatt. Jeg har cirka 110 000 NOK i banken. Aller helst vil jeg ha mer enn dette i cash men jeg har ikke fått det til... Ingen barn eller dyre hobbyer men risikoen er alltid der. Bilen fra 1999 er død (motorskifte må til som koster mer enn det bilen gjorde for 10 år siden) men jeg kan klare meg uten bil egentlig... Ingen annen eiendom eller kapital :-( Jeg leser i lengre tid i avisene at renta skal sannsynligvis stige i tiden fremover. Samtidig som jeg går i high risk jobb i den forstand at det er en startup (selv om de landet to store kontrakter så er det forsatt en del risiko her) og det er en sjanse om at om et år er jeg arbeidsledig. Jeg har null backup i den forstand at jeg har ingen rike onkler eller mor og far som kommer og redder meg hvis det går skeis. Så for å skape litt forutsigbarhet i økonomien: - bør jeg binde renta nå? - betale inn ekstra på lånet nå mens renta er forsatt lav? (leser mye rart på nettet om dette). - refinansiere? Jeg er klar over at noe av ovennevnte kan være dumme spørsmål men jeg må rett og slett innrømme at min økonomisk sans er ikke mer avansert enn at jeg er opptatt av inntekter er større enn utgifter. Har noen erfaring rundt dette? Anonymkode: 5dc9a...df6 Betal ned mest mulig på lånet, lønner seg alltid. Sett av en viss sum i globalt indeksfond også Hvordan jobb har du som tjener så bra? Anonymkode: 0fb81...687
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Betal ned mest mulig på lånet, lønner seg alltid. Sett av en viss sum i globalt indeksfond også Hvordan jobb har du som tjener så bra? Anonymkode: 0fb81...687 Trådstarter her: Jeg tenkte litt på det - men så leste jeg dette: https://e24.no/privat/penger/du-kan-miste-rentegevinsten/10018000 God og god lønn. Mange yrker (spes. vise typer fagfolk) har høyere lønninger. Leder for en større avdeling er stillingen jeg går til. Leder for en mellomstor avdeling er stillingen jeg er i. Vil ikke si mer... Anonymkode: 5dc9a...df6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå