Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Håper noen kvalifiserte kan hjelpe meg litt, prøvd å Google og lese på skatteetaten.no, men finner ikke utav det. Jeg er student med deltidsjobb, annenhver helg. Jeg har nå fått relevant sommerjobb, og skal beholde deltidsjobben gjennom sommeren. Men jeg har tatt med mye fri i sommer så reel inntekt fra deltidsjobben vil kun være noen tusen. Så til problemet, det er jo 32% skatt av biinntekt, men kan jeg bestemme selv hva som er hovedinntekt og hva som er biinntekt? Jeg vil jo selvfølgelig ha vanlig trekk på sommerjobben (regner med å tjene ca 60-70k) og heller bli trekt 32% på deltidsjobben. Regner med skatt på sommerjobben er under 32%? I såfall er det kjempe ugunstig for meg å ha "beste" skatten på deltidsjobben hvor jeg bare får ut noen tusen ila sommeren. Håper noen vet :)

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt skattetrekk du har på hva spiller liten rolle i seg selv. Skatten til slutt blir riktig uansett. Du må bare velge om du ønsker å prøve å få til å bli trukket mest mulig og få igjen skatt til neste år eller minst mulig slik at du må betale restskatt. Det siste lønner seg rent økonomisk sett.

Anonymkode: 67f65...7d9

Skrevet

Ja, det er jo sant da. Passer alltid på å unngå restskatt og heller få litt tilgode, men litt kjipt å bli trukket mye skatt på sommerjobben, trenger den inntekten. Men trodde kanskje det var 32% trekk på bijobb uansett, og at det ikke hadde så mye å si på det totale skattebilde, da 32% er fast, uavhengig av det store bilde. Men så er jeg den første til å innrømme at skatt ikke er mitt sterkeste fagfelt heller. Men tenkte mer om det var mulig å velge 32% og biinntekt på deltidsjobben, eller om dette går automatisk.

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på skattekortet ditt og huk av for prosent så får du lik skatt på begge 

Anonymkode: fd6cc...689

• Liker 1
Skrevet

Jobber du ikke over 100% stilling tilsammen, kan du ha prosent trekk i stede for tabell. Da skatter du likt på begge. Jeg har nettopp ordnet det selv, da jeg jobber to steder deltid. 

Skrevet

Takk for svar folkens :) Jeg vurderte prosent, men kommer til å jobbe 100% i sommerjobben, og litt deltid utenom. Blir ikke mye over 100% da, men er så surt å få smell. Jeg kan jo ta å ringe skatteetaten, men sist jeg gjorde det fikk jeg så lite hjelp at jeg kunne like så godt ha snakka med nabokatten. Jeg har mer tro på forumet :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...