Gå til innhold

Hva skjer med uføretrygden om jeg f.eks vinner en stor sum i lotto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva skjer med uføretrygden min dersom jeg skulle foreksempel ha vunnet 100.000 i lotto, eller hadde arvet en stor sum penger? Trekker de i trygden min og hvordan blir skatting da? 

Anonymkode: b3089...a88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ingenting.

Anonymkode: 28341...c41

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Uføretrygd er lønna di. De trekker jo ikke lønna til de som jobber  hvis de vinner heller.

Anonymkode: b0898...81d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Så nå kan du satse trygden din på lotto:fnise:

Anonymkode: 6ad53...d2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare lønn som kan gå utover trygda, så gevinst og arv er bare pluss :P

Anonymkode: f06ef...0f7

• Liker 2
Skrevet

Om du så hadde arvet en milliard hadde det ikke hatt noe å si.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Tusseladen skrev:

Nei, men det er vel kun i Norge en ville gitt stønad/trygd til en milliardær.. 😮

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva skjer med uføretrygden min dersom jeg skulle foreksempel ha vunnet 100.000 i lotto, eller hadde arvet en stor sum penger? Trekker de i trygden min og hvordan blir skatting da? 

Anonymkode: b3089...a88

Blir du frisk av sykdommen du er uføretrygdet for om du vinner penger :klo:

Ja, da får du begynne å jobbe, blir du ikke frisk av den store gevinsten, så får du fortsatt være helseløs og uføretrygdet. 

Men bostøtten din, den må du stoppe, ellers får du krav om tilbakebetaling og anmeldelse for svindel. Når gevinsten er brukt opp og skatteoppgjøret for påfølgende år er på plass, da kan du søke bostøtte på nytt. 

Anonymkode: 03f2e...6ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Missfitness skrev:

Nei, men det er vel kun i Norge en ville gitt stønad/trygd til en milliardær.. 😮

Uføretrygd er ikke en økonomisk behovsprøvd ytelse. Uføretrygd er en ytelse knyttet til at en person ikke kan jobbe. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Eneste det blir endring på, er bostøtten om du har det

Anonymkode: ad2b9...683

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Tusseladen said:

En milliardgevinst satt på høyrentekonto (helst flere), vil gi renteinntekter i 100.000 kroners klassen. Da blir det avkortning i trygdeutbetalingen, siden dette er over grensen for hva man kan tjene uten å få avkortning.

Siden det er veldig få som vinner en milliard, ville jeg ikke bekymret meg for mye om det.

Anonymkode: c3054...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En milliardgevinst satt på høyrentekonto (helst flere), vil gi renteinntekter i 100.000 kroners klassen. Da blir det avkortning i trygdeutbetalingen, siden dette er over grensen for hva man kan tjene uten å få avkortning.

Siden det er veldig få som vinner en milliard, ville jeg ikke bekymret meg for mye om det.

Feil. Kapitalinntekter telles ikke med. Kun arbeidsinntekt.

Anonymkode: a1236...adf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Feil. Kapitalinntekter telles ikke med. Kun arbeidsinntekt.

Anonymkode: a1236...adf

Du verden! En bekymring mindre. :nori:

Skrevet (endret)

Syns det blir litt rart om man f.eks vinner en større sum på 600 millioner via Euro Jackpoten at man ikke mister Nav støtten, for da har man jo finansiering for hele livet. Men når det er snakk om en så "liten" sum så vil de jo naturligvis ikke fjerne/trekke Nav støtten.

Endret av PaN
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, PussLe skrev:

Syns det blir litt rart om man f.eks vinner en større sum på 600 millioner via Euro Jackpoten at man ikke mister Nav støtten, for da har man jo finansiering for hele livet. Men når det er snakk om en så "liten" sum så vil de jo naturligvis ikke fjerne/trekke Nav støtten.

Med en slik sum, utløses det uansett (med stor sannsynlighet) en hel del skattepliktig formue. Det vil utgjøre langt mer enn hva vedkommende evt får i ufør.

Anonymkode: 282bf...b9b

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Uføretrygd er ikke en økonomisk behovsprøvd ytelse. Uføretrygd er en ytelse knyttet til at en person ikke kan jobbe. 

Har du en milliard på konto så trenger man vel strengt talt ikke jobbe de nærmeste 10.000 årene heller...

Anonymkode: cf67f...711

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygden burde i det minste bli redusert med det beløp det koster å spille lotto. Det er ikke korrekt at staten skal gi så mye i støtte at motagerne kan spille lotto!! 

Anonymkode: 6e94c...db4

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Missfitness skrev:

Med en milliard på konto vil man ofte betale store summer skatt. Så det jevner seg fint ut.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tusseladen skrev:

Med en milliard på konto vil man ofte betale store summer skatt. Så det jevner seg fint ut.

Jo, men prinsipielt..  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...