AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Går det an å være helt lykkelig eller later vi bare som alle sammen? Anonymkode: d737f...1d7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 Det er åpenbart umulig å være 100% lykkelig. Vi lever i en fallen tilstand og livet er preget av sykdom, død og ondskap. Det finnes mye godhet og positive ting, men livet er primært lidelse og smerte. Mye av "psykiske" problemer er et resultat av totalt urealistiske forventninger til hva livet er. I andre ikke-vestlige narrativer så har de en helt annen innstilling til disse tingene, og har dermed heller ikke disse problemene. Anonymkode: 654c9...3e4 1
linsejesus Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 Man kan ikke være lykkelig hele tiden, og det er en misforståelse at lykke er meningen med livet eller at livet er fattigere uten konstant lykke. Hadde vi vært fornøyd og lykkelige hele tiden ville vi heller ikke fått utrettet så mye. Du kan føle deg lykkelig etter et godt måltid, men om den lykkefølelsen hadde vart evig ville du dødd av sult. Fred er derimot noe man kan ha hele tiden. Det høres kanskje rart ut, men man kan ha fred samtidig som man er redd. På samme måte som man kan erfare smerte uten å lide. Det handler om i hvilken grad man identifiserer seg med sine følelser og tanker. En følelse, som angst eller lykke, er noe man har, ikke noe man er. Vi har en tendens til å henge oss opp i følelser og enten prøve å holde på dem eller å skyve dem vekk, i stedet for å bare la dem komme og gå av seg selv. Og da ender vi alltid opp med å bli ulykkelige, for de gode følelsene forsvinner, og de vonde følelsene vil komme igjen. Den evige jakten på lykke gjør oss paradoksalt nok ulykkelige. Jeg tror alle kan ha godt av å øve seg på å la både tanker og følelser komme og gå. Du opplever dem, men de er ikke deg. La dem komme, se på dem og bli kjent med dem, og la dem fare. Det å ha en viss avstand til alt det rare som dukker opp i sinnet betyr ikke at man blir likegyldig eller føler mindre, men man kan oppleve at man ikke er føleslenes eller tankenes slave. I den grad man gjør det (og alle kan gjøre det), vil man erfare en frihet og en fred man aldri vil kunne oppnå ved å jakte på en opplevelse av å være lykkelig.
linsejesus Skrevet 23. mai 2018 #4 Skrevet 23. mai 2018 Noe annet som kan hjelpe på følelsen av å ha gått glipp av lykken, er å føle at man har en hensikt med livet. En hjelpearbeider i et krigsområde vil kanskje ikke føle seg særlig lykkelig, men vil nok heller ha opplevelsen av å ha en hensikt med livet, enn å være glad. Man trenger ikke være glad for å ha det bra. 1
Gjest The ceiling lamp Skrevet 23. mai 2018 #5 Skrevet 23. mai 2018 1 time siden, linsejesus skrev: Noe annet som kan hjelpe på følelsen av å ha gått glipp av lykken, er å føle at man har en hensikt med livet. En hjelpearbeider i et krigsområde vil kanskje ikke føle seg særlig lykkelig, men vil nok heller ha opplevelsen av å ha en hensikt med livet, enn å være glad. Man trenger ikke være glad for å ha det bra. Jeg tror en hjelpearbeider i et krigsområde kan føle lykke også. Som du skrev over så er følelser noe som kommer og går. Mitt liv er inne i en ekstremt destruktiv fase, men også her jeg er nå - føler jeg glimt av lykke. Det hadde jeg ikke teoretisk sett trodd var mulig. De lykkeligste menneskene er ifølge en psykolog jeg gikk til, de mennesker som jevnlig gjør ting der tiden flyr uten at man merker det. Slike altoppslukende aktiviteter tømmer hodet og gir påfyll av krefter, iallefall der det slik jeg opplever det.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #6 Skrevet 23. mai 2018 6 minutter siden, The ceiling lamp said: De lykkeligste menneskene er ifølge en psykolog jeg gikk til, de mennesker som jevnlig gjør ting der tiden flyr uten at man merker det. Som å sitte på KG, altså? (Neida, tror jeg skjønner hva som menes. ) Anonymkode: 73e67...193 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #7 Skrevet 23. mai 2018 Hadde 29 forferdlige år. De siste 13 årene har jeg vært lykkelig. Hver eneste dag kjenner jeg på lykkefølelsen. Bare å våkne opp å ha lyst til å leve er nok for en lykkelig dag. Anonymkode: a602a...3c7 1
Gjest The ceiling lamp Skrevet 23. mai 2018 #8 Skrevet 23. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som å sitte på KG, altså? (Neida, tror jeg skjønner hva som menes. ) Anonymkode: 73e67...193 Haha, tror kanskje ikke KG er av de aktivitetene man blir mest lykkelig av , men hvem vet? Dersom man liker å diskutere er det jo mulig å få en god følelse av mestring her inne. Ellers tenker jeg all slags aktiviteter der en bruker av seg selv, aktiviteter som gir nettopp mening og mestringsfølelse. Jeg kan tenke meg trening i mange forskjellige former, også trening med hest, hund osv. Maling, tegning, skriving. Oppussing om man liker det, mekking på bil, modellfly, hagearbeid, kor, korps, sying osv osv. En god hobby med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #9 Skrevet 23. mai 2018 Å eksistere er faktisk ikke så mye å trakte etter. Men folk fortsetter å få barn alikevel. Hvorfor skulle nordmenn være mindre naive enn mennesker som får barn i krigsherjede soner når det gjelder om barna deres blir lykkelige? Anonymkode: c8929...db0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #10 Skrevet 23. mai 2018 Bare de som har frigjort sjelen fra kroppen og er blitt et med Gud er lykkelige. Anonymkode: e5d38...8f6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #11 Skrevet 23. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Bare de som har frigjort sjelen fra kroppen og er blitt et med Gud er lykkelige. Anonymkode: e5d38...8f6 Jeg var kristen som barn, men var så ulykkelig at jeg fant ut gud var en løgn da jeg var 10 år Anonymkode: c8929...db0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #12 Skrevet 23. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var kristen som barn, men var så ulykkelig at jeg fant ut gud var en løgn da jeg var 10 år Anonymkode: c8929...db0 Det jeg skrev har ingenting med kristendom å gjøre. Tanken om å frigjøre sjelen stammer fra religioner fra Asia\India. Anonymkode: e5d38...8f6
Gjest The ceiling lamp Skrevet 23. mai 2018 #13 Skrevet 23. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var kristen som barn, men var så ulykkelig at jeg fant ut gud var en løgn da jeg var 10 år Anonymkode: c8929...db0 Jeg er helt enig med deg. Hadde gud fantes ville vi/uskyldige ikke opplevd på mye smerte som vi gjør.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #14 Skrevet 23. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde 29 forferdlige år. De siste 13 årene har jeg vært lykkelig. Hver eneste dag kjenner jeg på lykkefølelsen. Bare å våkne opp å ha lyst til å leve er nok for en lykkelig dag. Anonymkode: a602a...3c7 Så godt at det ble bra for deg tilslutt 👍💗 Anonymkode: 0936e...b28 1
Peaches Skrevet 23. mai 2018 #15 Skrevet 23. mai 2018 Jeg er alltid lykkelig 😁 Blid og glad dagen lang.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #16 Skrevet 24. mai 2018 For meg er lykke (definisjon: en dyp følelse av glede) en øyeblikksfølelse, og basert på den definisjonen tror jeg ikke at noen kan være lykkelige hele tiden. Men jeg har ingen problemer med å tro på at det finnes mange tilfredse og harmoniske mennesker rundt om i verden. Dette er mennesker som kan glede seg over de små ting. Sitat Ditt sinn monne flyve så vide om kring Det er som du glemmer de nære ting Det er som du aldri en time har fred Du lengter bestandig et annet sted. Du syns dine dager er usle og grå Hva er det du søker, hva venter du på? Når aldri du unner deg rast eller ro Kan ingenting vokse, og intet gro Gå inn i din stue, hvor liten den er Så rommer den noe ditt hjerte har kjær På ropet i skogen skal ingen få svar Finn veien tilbake til det du har Den lykken du søker blant blånede fjell Kan hende du alltid har eiet den selv Du skal ikke jage i hvileløs ring Men lære deg å elske de nære ting Anonymkode: b17b3...93d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #17 Skrevet 24. mai 2018 Jepp. Lykkelig var jeg. På min måte. Men det var det det var, min måte. Oppskriften min fungerte. Jeg var temmelig uinteressert i andre. Leste bøker og ventet på noe med substans. Kort fortalt. Utenforstående har et stort problem med det. De føler for å ta ansvar. Nå har jeg blitt som dem og de unngår meg nå. De likte meg bedre da jeg var meg selv, og ikke som dem, og likevel maser de om egen fortreffelighet Så nå kommer 1000 milliarder-spørsmålet: Hva skal jeg egentlig bruke informasjonen til? Du er fortreffelig ... OG SÅ...? Hva mer....? venter.... venter... disk det opp? :-p jeg tror de hadde blitt litt sur om de selv kjøpte billett til en konsert for så å forstå at artisten ikke gadd å komme. Billett-inntektene var liksom showet i seg selv. Som om det er underholdende å investere ... det er resultatet som er spennende. Ikke selve investeringen. Jeg tror faktisk lav-iq mennesker digger investeringen mest og driter i avkastning. Lav iq har ikke tålmodighet. Anonymkode: 8624a...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå