AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Hei, Som student/eller om du er nåværende: Løy du om velstanden/økonomien din? Jeg vet om mange medstudenter som vil ''fake seg rike'' gjennom å gå med LV, Gucci, Hermes-klær osv. når jeg senere har funnet ut av at de har skyhøye forbrukslån og kredittlån. Det er jo ingen hemmelighet at de skikkelige rike er så rike at de ikke har noe behov for å vise det, fordi de vet genuint med seg selv at de har godt med penger, er økonomiske uavhengige, og vil klare seg i fremtiden. Det er jo en teori om at det er middelklassen og ikke overklassen som handler mye i luksusbutikker. Og jeg begynner å forstå hvorfor: det er en basic misforståelse rundt det at dyrt = at rike kjøper dyrt. Men dette er jo motbevist. De rike kan sikkert kjøpe flaskevann uten at det går utover økonomien, og jeg er sett i norsk målestokk over i ''velstandsklassen'' selv, så jeg merker det heller ikke: men jeg kjøper heller flaskevann 1 gang og har den på refyll i flere måneder. Eller er det generasjons-betinget: at før i tiden var ikke det å flashe penger, selv om man hadde de: sett på som verdi: mens nå ER det verdi å flashe økonomien sin? - Jeg husker jo en medstudent som latet som han var rik og hadde limo: så ringte vi moren hans og spurte om når de kunne ha limoen klar: hun skjønte ingenting, for han var ikke i gang med å ta lappen engang. Jeg husker jo en medstudent hvis han skulle ta kollektivtrafikken hjem, med medstudenter: satte han seg alltid på retning vestkant-linjen, og gikk av på et ''lukrativt'' stoppested, før han tok retning østkant-linjen tilbake hjem der han egentlig bodde. Det er jo trist at folk tror samfunnet SER om buksene er Hugo Boss, eller HM på en måte. Det som derimot kanskje ER genuin rikhet: er hvis du kjøper et luksusmerke, og velger type bag med LITEN logo, vs. å ha en stor flashende t-skjorte og går rundt som en levende reklameplakat. Da VET du selv det er luksus. Da VET du selv at du er så trygg på din egen selvfølelse, at du ikke trenger å VISE det til noen. Anonymkode: f72ac...135 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 Jeg hadde forsovet god råd, men brukte alle pengene på øl og backpacking, så flashet ikke med dem. Da jeg var student var dette vanlig i jusmiljøet, men ikke på andre studier. Anonymkode: 351af...572
vscare Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 jeg har vært student i tre år nå og har hittil ikke møtt på noen som oppfører seg på den måten du beskriver. jeg kjenner riktignok et par medstudenter som har noen dyre ting (klær, vesker, sko, o.l.), men de er åpne om at de har spart opp penger over tid for å kunne ha råd til det. derimot vet jeg at det hos mange er relativt vanlig å overdrive sin egen "velstand" ved å takke ja til småting i hverdagen (å bli med ut på byen, ut for å spise, på konsert, på kino, osv.), selv om man ikke egentlig har råd, og uten å fortelle noen at "ja, dette blir betalt med kredittkort", eller "ja, nå blir jeg å leve på ris med ketchup den neste uka". det gjorde jeg selv mitt første år som student da jeg ikke hadde deltidsjobb ved siden av studiene. jeg brukte aldri kredittkort, men jeg lot matinntaket lide fordi jeg heller ville kose meg med turer på byen og kino og den slags. så jeg tror ikke at luksus på den måten du beskriver er så vanlig (i alle fall ikke i studentmiljøet jeg er i), men å late som at man har råd til små hverdagsluksuser er nok ikke så helt uvanlig 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #4 Skrevet 23. mai 2018 I studentmiljøet på høyskolen min så er det litt lignende, men folk går ikke like langt for å "fake" velstand. En stor andel av jenter lever på husmannsknekkebrød med firstprice syltetøy for å ha råd til vesker, merkeklær og muligheten til å dra på festivaler, for eksempel så hører man i forelesningssalen "hehe nei spiser kun billig denne måneden for å kjøpe x". Det er også noen som selger seg selv for penger (dersom man ikke tror at enkelte fattige studenter tyr til prostitusjon for å få lettjente penger er man naiv), for å opprettholde livsstilen som de hadde da de bodde hjemme. Også enkelte samtaler som utarter seg slikt: "jeg skal hjem til helga for å se den nye bilen til pappa" "så gøy! pappaen min kjøpte nettopp den nye teslaen. hvilket merke kjøpte din? "hehe nei vet ikke altså, men var oppi en million ellerno" Mulig at du kan ense hvilken høyskole jeg går på Nå er jeg ikke helt uskyldig selv heller. Jeg har valgt å ikke ha deltidsjobb for å bruke mer tid på studiene og annet relevant arbeid, dette gjør at jeg lever veldig billig og ting som kino, café besøk, shopping, bar, og annet ligger ikke i budsjettet mitt. Jeg har egentlig ikke råd, men enkelte ganger blir jeg med ut for å være en del av gjengen eller studentmiljøet. Resultatet er at det går hardt utover matbudsjettet mitt, men jeg bruker heldigvis ikke kredittkort. Anonymkode: 77ebc...33b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #5 Skrevet 23. mai 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: I studentmiljøet på høyskolen min så er det litt lignende, men folk går ikke like langt for å "fake" velstand. En stor andel av jenter lever på husmannsknekkebrød med firstprice syltetøy for å ha råd til vesker, merkeklær og muligheten til å dra på festivaler, for eksempel så hører man i forelesningssalen "hehe nei spiser kun billig denne måneden for å kjøpe x". Det er også noen som selger seg selv for penger (dersom man ikke tror at enkelte fattige studenter tyr til prostitusjon for å få lettjente penger er man naiv), for å opprettholde livsstilen som de hadde da de bodde hjemme. Også enkelte samtaler som utarter seg slikt: "jeg skal hjem til helga for å se den nye bilen til pappa" "så gøy! pappaen min kjøpte nettopp den nye teslaen. hvilket merke kjøpte din? "hehe nei vet ikke altså, men var oppi en million ellerno" Mulig at du kan ense hvilken høyskole jeg går på Nå er jeg ikke helt uskyldig selv heller. Jeg har valgt å ikke ha deltidsjobb for å bruke mer tid på studiene og annet relevant arbeid, dette gjør at jeg lever veldig billig og ting som kino, café besøk, shopping, bar, og annet ligger ikke i budsjettet mitt. Jeg har egentlig ikke råd, men enkelte ganger blir jeg med ut for å være en del av gjengen eller studentmiljøet. Resultatet er at det går hardt utover matbudsjettet mitt, men jeg bruker heldigvis ikke kredittkort. Anonymkode: 77ebc...33b En helg i måneden vil jo gi et par tusenlapper. Det går jo ikke vesentlig utover studier, og i tillegg kan man spise greit og ta del i studentmiljøet. Kanskje sette av noen hundrelapper hver måned til sparing også. Uansett er det jo ikke noe galt med det du gjør, men personlig ville jeg nok ha ofret den ene helgen for å ha det litt mer behagelig. Nå er jeg glad i god mat da. Når det gjelder trådens tema opplever jeg egentlig at studenter er åpne og ærlige om økonomien sin, i mye større grad enn vanlige arbeidstakere. "Alle" er jo i samme situasjon og kan ikke sløse med penger. De som jobber mest har en grunn til det, hovedsakelig på grunn av at de ikke får støtte alle studieårene, men også hvis man har etablert seg med familie. Men nå går ikke jeg på BI. Anonymkode: 19712...d82 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #6 Skrevet 23. mai 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: En helg i måneden vil jo gi et par tusenlapper. Det går jo ikke vesentlig utover studier, og i tillegg kan man spise greit og ta del i studentmiljøet. Kanskje sette av noen hundrelapper hver måned til sparing også. Uansett er det jo ikke noe galt med det du gjør, men personlig ville jeg nok ha ofret den ene helgen for å ha det litt mer behagelig. Nå er jeg glad i god mat da. Når det gjelder trådens tema opplever jeg egentlig at studenter er åpne og ærlige om økonomien sin, i mye større grad enn vanlige arbeidstakere. "Alle" er jo i samme situasjon og kan ikke sløse med penger. De som jobber mest har en grunn til det, hovedsakelig på grunn av at de ikke får støtte alle studieårene, men også hvis man har etablert seg med familie. Men nå går ikke jeg på BI. Anonymkode: 19712...d82 Jeg har oppimot 70 timers arbeidsuke pga alt jeg driver på med så det er ikke bare å skaffe seg en deltidsjobb utenom Anonymkode: 77ebc...33b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #7 Skrevet 23. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har oppimot 70 timers arbeidsuke pga alt jeg driver på med så det er ikke bare å skaffe seg en deltidsjobb utenom Anonymkode: 77ebc...33b Det spørs vel hva slags jobb man har. Hvis man er tilkallingsvikar kan man velge hvor mye og hvor ofte man vil jobbe, og hvis man jobber natt kan man i mange tilfeller få drive med skolearbeid eller hva annet man skulle ønske å gjøre. I tillegg er det nok lurt å ha litt arbeidserfaring. Anonymkode: 19712...d82
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #8 Skrevet 23. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har oppimot 70 timers arbeidsuke pga alt jeg driver på med så det er ikke bare å skaffe seg en deltidsjobb utenom Anonymkode: 77ebc...33b Jeg går også et ganske krevende studie, og for min del er sommerjobb det som funker best Fullt fokus på studier når det er skoletid, og mulighet til å bedre økonomien i ferien. Anonymkode: db8f5...387
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #9 Skrevet 23. mai 2018 Opplevde aldri at noen prøvde å lyge på seg rikdom i tiden på universitetet, men nå hang jeg ikke med de som kom rett fra videregående heller... Selv var jeg på attføring, og hadde en romslig økonomi da. Reiste en del og brukte nok litt for mye på fyll og morro. Burde ha spart ja. Den etterpåklokskapen altså Anonymkode: e1b2b...b2f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #10 Skrevet 23. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs vel hva slags jobb man har. Hvis man er tilkallingsvikar kan man velge hvor mye og hvor ofte man vil jobbe, og hvis man jobber natt kan man i mange tilfeller få drive med skolearbeid eller hva annet man skulle ønske å gjøre. I tillegg er det nok lurt å ha litt arbeidserfaring. Anonymkode: 19712...d82 Jeg får relevant arbeidserfaring gjennom frivillige verv og organisasjonsarbeid, studerer i tillegg to krevende studier samtidig som gir meg en god kombo når jeg er ferdigutdannet. Har nok å holde på med så det er nok bare økonomien det gå utover mens jeg studerer Anonymkode: 77ebc...33b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #11 Skrevet 23. mai 2018 Ja, i begynnelsen av studietiden var jeg flink, men etterhvert dro jeg på ferier hvert år, brukte masse penger på byen etc. Det var fordi jeg var litt eldre enn man normalt er når man er student, jeg følte jeg var den eneste i vennekretsen som fremdeles levde studentlivet, og da overforbruket jeg litt. Kjipt, men det ordnet seg jo.... Anonymkode: a4da1...333 1
WCKD Skrevet 23. mai 2018 #12 Skrevet 23. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Som student/eller om du er nåværende: Løy du om velstanden/økonomien din? Jeg vet om mange medstudenter som vil ''fake seg rike'' gjennom å gå med LV, Gucci, Hermes-klær osv. når jeg senere har funnet ut av at de har skyhøye forbrukslån og kredittlån. Det er jo ingen hemmelighet at de skikkelige rike er så rike at de ikke har noe behov for å vise det, fordi de vet genuint med seg selv at de har godt med penger, er økonomiske uavhengige, og vil klare seg i fremtiden. Det er jo en teori om at det er middelklassen og ikke overklassen som handler mye i luksusbutikker. Og jeg begynner å forstå hvorfor: det er en basic misforståelse rundt det at dyrt = at rike kjøper dyrt. Men dette er jo motbevist. De rike kan sikkert kjøpe flaskevann uten at det går utover økonomien, og jeg er sett i norsk målestokk over i ''velstandsklassen'' selv, så jeg merker det heller ikke: men jeg kjøper heller flaskevann 1 gang og har den på refyll i flere måneder. Eller er det generasjons-betinget: at før i tiden var ikke det å flashe penger, selv om man hadde de: sett på som verdi: mens nå ER det verdi å flashe økonomien sin? - Jeg husker jo en medstudent som latet som han var rik og hadde limo: så ringte vi moren hans og spurte om når de kunne ha limoen klar: hun skjønte ingenting, for han var ikke i gang med å ta lappen engang. Jeg husker jo en medstudent hvis han skulle ta kollektivtrafikken hjem, med medstudenter: satte han seg alltid på retning vestkant-linjen, og gikk av på et ''lukrativt'' stoppested, før han tok retning østkant-linjen tilbake hjem der han egentlig bodde. Det er jo trist at folk tror samfunnet SER om buksene er Hugo Boss, eller HM på en måte. Det som derimot kanskje ER genuin rikhet: er hvis du kjøper et luksusmerke, og velger type bag med LITEN logo, vs. å ha en stor flashende t-skjorte og går rundt som en levende reklameplakat. Da VET du selv det er luksus. Da VET du selv at du er så trygg på din egen selvfølelse, at du ikke trenger å VISE det til noen. Anonymkode: f72ac...135 Jeg kjenner et knippe personer som er veldig rike, og de kjøper utelukkende merkeklær og -gjenstander av høy kvalitet (og pris), men som du sier velger de ikke de glorete og synlige variantene. De går ikke med standard LV-veske, de har den subtile. De har ikke en skjorte det står "EMPORIO ARMANI" i skriftstørrelse 50, de har en liten logo over skjortelommen. Det eneste jeg kan komme på er kamerater som har brukt altfor mye penger på bil og på reiser, men dette med luksusgjenstander osv for å fremme seg selv har jeg ikke personlig opplevd, selv om jeg vet det skjer! 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #13 Skrevet 23. mai 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde forsovet god råd, men brukte alle pengene på øl og backpacking, så flashet ikke med dem. Da jeg var student var dette vanlig i jusmiljøet, men ikke på andre studier. Anonymkode: 351af...572 Jepp. Forskjellen er om du bruker penger FOR andre (dyre merkeklær for å gå rundt som en levende reklameplakat), eller om du bruker penger FOR DEG selv = opplevelser, kosthold, trening = altså noe andre ikke kan se DIREKTE på deg. 4 hours ago, vscare said: jeg har vært student i tre år nå og har hittil ikke møtt på noen som oppfører seg på den måten du beskriver. jeg kjenner riktignok et par medstudenter som har noen dyre ting (klær, vesker, sko, o.l.), men de er åpne om at de har spart opp penger over tid for å kunne ha råd til det. derimot vet jeg at det hos mange er relativt vanlig å overdrive sin egen "velstand" ved å takke ja til småting i hverdagen (å bli med ut på byen, ut for å spise, på konsert, på kino, osv.), selv om man ikke egentlig har råd, og uten å fortelle noen at "ja, dette blir betalt med kredittkort", eller "ja, nå blir jeg å leve på ris med ketchup den neste uka". det gjorde jeg selv mitt første år som student da jeg ikke hadde deltidsjobb ved siden av studiene. jeg brukte aldri kredittkort, men jeg lot matinntaket lide fordi jeg heller ville kose meg med turer på byen og kino og den slags. så jeg tror ikke at luksus på den måten du beskriver er så vanlig (i alle fall ikke i studentmiljøet jeg er i), men å late som at man har råd til små hverdagsluksuser er nok ikke så helt uvanlig Alle har vel råd til små hverdagsluksuser (jeg vil heller kalle det standarder uavhengig av student eller ikke)? 3 hours ago, AnonymBruker said: (...) Det er også noen som selger seg selv for penger (dersom man ikke tror at enkelte fattige studenter tyr til prostitusjon for å få lettjente penger er man naiv), for å opprettholde livsstilen som de hadde da de bodde hjemme. Da er jeg naiv. Hadde dette vært regelen mer enn unntaket ville nok samfunnet fått hørt om det, - for lengst! (...) (...) Resultatet er at det går hardt utover matbudsjettet mitt, men jeg bruker heldigvis ikke kredittkort. Hvordan greier du dette rent matematisk? Anonymkode: 77ebc...33b 3 hours ago, AnonymBruker said: En helg i måneden vil jo gi et par tusenlapper. Det går jo ikke vesentlig utover studier, og i tillegg kan man spise greit og ta del i studentmiljøet. Kanskje sette av noen hundrelapper hver måned til sparing også. Uansett er det jo ikke noe galt med det du gjør, men personlig ville jeg nok ha ofret den ene helgen for å ha det litt mer behagelig. Nå er jeg glad i god mat da. Hvordan greier du å mene at en helg i mnd. = 1-2 K? Når det gjelder trådens tema opplever jeg egentlig at studenter er åpne og ærlige om økonomien sin, i mye større grad enn vanlige arbeidstakere. "Alle" er jo i samme situasjon og kan ikke sløse med penger. De som jobber mest har en grunn til det, hovedsakelig på grunn av at de ikke får støtte alle studieårene, men også hvis man har etablert seg med familie. Nja... nå er det jo faktisk noen som har rikere foreldre/bedre velstand økonomisk i utg. vs. andre, da? Anonymkode: 19712...d82 Anonymkode: f72ac...135
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #14 Skrevet 23. mai 2018 Nei, jeg tok aldri opp lån utenom studielån og traff aldri noen som flashet med penger. Verken jeg eller vennene mine har noen gang brydd oss om merkeklær/-vesker. Nå har jeg jobb og bruker fremdeles svært lite penger på klær. Anonymkode: fba67...683 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #15 Skrevet 23. mai 2018 Opplevde aldri at noen flashet med penger på den måten. Var en del rikinger der jeg gikk, men de gjorde ikke noe utav seg. Gikk 5 år på jussen. Anonymkode: 0aa15...d25
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #16 Skrevet 23. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får relevant arbeidserfaring gjennom frivillige verv og organisasjonsarbeid, studerer i tillegg to krevende studier samtidig som gir meg en god kombo når jeg er ferdigutdannet. Har nok å holde på med så det er nok bare økonomien det gå utover mens jeg studerer Anonymkode: 77ebc...33b Det er fint med erfaring innen organisasjonsarbeid, men det er ikke arbeidserfaring. Anonymkode: 19712...d82 1
Gjest nediugennivK Skrevet 23. mai 2018 #17 Skrevet 23. mai 2018 Jeg tenker at de som faktisk har en del penger ikke viser det frem, mens de som gjerne ikke er helt der de ønsker å være økonomisk kjører på med forbrukslån for å gi et annet inntrykk.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #18 Skrevet 23. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan greier du å mene at en helg i mnd. = 1-2 K? Ved å regne det ut. Med tillegg og evt. en høyere lønn kan det jo selvsagt bli litt mer. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja... nå er det jo faktisk noen som har rikere foreldre/bedre velstand økonomisk i utg. vs. andre, da? De færreste studentene jeg kjenner til lever av foreldrene sine. De har flyttet ut og forsørger seg selv. Det eneste man merker er om foreldrene bidrar til boligkjøp, enten med et økonomisk bidrag eller at de stiller som kausjonister. De er heldige som kommer seg inn på boligmarkedet tidlig, men i hverdagen lever de jo ikke i noe mer luksus. Anonymkode: 19712...d82
Krakk Skrevet 23. mai 2018 #19 Skrevet 23. mai 2018 Føler egentlig alle snakker om hvor fattige de er, og blir sykt imponert over hvor flinke folke er med pengene sine. Jeg selv er elendig student, bruker så sykt mye penger. Bruker sikkert 15k i måneden. Føler det alltid kommer opp dyre ting jeg må betale for. Først var det at jeg trengte ny pc, så skulle jeg flytte, må betale for bilen min på reparasjon (skal selges senere), må kjøpe ny mobil. Blir fort veldig mye penger. Men nå jobber jeg veldig mye ved siden av studier, så klarer meg på egenhånd. Skulle gjerne hatt litt mer fritid enn bare jobb og skole hver dag. Men jeg liker ikke å spørre pappa om penger, så da må jeg bare jobbe litt ekstra for å få de tingene jeg har lyst på 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #20 Skrevet 23. mai 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Opplevde aldri at noen flashet med penger på den måten. Var en del rikinger der jeg gikk, men de gjorde ikke noe utav seg. Gikk 5 år på jussen. Anonymkode: 0aa15...d25 Det er hva hele tråden handlet om: de var GENUINT rike: de trengte aldri å ''late som''/prøve å bevise noe. 2 hours ago, nediugennivK said: Jeg tenker at de som faktisk har en del penger ikke viser det frem, mens de som gjerne ikke er helt der de ønsker å være økonomisk kjører på med forbrukslån for å gi et annet inntrykk. Nettopp. Det er også min hypotese. Eller min hypotese SPESIFIKT er dette: Middelklassen kjøper FLASHY luksusmerker (Bvlgari, Armani, LV ...) for å opptre rikere enn de er. Overklassen kjøper enten HM og/eller luksusmerker: men da IKKE flashy. 2 hours ago, AnonymBruker said: Ved å regne det ut. Med tillegg og evt. en høyere lønn kan det jo selvsagt bli litt mer. Åja. Du prater inntekt ikke forbruk? De færreste studentene jeg kjenner til lever av foreldrene sine. De har flyttet ut og forsørger seg selv. Det eneste man merker er om foreldrene bidrar til boligkjøp, enten med et økonomisk bidrag eller at de stiller som kausjonister. De er heldige som kommer seg inn på boligmarkedet tidlig, men i hverdagen lever de jo ikke i noe mer luksus. Nja... ikke helt enig der, faktisk. Hvis foreldre først kjøper bolig/leilighet til barnet, så blir jo barnet eier og ikke leier og vil ha 1-2 K i felleskostnader hver mnd. vs 7-8 K (hele stipendet) i husleie hver mnd. og sitter da med 6-7 K til rent forbruk. Anonymkode: 19712...d82 Anonymkode: f72ac...135
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå