Usikker Skrevet 27. februar 2005 #1 Del Skrevet 27. februar 2005 Ja - ikke akkurat bibliotek da. Men............. Jeg holder på å lage meg et register over alle bøkene mine. Begynner å få en anseelig mengde med bl.a. hobbybøker. Har opplevd å kjøpe "dobbelt" noen ganger........... dvs. kjøpe ei bok jeg allerede har. Nå er egentlig ikke økonomien min slik at jeg har råd til sånn "sløsing" altså........ Jeg bruker et Exceldokument. Registrerer forfatter, boktittel, kategori (hobby, roman .....) og ISBN-nr, samt Forlag. Er det noen av dere andre som har laget dere en slik oversikt? I så fall - er det noe mer jeg bør ha med i denne oversikten? SOm liksom kan være "kjekt-å-ha"........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #2 Del Skrevet 27. februar 2005 Kansje du kan ta med noe om hvor nyttig eller bra du synes boka er? Jeg kjøpte en del bøker en periode. Nå har jeg gitt alle jeg ikke hadde planer om å lese en gang til til Fretex. Jeg prøver å ha færrest mulig ting, og nå prøver jeg å holde meg til biblioteket når jeg skal ha lesestoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #3 Del Skrevet 27. februar 2005 'Sambo laget et slikt program (ja, han laga det som et program han da, ikke bare et regneark) og der hadde vi ikke så mange punkter egentlig. Forfatter, tittel, og plassering (han laget til til mamma og hun har en god del bokhyller rundtomkring i huset), pluss et kommentarfelt, der vi skriver sjanger og hva vi synes om boka. Her kan vi søke etter bøker pr forfatter, eller etter en boktittel også da. Det ern ENKEL utgave, så han skulle lage en mer utvidet en, dette ble laget i skjul i løpet av et par dager, nettopp fordi han oppdaget at mamma hadde en oversikt på nivå med det rengearket, og han ville lage noe mer brukervennlig. Men, regneark er sånnsett en grei løsning det, du kan organisere og søke, det er ikke dumt. Vet ikke om jeg hadde giddet fokusere på ISBN og evt forlag i en slik oversikt, for hvor ofte er du egentlig opptatt av det? I de tilfeller ville jeg heller funnet frem boka. Tar antakelig lenger tid åskrive inn dette for alle bøkene, enn å lete frem den ene boka annethvert år når jeg trenger den infoen. Men det er nå meg da. Men dersom du ikke har en meget intuitiv bokhylleorganisering, så ville en kommentar om hvor du finner boka kanskje vært greit å ha med (med mindre de flyter rundtom over alt og ikke har en fast plass da, selvsagt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 28. februar 2005 #4 Del Skrevet 28. februar 2005 Det finnes gratis "biblioteksprogram" man kan laste ned også, hvis det er ønskelig kan jeg prøve å spore det opp for deg... Prisen du ga kan være kjekk å ha med kanskje? Og jeg ville registrert (deler av) innholdsfortegnelsen i de bøkene der det var ting jeg har planer om å lage, så kan man eks. søke på "juleduk" og få opp alle bøker/sidetall med fine eksempler på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #5 Del Skrevet 28. februar 2005 Det finnes gratis "biblioteksprogram" man kan laste ned også, hvis det er ønskelig kan jeg prøve å spore det opp for deg... Prisen du ga kan være kjekk å ha med kanskje? Og jeg ville registrert (deler av) innholdsfortegnelsen i de bøkene der det var ting jeg har planer om å lage, så kan man eks. søke på "juleduk" og få opp alle bøker/sidetall med fine eksempler på det... Oioi...kan en gjest få lov å ytre ønske om info om sånt bibliotekprogram også? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2005 #6 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg trenger så absolutt et slikt biblioteks program! Kan du være så englesnill å hjelpe meg å finne ett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. mars 2005 #7 Del Skrevet 1. mars 2005 Ja, det kunne sannelig vi trengt også. Og her blir ikke en eneste bok kastet eller gitt bort, det er helt utenkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 1. mars 2005 #8 Del Skrevet 1. mars 2005 Bilbioteksprogram ... Groo ... finner du det er du en engel... (har også alt for mye bøker .. men elsker bøkene mine .. og kvitter meg ikke med andre enn de jeg ikke kommer til å lese igjen - ha glede av senere .. og det er de fleste gitt... :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 1. mars 2005 #9 Del Skrevet 1. mars 2005 Tror jeg ville laget en enkel biblioteksdatabase i Access istedenfor Excel. Er ikke så vanskelig å få til og mye enklere å føre inn bøker samt søke dem opp senere med et sånt system. Har mange bøker selv, men vi har ikke laget noe database over dem. Av og til lager jeg imidlertid et slags enkelt sammendrag av fagbøker som jeg skal bruke som kildemateriale til en presentasjon eller noe jeg skal skrive. Da lager jeg rett og slett en tabell i Word med en enkel beskrivelse av hva boken handler om i en kolonne (eventuelt en rute for hvert kapittel) samt at jeg har en kolonne for sitater (henvist med sidetall). Disse ville jeg så satt inn i en databse. Men dette ble vel litt for komplisert for et vanlig hjemmebibliotek. Kanskje derfor jeg ikke har fått laget meg noe slikt selv i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 1. mars 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 1. mars 2005 Grooo - tar gjerne imot det programmet jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 1. mars 2005 #11 Del Skrevet 1. mars 2005 Åhhhh Grooo Mine bokhyller trenger også et slikt biblioteksystem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 2. mars 2005 #12 Del Skrevet 2. mars 2005 Som bibliotekar har jeg katalogisert bøker... En typisk kataloginnføring kan se sånn ut: q 746.1 Årt Aartun, Birte Krymp! : toving i maskin / Birte Aartun. - Oslo : Damm, 2003. - 79 s. : kol. ill. ISBN 82-04-08612-1 (ib.) : Nkr 264.00 EMNE: Toving og filting 746.1) / Strikking 746.432 (646.2 z) På første linje står det først "q" - det sier noe om formatet på boka, at det er en såkalt "quartbok", den er større enn "vanlige" bøker. Derretter kommer hyllesignatur som bl.a. består av klassifikasjonsnummeret, i dette tilfellet brukes DDK. Neste linje består av hovedordningsordet. Deretter tittelinformasjon, ansvarshavende, utgivelsesby, forlag, år, sider o.l. Resten sier seg vel selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 3. mars 2005 #13 Del Skrevet 3. mars 2005 Støtter Varja - en database er helt ideelt til slike registreringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olifant Skrevet 3. mars 2005 #14 Del Skrevet 3. mars 2005 Åhhhh Grooo Mine bokhyller trenger også et slikt biblioteksystem. Mine også!!! :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 3. mars 2005 #15 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg kunne og tenkt meg det Grooo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 4. mars 2005 #16 Del Skrevet 4. mars 2005 Menmen... Husker ikke hvor jeg har sett det.. Hehe... Søren altså! Lover å lete litt til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå