Gå til innhold

Fjernet blindtarm - når kan jeg bevege meg 'fritt'?

Pip

Anbefalte innlegg

Ble tirsdag innlagt med akutt blindtarmbetennelse, blindtarmen ble fjernet tirsdag kveld ved en såkalt 'kikkhulls-operasjon'.

Er jo fortsatt ikke så bra at det er aktuelt, men lurer veldig på når jeg kan trene som vanlig igjen, f.eks. (Er sykemeldt til og med onsdag, jobber i skolen).

Trener vanligvis hver dag - sykler en del (spinning), trener en del styrke, jogger etc. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 veker frå operasjonsdagen? Høyrest ikkje urimeleg ut. Men var du då heller ikkje jobb før etter 2 veker? Og var det sånn laproskopisk operasjon du hadde òg?

For eg veit at ved 'vanleg' snittoperasjon er rekonvalesenstida mykje lengre, pga. fare for brokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om en kikhullsoperasjon er et lite inngrep sammenliknet med tradisjonelle kirurgiske inngrep, vil jeg anbefale deg å ta det med ro i en stund framover, i hvertfall i et par uker, slik at sårene du faktisk har inne i bukhulen får en sjanse til å gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar Lilith - og det er akkurat dette eg tenkjer sjølv òg. Og at om eg startar for fullt for tidleg, vil alt berre ta lengre tid...

Men kva med jobben min - er som nemnt sjukemeld til og med onsdag. Jobbar i småskulen, og har ein ganske hektisk og travel (og fysisk) kvardag... Hadde det vore i morgon eg liksom skulle på jobb hadde det vore heilt uaktuelt, men mykje kan jo bli betre på 2-3 dagar. Berre lurer litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som litt lite sykemelding, spør du meg. Spesielt siden du jobber i småskolen, der det gjerne er mer fysisk anstrengende arbeid (litt løft osv) enn det ville vært for eksempel i ungdomsskolen.

Jeg ville snakket med legen og forklart problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei. jeg tok en "vanlig" operasjon jeg.

mener å huske at jeg var tilbake på jobb etter rundt 2 uker.

viktig å ta det med ro. men kanskje det er annerledes med din kukhullsoperasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - eg stussar litt sjølv på at sjukemeldinga kan bli i kortaste laget. Men tenkjer òg at det er litt tidleg å ringe legen no - kan jo vere eg føler meg heilt topp ¨på torsdag... Så planen er å avvente fram til onsdag føremiddag - føler eg meg ikkje 'fit for fight' då, ringer eg fastlegen og ber om ei forlenging. (Må eg forresten møte opp hos henne då? Den første sjukemeldinga mi kjem frå sjukehuset, men ho har jo fått oversendt papir og sånt vil eg tru...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kikhullsoperasjon i fjor høst. Jeg ble operert en fredag og ble da sykemeldt hele uka etter (i motsetning til kollegaen min som etter samme operasjon kun fikk sykemelding operasjonsdagen! :o )Jeg var da i fin form til å bevege meg fritt rundt uten å kjenne noe - men fysiske anstrengelser ventet jeg med enda en uke iallefall... Kunne også da kjenne at det "stakk" og føltes litt ubehagelig når jeg ble sliten.

Men jeg jobber på kontor da! Hadde jeg vært deg hadde jeg nok kontaktet fastlegen og forhørt meg litt jeg, burde egentlig ikke være noe probelm å utvide sykemeldingen din ut uka iallefall???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er eg ikkje i særleg briljant form. Småkvalm og uggen rett og slett, i tillegg til 'det vanlege' (at magen er øm og sår med stikkande smerter av og til). Trur det er fordi eg overdreiv litt i går - traska på butikken og var dessutan i eit lite besøk. Vart veldig sliten, og er no sjølv overbevist om at å jobbe frå torsdag av kan bli ei lite hyggeleg oppleving. Ringde fastlegekontoret, og fekk time i morgon ettermiddag. Så håpar eg berre legen skjønar situasjonen, og ikkje oppfattar meg som ein sytepave... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No ringde nett arbeidsgjevar for å høyre korleis det går, og ho var veldig klar på at eg berre skulle insistere på forlenga sjukemelding - ei veke til meinte ho eg burde ha. "Husk på at du har en krevende jobb med lange og harde dager - vi vil veldig gjerne ha deg tilbake, men ikke for enhver pris. Du skal være hjemme til du er i god form igjen!"

Så eg tenkjer at eg kan nemne det hos legen, og dessutan var det godt å få litt støtte på at det ikkje er eg som er pysete... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kikkhullsoperasjon for to år siden. Ikke blindtarmen riktignok. Jeg har fire hull på magen, et til dren, et operasjonshull og to andre til, tja? :ler:

Jeg ble kanondårlig av narkosen. Lå og spydde i dagesvis, dette bidro selvsagt til at jeg hadde mer vondt i sårene.

Følte meg gåen mange uker etterpå jeg. Dels pga voldsom oppkast, men også pga at jeg hadde sår på magen som gjorde vondt når jeg beveget meg. Nå skal det sies at dette var etter noen års sykdom og utredninger før operasjonen, så jeg var selvsagt litt ekstra medtatt pga det.

Jeg fikk beskjed om ikke å trene magemuskler, løfte osv før etter 5 uker. Gå turer osv ble jeg oppfordret til, for å komme i form igjen. Fikk sykemelding for 3 uker, men dette var mest for lånekassen, siden jeg er student.

Var tilbake på skolen etter cirka to og en halv uke. Orket ikke så mye i begynnelsen, men det kom seg etterhvert. Hadde ikke så mye valg, ville ikke miste hele semesteret.

Neste gang legene prøvde å fikse problemet, hadde jeg åpen operasjon. Da gikk det, som du sier, mye lengre før jeg følte meg ok. Mer smerter, vondere å hoste, bøye seg osv. Og ikke noe trening på lang, lang tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg hadde kikkhullsoperasjon for to år siden. Ikke blindtarmen riktignok. Jeg har fire hull på magen, et til dren, et operasjonshull og to andre til, tja? :ler:

:ler2: -Eg har berre 3 eg då - eit mindre til ukjent formål... :wink:

Som deg vart eg òg dårleg av narkosen, og var kvalm og elendig dei første dagane - dog ikkje like ille som du skildrar. Har framleis smerter ved bevegelse, særleg når eg bøyer meg, ved hosting, nysing etc., og får nokre krampeaktige stikksmerter med ujamne mellomrom. Er dessutan veldig trøtt og sliten, og greier stort sett ingenting - kunne i alle fall aldri i livet ha klart ein 8.30-16.00 - arbeidsdag!

Men takk for godt svar Scheherezade - når det gjeld trening skal eg legge meg på minnet å ikkje trene styrke før ca. 5 veker etter operasjonen då. Men gå turar er altså greit sånn når formen tilseier det. Og når eg føler at formen er på veg tilbake kan eg kanskje sykle litt òg? Satsar på det.

Går rundt og ankar litt på at legen skal vere sur og grinete, men det er vel ingen grunn til det skulle eg tru? Går sikkert fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du føler deg trøtt og sliten! Men lover deg at formen fort vender tilbake.

De første dagene hjemme bestod av stå opp, hvile litt, dusje, hvile enda mer, spise frokost, hvile litt til. Orket ikke å gjøre alt rett etter hverandre. Men etter et par dager var ikke dette noe problem.

I begynnelsen gjorde all beveging vondt. Tenkte veldig nøye på hvordan jeg bøyde meg for å unngå smerter. Etter en halvannen ukes tid, tenkte jeg plutselig ikke over det lenger. Det går kjempefort fremover nemlig. Kroppen har en fantastisk evne til å lege seg selv. :wink:

Synes det var dårlig gjort av legen på sykehuset å gi deg så kort sykemelding jeg. Iallfall når du er i full jobb. Men selv om du da kanskje tenker at det er "normalt" å føle seg helt fin så kort tid etterpå, så nei, det er ikke det. Kanskje han mente du skulle kontakte fastlegen?

I tillegg når det kommer så brått på! Du var jo ikke forberedt i det hele tatt, da får man seg jo en ekstra støkk. Hadde selv en lignende episode, en flott vårdag, akkurat levert eksamensoppgave i exphil, og så fikk jeg så hysterisk vondt i magen. Sykebil på sykehuset, de trodde vel også at det var blindtarmen. Men var ikke det dessverre, var da de fant ut at første operasjonen ikke var vellykket. Men ble litt skremt av at det kan gå så kort tid mellom himmel og helvete...

Så føl deg slapp med god samvittighet du, kreftene kommer nok fort tilbake, og plutselig kommer du nok på at du ikke har hatt vondt i sårene på et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*pustar letta ut* Har vore hos legen i dag, og han var veldig forståelsesfull. Han skreiv ut sjukemelding t.o.m 11. mars utan å blunke han - eg meinte det kanskje var litt lenge, men han meinte bestemt at eg hadde nok behov for den tida, særleg med den krevande jobben (han fekk meg til å skildre ein 'vanleg' arbeidsdag...). Deilig å bli teken så på alvor, men eg kjem nok til å bli veldig lei av å gå heime...

Spurde han ang. trening og sånt, og han meinte eg burde vente 2-3 veker, deretter kunne eg kjenne det sjølv meinte han. Men å gå og sykle og sånt er vel OK så snart eg kjenner meg i form til det, antar eg.

Takk igjen for flotte svar, Scheherazade - godt å høyre frå nokon med erfaring! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
hei. jeg tok en "vanlig" operasjon jeg.

mener å huske at jeg var tilbake på jobb etter rundt 2 uker.

viktig å ta det med ro. men kanskje det er annerledes med din kukhullsoperasjon?

:hoho::grine::hoho::grine:

Auuu... vondt å le så masse.

Tok et lite blindtarmsøk fordi jeg har så jæ..a vondt i magen og det ble ikke akkurat bedre av dette.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...