Gå til innhold

Ofte uenige. Ferie sammen, en god ide?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som har dårlig råd og har invitert henne med til et sted jeg har leid i utlandet. Hun trenger bare dekke reisen og sin egen mat og drikke. Problemet er at vi ofte kan være litt som Tuppen og Lillemor. Begge er voksne så det er barnslig, men vi har snakket litt om det og dette med å ta vare på hverandre når vi er i et annet land. Gir ikke henne all skyld for de gangene vi har kranglet, men hun er kjent for å være humørsyk. Heldigvis blir hun der bare litt over en uke, vet ikke hvilke andre ord jeg kan bruke, men er litt bekymret for at det kan bli dårlig stemning under oppholdet. 

Når vi pratet sammen om vårt til tider dårlige forhold og dårlig kommunikasjon henviste hun til at det har gått bra før når vi var på ferie, men den gangen var vi atten år og kranglet aldri. Det er 25 år siden. Hun er en typisk morragretten person. Jeg liker også å få i meg kaffe før jeg føler meg sosial, men hun er ikke snakkende til i par timer. Har tenkt at skal vi planlegge noe til neste dag må vi gjøre det kvelden før. Jeg håper samarbeidet vil gå bra og at hun forstår at hensyn må gå begge veier. Noe takknemlighet forventer jeg ikke. Hun har invitert meg på bondegårdsferie for noen år siden og det gikk bra, men da hadde vi større arealer for oss selv enn det vi vil få nå.

Noe vi bør snakke om før vi drar som kan bidra til en fin ferie for oss begge?  

Anonymkode: a6add...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere bør i hvert fall snakke sammen om hvordan dere skal håndtere uenigheter og begynnende krangler. Ellers bør jo hovedfokuset være å unngå det i det hele. Bagateller får man bare heve seg over, så får man heller gi hverandre litt rom hvis dere går oppå hverandre. 

Du kan vel også gjøre noe for deg selv på morgenen i stedet for å vente på henne til at hun er klar for dagen. 

Anonymkode: 1d541...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjennom innlegget ditt får jeg følelsen av at du egentlig ikke liker henne...? Generelt et dårlig utgangspunkt for å feriere sammen.

Kan dere ikke ha en avtale om at morgenen frem til kl 11/12 er deres egen tid til det dere ønsker, så slipper dere krangler før dagen har kommet i gang? 

Lag løse planer på ting dere har lyst til å gjøre i løpet av ferien, men tenk at planer er til for å endres.

Hva er det som har endret seg siden dere var 18 og ikke kranglet?

Anonymkode: 5cb43...4d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere bør i hvert fall snakke sammen om hvordan dere skal håndtere uenigheter og begynnende krangler. Ellers bør jo hovedfokuset være å unngå det i det hele. Bagateller får man bare heve seg over, så får man heller gi hverandre litt rom hvis dere går oppå hverandre. 

Du kan vel også gjøre noe for deg selv på morgenen i stedet for å vente på henne til at hun er klar for dagen. 

Anonymkode: 1d541...691

Vi har snakket om at vi må ta hensyn og ta vare på hverandre når vi er i et fremmed land. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennom innlegget ditt får jeg følelsen av at du egentlig ikke liker henne...? Generelt et dårlig utgangspunkt for å feriere sammen.

Kan dere ikke ha en avtale om at morgenen frem til kl 11/12 er deres egen tid til det dere ønsker, så slipper dere krangler før dagen har kommet i gang? 

Lag løse planer på ting dere har lyst til å gjøre i løpet av ferien, men tenk at planer er til for å endres.

Hva er det som har endret seg siden dere var 18 og ikke kranglet?

Anonymkode: 5cb43...4d4

Jeg liker henne og vi har det kjempehyggelig sammen, kan le av det meste, men når vi har kranglet blir stemningen dårlig Vi blir alltid venner igjen, men det er langt fra hyggelig når det pågår. 

Jeg vet ikke hva som har endret seg siden vi var unge. Den gangen hadde vi begge ambisjoner som ingen av oss klarte å nå. Hun har alltid vært typen som helst vil være best i alt, men jeg tror hun har forandret seg og er mer omgjengelig nå. De siste gangene vi har kranglet har vi satt strek over det med en gang eller neste dag, mens tidligere kunne vi unngå kontakt i uker. 

Jeg er heller ingen morgenfugl, men er ikke humørsyk. Ingen av oss vil stå opp sju for å finne på noe og starte dagen. Begge liker å ta formiddagen med ro og ingen av oss liker å ha faste planer som ikke kan endres. Som sagt har hun dårlig råd og sa at å spise ute kan bli for dyrt for hennes lommebok, men jeg kommer til å spandere par middager ute. Hvis hun blir med. Jeg tror hun også er litt skeptisk og at det ikke er bare meg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Det er selvfølgelig fullt mulig det fungerer å reise sammen - det er jo i det hele tatt noe rart med de som er så kranglete av seg at de ikke klarer å unngå det på ferie.

Jeg personlig trives ikke i selskap med kranglete personer jeg være så varsom overfor pga. deres skiftende humør. Jeg gidder bare ikke ha mye med sånne typer å gjøre. Men det er mulig andre ikke synes det er så ille og ødeleggende i lengden som meg.

Anonymkode: 98791...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje litt off topic, men hvorfor var det så viktig å poengtere at hun betaler mindre enn deg? Måtte lese teksten to ganger før jeg skjønte sammenhengen, for de første setningene har jo ingenting med problemstillingen å gjøre. 

Anonymkode: ca91c...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tja. Det er selvfølgelig fullt mulig det fungerer å reise sammen - det er jo i det hele tatt noe rart med de som er så kranglete av seg at de ikke klarer å unngå det på ferie.

Jeg personlig trives ikke i selskap med kranglete personer jeg være så varsom overfor pga. deres skiftende humør. Jeg gidder bare ikke ha mye med sånne typer å gjøre. Men det er mulig andre ikke synes det er så ille og ødeleggende i lengden som meg.

Anonymkode: 98791...244

Vi har aldri kranglet på ferie, men har ikke vært på så mange turer sammen, og det er lenge siden sist. Jeg trives heller ikke i selskap med kranglete personer, men man er alltid to om å starte en krangel. Veldig usikker på hvordan det vil gå. Hun har lett for å kjede seg mens jeg liker å ta det mer med ro. 

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje litt off topic, men hvorfor var det så viktig å poengtere at hun betaler mindre enn deg? Måtte lese teksten to ganger før jeg skjønte sammenhengen, for de første setningene har jo ingenting med problemstillingen å gjøre. 

Anonymkode: ca91c...87b

Det var kanskje litt off topic skrevet av meg, men hun ville kanskje sagt nei til å bli med hvis hun hadde råd til å reise selv? Det vet jeg ikke svaret på, og det er ikke et spørsmål jeg vil stille henne. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Nina1975 said:

Hvorfor skal du reise med henne egentlig?

Hun har anledning til å dra, og hun er for det meste hyggelig og morsom å være sammen med. Jeg tenkte at det ville være egoistisk av meg å ikke invitere henne med. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...