Gå til innhold

Kjøpte en kjempedyr lammepelskåpe (sauepels?) for noen år siden..., angrer av ideologiske grunner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk impulskjøp i ammetåka, jeg er jo vegetarianer som drømmer om å bli veganer, jeg kan jo ikke gå i døde dyrs skinn og pels.

Husker hun damen i butikken sa at selve dyret ikke drepes når ulla/pelsen klippes av. Men kåpa har bare blitt hengende i skapet, fordi jeg instinktivt kjennes helt galt å gå i den, stoler ikke på at det dyret/de dyra fikk leve. Fasongen er nydelig, fargen er nydelig, kostet 11 000 kr .

Syns det er trist å bare gi den til Fretex (siden den var så dyr, dessuten ergrer det meg at Fretex tar så høyt betalt i butikkene sine, er blitt trendy og vansekligere for de med dårlig råd å handle der). Kunne laget en babysovepose av den, siden den er varm og god. Vet jammen ikke.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 52d64...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men gjort er gjort og kjøpt er kjøpt! Gjør det du vil, lag pose, selg eller gi bort. Dyret lider uansett ikke mer nå!

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du redder jo ingen ved å ikke bruke den nå, men jeg forstår godt at du ville føltes det sender feil signaler eller at du bare synes det er ubehagelig å tenke på dyrene mens du går i plagget. Har selv to ullplagg som er ca 5 år gamle som jeg har fra tiden før jeg ble veganer. Men det er for så vidt litt fordi jeg har hatt ganske dårlig økonomi de siste årene grunnet arvelig sykdom. 

Å selge den på finn.no er selvsagt helt innafor. Eller legg en post på fb med bilde der du spør om noen vil ha den. Du kan spørre nærmeste venner og familie først 

Anonymkode: 66c1d...1a8

Skrevet

Hvis hun sa at lammet ikke drepes så er det jo bare ull og ikke pels? Om du ikke kan gå i den da så kan du jo heller ikke gå i noe som helst annet av ull, som ullgenser, ullsokker, ullundertøy osv osv

Og du ser jo lett selv om det pels eller bare ull den er laget av da. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Bruk den og nyt den. Så er det ikke bortkastet! :) 

Anonymkode: 1f239...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan garantere deg at dyret ikke fikk leve, det ble spist av oss mennesker. Men selve ulla er nok bare klippet av, som det gjøres til vanlig. Eneste gangen dyret må dø først er når man skal ha hele skinnfellen. 

Men du hjelper ingen nå, så du kan enten donere den bort eller selge den. Men da regner jeg også med at du ikke bruker noe annet av ull, det blir samme greia.

Anonymkode: 39ee3...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du lam?

Anonymkode: 28bdd...059

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan garantere deg at dyret ikke fikk leve, det ble spist av oss mennesker. Men selve ulla er nok bare klippet av, som det gjøres til vanlig. Eneste gangen dyret må dø først er når man skal ha hele skinnfellen. 

Men du hjelper ingen nå, så du kan enten donere den bort eller selge den. Men da regner jeg også med at du ikke bruker noe annet av ull, det blir samme greia.

Anonymkode: 39ee3...7bf

På et lammeskinn (teppe) og en lammeskinnspels er jo dyrets hud med i  produktet. Skinn= hud

Anonymkode: 57ac3...d83

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde tatt seg ut :hoho: Ulv i fårepels

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spiser du lam?

Ts er vegetarianer, det betyr at hun ikke spiser kjøtt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På et lammeskinn (teppe) og en lammeskinnspels er jo dyrets hud med i  produktet. Skinn= hud

Ja, av et dyr som har blitt brukt til mat

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts er vegetarianer, det betyr at hun ikke spiser kjøtt

Det er så og si umulig å være vegetarianer/veganer i dag. Alt vi omgir oss med inneholder deler av dyr

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idiotisk impulskjøp i ammetåka, jeg er jo vegetarianer som drømmer om å bli veganer, jeg kan jo ikke gå i døde dyrs skinn og pels.

Husker hun damen i butikken sa at selve dyret ikke drepes når ulla/pelsen klippes av. Men kåpa har bare blitt hengende i skapet, fordi jeg instinktivt kjennes helt galt å gå i den, stoler ikke på at det dyret/de dyra fikk leve. Fasongen er nydelig, fargen er nydelig, kostet 11 000 kr .

Syns det er trist å bare gi den til Fretex (siden den var så dyr, dessuten ergrer det meg at Fretex tar så høyt betalt i butikkene sine, er blitt trendy og vansekligere for de med dårlig råd å handle der). Kunne laget en babysovepose av den, siden den er varm og god. Vet jammen ikke.

Hva ville dere gjort?

Høyst merkelig at du kan bruke kroner 11 000 på en kåpe uten å blunke og at du med en slik tankegang om kring pels og dyr kjøper en sauepelskåpe. 

Du har vel bare to ting å gjøre, enten destruere kåpen eller selge den. Hvilke sko, vesker og andre produkter bruker du der dyr har vært involvert? Og hvordan undersøker du om dyr har vært involvert i de produktene du har hjemme? Det er ting som er langt mer interessante enn hva du gjør med kåpen. 

Anonymkode: d0589...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, av et dyr som har blitt brukt til mat

Jeg har ikke problemer med det. Men noen vil jo ikke bruke noe som kommer fra et dødt dyr.

Skrevet

Selg den på Finn eller Ebay. :)

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så og si umulig å være vegetarianer/veganer i dag. Alt vi omgir oss med inneholder deler av dyr

Tvert imot, det er enklere å være veggis enn noensinne. Du kan kjøpe hudkrem, såpe, stearinlys, mat, klær, møbler, pyntegjenstander osv som ikke er laget av dyr. Eneste som kanskje er vanskelig er biler om man trenger det, men da mener jeg det er innafor. Man beskytter dyrene så langt det er realistisk mulig. Om man må gjøre på jobb er det verden vi lever i og da må vi bare gjøre det, selv om vi kunne tenkt oss å slippe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville solgt den på finn ts :) 

Anonymkode: 035c4...578

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.
/lillesky (mod)

AnonymBruker
Skrevet
På 5/23/2018 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Spiser du lam?

Nei jeg spiser ikke kjøtt, ikke fisk 

Men jeg spiser ost, har ikke klart å legge om til veganer ennå, har tusen unnskyldninger (travelt, barna, familien, det sosiale...)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...