Gå til innhold

For sent å hente 4 mnd gammel valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å la valp være med mor, samt flere andre voksne hunder og et par valper fra et annet kull (hos oppdretter), til den er rundt 4 mnd? Tenker spesielt i forhold til sosialisering og egen forming av hunden. Det er snakk om en chihuahua.

Anonymkode: 7ca22...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da går du glipp av den viktige sosialiseringsfasen. Oppdretter bør i så fall ta på seg jobben med å la valpen treffe flere fremmede hunder, fremmede folk, ta den ut og la den bli kjent med ulike typer miljø osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Tabris said:

Ja, da går du glipp av den viktige sosialiseringsfasen. Oppdretter bør i så fall ta på seg jobben med å la valpen treffe flere fremmede hunder, fremmede folk, ta den ut og la den bli kjent med ulike typer miljø osv.

En burde nå kunne forvente at en oppdretter er kjent med denslags da

Anonymkode: b721f...648

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært varierende hvor kjent en oppdretter er med slikt og hvor mye arbeid de legger ned i. Det eneste man trenger å gjøre for å kalle seg "oppdretter" er å parre to hunder og få valper (noe de vel i utgangspunktet klarer fint selv).

Det betyr ikke at det ikke finnes mange dyktige og seriøse oppdrettere, selvsagt. Men at man begrepet "oppdretter" ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv.

Anonymkode: 37751...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært varierende hvor kjent en oppdretter er med slikt og hvor mye arbeid de legger ned i. Det eneste man trenger å gjøre for å kalle seg "oppdretter" er å parre to hunder og få valper (noe de vel i utgangspunktet klarer fint selv).

Det betyr ikke at det ikke finnes mange dyktige og seriøse oppdrettere, selvsagt. Men at man begrepet "oppdretter" ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv.

Anonymkode: 37751...d30

Men man burde kunne forvente det av en oppdretter

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok, som andre sier, ganske variabelt, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet hunden min når hun var 6 mnd, hun gikk da sammen med broren sin fra samme kull, mor og en annen voksen hund. Har ikke hatt noe problemer, hun er sosial, trygg og snill mot andre dyr og folk. Hun er alltid glad og liker å være med meg overtalt, noe hun stort sett også er. Gikk på kurs når hun var 7-8 mnd og hadde ingen problemer med å lære seg sitt, dekk, bli, gå pent osv. (vanlig lydighet med andre ord). Hun lærte fort at det å gå på do, det skal gjøres ute... Nå er dette snakk om en retriever, så det er jo en helt annen type hund. Men jeg hadde ikke reagert på om valpen hadde vært 4 mnd når jeg hentet den. 

Anonymkode: 3ee6c...543

Skrevet

Jeg hentet min da han var fire måneder. Han var dårlig sosialisert og jeg hadde ikke kunnskap eller nettverk til å gjøre det ordentlig den gang. Nå er han snart seks år gammel og er fortsatt utrygg på folk og hunder (spesielt hunder), men har blitt mye bedre de siste årene. Jeg jobber med det daglig enda, og det har vært mye arbeid å komme dit vi er nå.

Hvorvidt det går bra eller ikke tror jeg kommer mye an på valpens utgangspunkt. En valp som er genetisk stødig og trygg i utgangspunktet vil klare seg bra med litt mangelfull sosialisering. En valp som allerede har et litt dårlig utgangspunkt vil få større konsekvenser av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er avhengig av at oppdretter sosialiserer ja, er du godt kjent med oppdretteren ts? Jeg hentet en hund ved 3 måneders alder og det gikk bra, men det er en anekdote og vil ikke bety at din oppdretter følger opp så bra som min gjorde. 

Er valpen allerede født og nærmer seg 4 måneder? For da kan du jo spørre hvordan valpen er fulgt opp. Hvis den ikke er født enda kan du stille noen krav og se om oppdretter kan møte disse. 

Anonymkode: 44db0...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Var nok det jeg egentlig skjønte. Hunden blir nok litt sosialisert hos oppdretter, men med tanke på at oppdretter har såppass mange hunder hos seg stoler jeg ikke helt på at den vil få den sosialiseringen den trenger. Spesielt i forhold til ting som bilkjøring, andre typer hunder, barn etc. Tror rett og slett ikke jeg tar sjangsen på å overlate den viktige fasen til noen andre. Veldig synd, men det dukker vel opp andre muligheter❤️

Anonymkode: 7ca22...cf0

Gjest cupcakemonster
Skrevet

Hentet min chihuahua når han var 6 måneder, har noen problemer med han dessverre. Går ikke overens med andre hunder, har nok ikke hatt nok sosialisering fra han har vært valp. Synes personlig selv det har vært bedre å hentet han når han var ganske mye mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Min var hos en lite sosialiserende oppdretter til han var 11 uker. Han satt under ett skap og tittet ut de føste mnd. Og brukte like lang tid før han turte gå mer enn 1km fra hjemmet. Var med på alt som skjedde i livet mitt, jobb, middager, cafe etc i 3 år før han fant roen nok til å være alene hjemme. Verdens tryggeste og beste hund nå (5år gml), men jeg holdt på å gi opp x antall ganger undervegs.   Det ene søskenet jeg har kontakt med er ikke trygg, den ble nok for skadet. Kjøper aødri en hund igjen uten å være trygg på oppdretter.

Anonymkode: 18b0a...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...