Nera Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Hva er ulempen med å kastrere hannkatt eller hunnkatt uten om at det gjør vondt og at hunnkatten ikke kan få unger?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 1 minutt siden, Nera skrev: Hva er ulempen med å kastrere hannkatt eller hunnkatt uten om at det gjør vondt og at hunnkatten ikke kan få unger? Ingen. Anonymkode: 5d0b1...9bd 15
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 At de ikke sloss, stikker av, får innbilt svangerskap, markerer over alt... Nei vent. Det var fordelene... Anonymkode: c09d7...e1b 13
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #4 Skrevet 23. mai 2018 Det er bare fordeler med kastrering og sterilisering. Hannkatter roer seg ned, sloss ikke, slapper mer av og blir mer kosete og hjemmekjære. Da unngår man at de skader seg og får smerter og må lide. Det er "vondt" for dem i perioden de er klare for parring, hunnkatter 'griner' og bærer seg i dagesvis dag og natt, DET er vondt å høre på og det er vondt for dem i mye større grad enn at de er blitt sterilisert og ikke har lyster lengre. Hva man ikke vet om savner man da ikke. Hatt både hann og hunnkatter - alle kastrert og sterilisert. Jeg bor i Stavanger og Rogaland har det aller største løskatt-problemet i hele Norge og jeg jobber med indere som sier "hjemme har vi omtrent ikke løskatter, mye hunder, men ikke katter. Aldri opplevd så mye som her i Stavanger for Norges del". Jeg jobber frivillig for Dyrebeskyttelsen her og det er to avdelinger av DB her, begge er overfylt med over 300 katter HVER. Det er fremdeles masse katter igjen på gata, vi har ikke kapasitet til alle, dessverre. Vi har masse fosterhjem (flotte mennesker som stiller opp 100% frivillig, alt fra leger og advokater til sykepleiere og håndverkere, alle lønnstrinn) og har nettopp fått et nytt senter der vi konstant har katter. Vi har et stort løskatt-problem, og det er snart sommer og dette er den aller verste tiden, da dumpes det katter over en lav sko og vi har det enda travlere. Det er grusomt å se på hvor ansvarsløse mennesker er - katter er fruktbare før de er skikkelig voksne og de kan lett få tre kull i året, det kan fort bli 15 nye løskatter på kort tid. Så jeg håper folk kan tenke litt lengre å ta ansvar, kastrer og steriliser! Anonymkode: 18966...dd4 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #5 Skrevet 23. mai 2018 Hannkatt: kun at du må trykke i han piller i 3-4 dager. Etter det så er alt bare bra. Det er ikke så dyrt heller. Hunnkatt: hun -kan- få infeksjon i såret hvis hun ikke klarer å la være å bite på stingene, og såret -kan- åpne seg litt hvis hun er for vilter. Min måtte gå med body. Vi gikk gjennom 3 bodyer på 2 uker. Fordi hun bet hull i dem og kledde dem av seg. Og selvfølgelig må du tvinge i dem smertestillende og evt. antibiotika. Det tok lengere tid før hun var helt seg selv igjen, men etter denne perioden var alt i skjønneste orden . Merker ikke arr engang. Vi hadde ingen slike komplikasjoner med vår første jentekatt, men hun var betydelig roligere og ikke fullt så bestemt på at hun skulle bite opp stingene. Anonymkode: 7662b...056 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #6 Skrevet 23. mai 2018 Det eneste negative må være faren for infeksjon, men det går stort sett helt fint. Å at man må passe på i noen dager så de ikke river sting og at de får i seg smertestillende de skal ha. Ellers er det bare positive ting ved å kastrere katter. Noen sier at de blir late og tjukke, dette er helt feil da grunnen ofte er at mange forer feil. Man må gi dem tilpasset for og aktivisere dem om de ikke er katter som løper ute hele dagen, det er et ansvar man har som eier. Anonymkode: 7318c...a8a 1
Perelandra Skrevet 23. mai 2018 #7 Skrevet 23. mai 2018 Det eneste negative jeg kommer på, er at kattene kan bli mindre fysisk aktive og dermed lettere bli overvektige. Men det er ingen god grunn til å ikke kastrere! Den økte risikoen for overvekt kan man kompensere for gjennom riktig fôr, og ved å aktivisere katten. 3
Tvist Skrevet 23. mai 2018 #8 Skrevet 23. mai 2018 Er vel ikke negativt at hokatten ikke kan få unger? Det er vel den viktigste fordelen. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #9 Skrevet 23. mai 2018 Samboer sin hannkatt fikk sen komplikasjoner fordi han ble kastrert for tidlig. Han fikk sammenvoksninger og propp i urinrører som endte med avliving når han bare var rundt 4-5 år. Dette sa dyrlegen helt klart kom i fra for tidlig kastrering, så det anbefales ikke. Anonymkode: 532eb...1f9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #10 Skrevet 23. mai 2018 Mtp hund kan hunden bli rar i ett år eller to etter kastrering. Det sljedde med min hund. Han er blitt som en valp igjen på enkelte ting. Anonymkode: 6e897...c03
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #11 Skrevet 23. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer sin hannkatt fikk sen komplikasjoner fordi han ble kastrert for tidlig. Han fikk sammenvoksninger og propp i urinrører som endte med avliving når han bare var rundt 4-5 år. Dette sa dyrlegen helt klart kom i fra for tidlig kastrering, så det anbefales ikke. Anonymkode: 532eb...1f9 Og det er bare tull. Anonymkode: e77d2...0d0 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #12 Skrevet 23. mai 2018 Ingen ulempe i det hele tatt. Hannkatten vår var rolig og kosete. Kom hjem hver eneste ettermiddag og var en flott katt. Ikke slossing. Hunnkatten vår har ikke blitt roligere enn hun var, men nå var ikke hun hissig, men aktiv. Hun er fortsatt aktiv og er like mye inne som ute. Anonymkode: 42ec3...f07 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #13 Skrevet 23. mai 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer sin hannkatt fikk sen komplikasjoner fordi han ble kastrert for tidlig. Han fikk sammenvoksninger og propp i urinrører som endte med avliving når han bare var rundt 4-5 år. Dette sa dyrlegen helt klart kom i fra for tidlig kastrering, så det anbefales ikke. Anonymkode: 532eb...1f9 Det kunne skjedd om katten var 2 år når den ble kastrert også. Hadde det vært så farlig å kastrere ville de ikke gjort det ved 6 mnd alder. Anonymkode: 7318c...a8a 4
Nera Skrevet 23. mai 2018 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2018 5 timer siden, Tvist skrev: Er vel ikke negativt at hokatten ikke kan få unger? Det er vel den viktigste fordelen. Det viktigaste, men jeg synes ihvertfall det er en ulemp, gjør det bare for å forminske katter i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #15 Skrevet 23. mai 2018 Jeg har innekatter, han ene ble kastrert tidlig da han ble fettete i pelsen og gikk rundt og maset/stresset. Han andre oppfører seg som en kastrat men er det ikke, han blir ikke kastrert så lenge han er slik han er i dag. Ulempen med kastrering foruten at operasjon kan gå galt (og det har jeg aldri hørt om at det gjør, så veldig liten risiko) er at de lettere blir overvektig, og da er det mye større sjanse for at de kan få urinveisproblemer slik noen over her skriver - heldigvis kan det lett behandles med medisin om det skulle skje. Dersom du har katter som går ute bør man kastrere, har du innekatter som ikke markerer, maser, stresser eller blir fettete i pelsen må du selv vurdere om du synes det er nødvendig. Anonymkode: b4f02...517
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #16 Skrevet 23. mai 2018 7 minutter siden, Nera skrev: Det viktigaste, men jeg synes ihvertfall det er en ulemp, gjør det bare for å forminske katter i Norge. Det er ikke en ulempe at det blir mindre katter i Norge Anonymkode: 7318c...a8a 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #17 Skrevet 23. mai 2018 Ser ingen bakdeler med kastrering. Mine har heller ikke fått smertestillende eller body, ingen komplikasjoner, oppe å går i løpet av noen timer etter operasjon. Er fosterhjem, så får inn ganske så mange kattunger nykastrerte, og har aldri vært noe som helst problem. Anonymkode: 505aa...994 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #18 Skrevet 23. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en ulempe at det blir mindre katter i Norge Anonymkode: 7318c...a8a Jeg synes det er en ulempe at kattene forminskes og blir mindre. De er små nok som de er. Færre katter er derimot bra! Anonymkode: d5ef0...c6c 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #19 Skrevet 23. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en ulempe at kattene forminskes og blir mindre. De er små nok som de er. Færre katter er derimot bra! Anonymkode: d5ef0...c6c 🙄 Anonymkode: 7318c...a8a
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #20 Skrevet 23. mai 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det er en ulempe at kattene forminskes og blir mindre. De er små nok som de er. Færre katter er derimot bra! Anonymkode: d5ef0...c6c Slutt og skriv på KG samtidig som tar meth! Anonymkode: ca524...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå