Gå til innhold

Vi skal få kattunge,har ett barn på 6 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn på 6 år å nå skal vi skaffe oss en kattunge :) Men det er jo så mange katter å velge mellom! Hva er viktig for dere når dere skal velge hvilken pus dere vil ha? 

Anonymkode: 321d7...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt en ung voksen katt. Da kan dere velge en som er vandt til barn og tåler litt leven i huset. Når katten er voksen er personligheten mer utviklet og man vet hva man får, noe som er viktig for at katten skal trives med barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 3 katter i oppveksten og 1 selv, alle havnet mer eller mindre tilfeldig hos oss. Noen hadde fått kattunger og trengte et hjem til dem, den jeg hadde selv var dumpet av tidligere eiere. Alle kattunger, ikke noe problem i forhold til barn. Den jeg hadde selv var nok blitt trent opp til å bruke sandkasse av tidligere eiere (hun var 3 måneder ca) og det var jo kjekt så man slipper det. Skulle jeg hatt en katt igjen ville jeg ventet til sommeren og sjekket hos dyrlegen eller dyrebeskyttelsen om de har katter som har blitt dumpet og trenger et hjem. 

Anonymkode: 352c5...03a

AnonymBruker
Skrevet

Ligger jo allerede ute mange kattee som trenger ett hjem. Noe som er viktig for meg er at kattene er vant til mennesker og har fått mye kos de bodde før. Glemmer ikke når eksen min skulle skaffe seg katt å vi skulle hente den. I annonsen var det jo ikke opplyst at dette egentlig var villkatter så de var jo livredd mennesker! Eier brukte minst en halvtime bare på å klare å fange inn katten! Å når jeg har ett barn nå så er det ekstra viktig at pusen er vant til mennesker. Jeg foretrekker også helst en katt som er vant til barn.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn på 6 år å nå skal vi skaffe oss en kattunge :) Men det er jo så mange katter å velge mellom! Hva er viktig for dere når dere skal velge hvilken pus dere vil ha? 

Vi gikk for en kattunge. Den vendte seg veldig raskt til barnet mitt som nå er 6 år. Hun var 4 da vi fikk pus. Makan til tålmodig katt, så tålmodig med barn, og den elsker å få kos. Men til gjengjeld så må barnet være tålmodig med pus og lære seg tegn på når pus ønsker å være i fred. Og barnet har sine oppgaver som å fylle på rent vann og mat til pus.

Puser vender seg raskt til ny familie, men familien må og vende seg til pus og pus væremåte. Lære seg å vite når pus ønsker å være alene osv. Ikke tving pus til noe, som barn ofte kan finne på å gjøre. Si fra!

Det er pus som skal velge sine eiere. Husk det. Besøk noen puser, og se hvem du/dere får god kontakt med av pusene. Da slipper dere å få tak i en katt som ikke passer deres familie...

Anonymkode: 07559...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksen katt som er rolig og vant til barn, så vet dere hva dere får i stedet for en vilter kattunge dere kanskje velger å omplassere fordi dere ikke helt visste hva dere fikk

Anonymkode: 6a762...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for meg var å snakke mye med barnet om å respektere katten, ikke herje med den etc. Første katten fikk vi da hun var 3 år. Det var en rasekatt på 6 måneder (omplassering). Makan til tålmodig og snill katt. Barnet var også snill med pus. Katten ble påkjørt i fjor og vi fikk ny katt til høsten. Kattunge på 3 måneder. En ordinær huskatt som også er veldig tålmodig med barn. Snill og kosen❤️ Barnet var 7 år da vi fikk den katten. 

Min erfaring er at det beror mer på familien, særlig de voksne sin 'opplæring' av barnet, enn på katten. 

Anonymkode: 462d9...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Voksen katt er ikke aktuelt,vi ønsker en kattunge. Enten fra dyrebeskyttelsen eller privatperson. 

Skrevet (endret)

Det kan være vanskelig å få en voksen katt til å bli vant til barn, så jeg hadde også gått for en kattunge. Går ut i fra at det du egentlig spør om er rase? Det kommer helt an på hvor og hvordan du bor, og hvor mye penger du har. Vanlig Norsk huskatt får man jo rimelig, mens rasekatter kan koste 10 - 15000 kroner. I tillegg kommer utgifter til vaksinasjon, chipping og sterilisering.+ orme og flåttkurer med jevne mellomrom. Hvis katten må være innekatt, så ville jeg gått for en rase som passer til det, huskatt og skogkatt fortjener å få gå inn og ut, de har godt jaktinstinkt. Å få en lodden pus kan være fristende, men pelsstellet er et mareritt, og jeg kan garantere at barnet ikke kommer til å ta den daglige jobben. Så da må du være innstilt på å ta den daglige økten med børsting. Jeg har hatt Perser, (derfor jeg vet alt om flokete pels, stakkars katt...) og har nå to huskatter og en hund. Alle tre går fantastisk godt sammen, og kattene er vokst opp med barn. De elsker å henge som sjal på ungene og er utrolig tillitsfulle og menneskekjære. En voksen katt vi fikk tidligere fikk aldri den kontakten med barn, og ville helst forholde seg til meg. Det første halvåret med kattunge medfører ramponerte gardiner og oppklorte barnehender,  angrep på sovende tær og kattesand sparket utover alt, men de lærer etter hvert å bruke klorebrett og roer seg ned. Kattehårene derimot, forfølger den resten av livet. Det er fantastisk å vokse opp med katt, men det er jammen mange ting å tenke igjennom før en binder seg for 15 - 20 år fremover.:-) Edit: Vi har også veldig god erfaring med å få to kattunger fra samme kull. De er alltid sammen, stimulerer hverandre i lek og har stor glede av hverandre. Det er ikke mer jobb med to enn med en.

Endret av Mousj
AnonymBruker
Skrevet

Voksen katt er ikke aktuelt,vi ønsker en kattunge. Enten fra dyrebeskyttelsen eller privatperson. 

Tenkte egentlig ikke på hvilke rase men på andre ting som eier forteller. Hadde dere vært mer intressert i en katt om den allerede var chippet? Er det viktig at eier har nevnt at den er kosete? Er det viktig at den er vant til dyr? At han er flink til å gå i kassen før du får den? 

For ser at i noen annonser så skriver de at pusen er kosete,å da tenker jeg jo over når jeg leser i andre annonser når ikke det er nevnt. Å ser at noen nevner at de er flinke til å gå i kasse allerede mens andre nevner ikke noe om det. Derfor jeg blir så usikker på hvilke katt vi skal velge. 

AnonymBruker
Skrevet

Dømmer du etter utseende på katten hvilke du velger? Altså den du synes er finest? Eller velger du utifra det eier skriver om katten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter ikke helt det alle sier om å velge en voksen katt (selv om jeg forstår veldedigheten bak det). Min erfaring er at det er mye enklere å tilpasse en kattunge til en familie enn en voksen katt. Voksne katter er vanskelige å vende til nye hjem og det krever veldig mye arbeid. Selv om katten er vandt til barn betyr ikke det at den er vandt til dine barn. 

Jeg støtter derimot det som nevnes om at man kan la katten velge dere. Det gjorde vi med vår katt og han er fortsatt fullverdig familiemedlem på 14 år. Det krever fortsatt mye av dere med tanke på å tilvenne katten og lære opp barnet, men jeg har fortsatt tilgode å høre om noen som måtte omplassere en kattunge det ikke fungerte med. En voksen katt derimot, det vet jeg om mange historier der det ikke fungerte. 

Anonymkode: ae854...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte egentlig ikke på hvilke rase men på andre ting som eier forteller. Hadde dere vært mer intressert i en katt om den allerede var chippet? Er det viktig at eier har nevnt at den er kosete? Er det viktig at den er vant til dyr? At han er flink til å gå i kassen før du får den? 

For ser at i noen annonser så skriver de at pusen er kosete,å da tenker jeg jo over når jeg leser i andre annonser når ikke det er nevnt. Å ser at noen nevner at de er flinke til å gå i kasse allerede mens andre nevner ikke noe om det. Derfor jeg blir så usikker på hvilke katt vi skal velge. 

Forstår det er vanskelig. Jeg ville ha foretrukket en som feks skriver litt ekstra om katten (som feks chippet, bruker kassen osv). Det handler litt om eiers omsorg for dyret. Om kattungene som gis/selges bort feks er «uhell» grunnet manglende kastrering som bor under en låve vil du få en helt annen katt enn en som er født inne og har hatt jevnlig kontakt med mennesker. Jeg hadde nok også foretrukket å kjøpe en kattunge, selv om det er for en liten symbolsk sum. Det oppfatter jeg som at eierne vil ha en liten kontroll på at de som kjøper er seriøse. 

Mitt beste tips er uansett å besøke de aktuelle. Man merker raskt om katten har det bra :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter ikke helt det alle sier om å velge en voksen katt (selv om jeg forstår veldedigheten bak det). Min erfaring er at det er mye enklere å tilpasse en kattunge til en familie enn en voksen katt. Voksne katter er vanskelige å vende til nye hjem og det krever veldig mye arbeid. Selv om katten er vandt til barn betyr ikke det at den er vandt til dine barn. 

Jeg støtter derimot det som nevnes om at man kan la katten velge dere. Det gjorde vi med vår katt og han er fortsatt fullverdig familiemedlem på 14 år. Det krever fortsatt mye av dere med tanke på å tilvenne katten og lære opp barnet, men jeg har fortsatt tilgode å høre om noen som måtte omplassere en kattunge det ikke fungerte med. En voksen katt derimot, det vet jeg om mange historier der det ikke fungerte. 

Dyrebekyttelsen har jo også kattunger da. Fant en kattunge på 6 mnder som er chippet,vaksinert og kastrert. Da er ikke 2200 kr så gale pris.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sagt noe om veldedighet. Jeg poengtere at det går an å velge en voksen katt man VET at er vant med barn osv. Akkurat det man ønsker faktisk.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dyrebekyttelsen har jo også kattunger da. Fant en kattunge på 6 mnder som er chippet,vaksinert og kastrert. Da er ikke 2200 kr så gale pris.

Det har de, men min erfaring er at du også her kan få traumatiserte kattunger (de er hos dyrebeskyttelsen av en grunn). Jeg har vært på besøk hos kattehuset til dyrebeskyttelsen og på FOD-gården, og ja begge steder er fantastiske tiltak som gjør en utrolig viktig jobb, men det er ikke et optimalt sted for en kattunge. Mange av kattene er veldig stresset da de må omgås mange andre og har opplevd mye traumatisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt noe om veldedighet. Jeg poengtere at det går an å velge en voksen katt man VET at er vant med barn osv. Akkurat det man ønsker faktisk.

Og jeg forteller min erfaring med at selv om katten er vant til barn fra tidligere betyr ikke det at den er vant til alle barn. Barn er også forskjellige. Vi er i et diskusjonsforum, det er meningen at vi skal komme med forskjellige erfaringer så da deler jeg min :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og jeg forteller min erfaring med at selv om katten er vant til barn fra tidligere betyr ikke det at den er vant til alle barn. Barn er også forskjellige. Vi er i et diskusjonsforum, det er meningen at vi skal komme med forskjellige erfaringer så da deler jeg min :) 

Jeg har aldri sagt noe annet, jeg refererte til det du sa om veldedighet, som ingen har nevnt, kun andre fordeler ved å adoptere en voksen katt. Og adopterer man privat kan man be om å få se og treffe katten og se hvordan den oppfører seg i familien.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville valgt en omplasseringskatt som er vant med barn. Det er en kjent sak at ikke alle barn og dyr går bra sammen. Håper barnet ikke ser på dyret som en kosebamse, men et levende vesen med behov som skal respekteres. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket at barnet ikke er allergisk mot katter først. Allergi trenger ikke gi utslag før man får katt i hus. 

Anonymkode: 4cefa...c71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...