Gå til innhold

Røkte kjøttpølser

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Pleier å kjøpe en del røkte kjøttpølser. Er det noen som har tips/oppskrifter til gode retter jeg kan bruke dem til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å lage potetmos og makaronistuing.

Makaronistuing lages slik:

Kok opp makaronier, hell av vann.

Rist sammen 1 dl melk, 1 ts revet muskatnøtt og 1 ss mel. Kok inn i makaronien.

Gjest Anonymous
Skrevet

Rart du skulle nevne det. Akkurat nå står en pølsegrateng i ovnen. Første gang jeg prøver denne så jeg kan ikke si hvordan den er ennå. Oppskriften kommer fra ett av Arkanas (hvem ellers) utallige oppskriftsinnlegg.

Her en en link til tråden med oppskriften:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=81597

Jeg tror dette er ne fin rett når man må spise opp kokte poteter som som man har til overs.

Skrevet

jeg pleier å lage en slags pølsgryte, kan sikkert ha mye annet i enn jeg har da.. Men jeg legger potetstappe, middagspølser og pure langvis med ost på toppen. ca en halv time i ovenen på 200grader..

Skrevet

Makaroniform

400 g røkte kjøttpølser

5 dl kokt makaroni

1 liten purre

1 rød paprika

1 boks mais

4 egg

4 dl melk

1 ts salt

¼ ts pepper

Del pølsene i skiver og legg dem i ildfast form sammen med makaroni, purre i skiver, paprika i terninger og mais. Visp sammen egg, melk, salt og pepper og hell i formen. Stek i ovn ved 225 grader i ca 30 minutter.

Pølselapskaus (4 porsj.)

400 g røkte kjøttpølser

2 gulrøtter

2 persillerøtter

250 g kålrot

1 purre

1 løk

3 dl vann

1 buljongterning

¼ ts pepper

1 ts salt

Skjær pølsene i skiver. Skjær grønnsakene i terninger/skiver. Kok opp vann med buljong, ha i grønnsakene og kok i 15-20 minutter. Legg pølseskivene i og la det trekke til pølsene er gjennomvarme. Smak til med salt og pepper.

Minestronesuppe (4 pers.)

300 g røkt kjøttpølser

150 g pasta

2 stk gulrøtter

100 g sellerirot

4 stk poteter

1 stk purre

3 fedd hvitløk

4 ss tomatpuré

1,5 liter buljong

salt/pepper

1 ss urter

Skjær grønnsakene i terninger og finhakk hvitløken. Ha alt i en kjele og hell over buljongen. Tilsett paprika, tomatpuré, krydder og urter og la koke ca 10 minutter. Kutt pølsene i småbiter og la koke med noen minutter. Pasta kan evt tilsettes ferdigkokt mot slutten.

Skrevet

Kjøpte masse røkte kjøttpølser selv jeg. Lager bestemor sin pølsegryte. Mmm..

Her er egentlig ikke noe mål. Bare ha i.

Pølsegryte:

Løk i biter

Kjøttpølser i biter

Tomatpure

fløte

melk

frossen grønnsaksblanding (erter, gulrot, blomkål f.eks)

makaroni

salt, pepper

Brun løken og pølsene i en gryte/kjele. Hell på fløte (kan bruke melk også men da må du kanskje spe med litt maizenna eller noe), ha i tomatpure.

Ha oppi mer melk så det blir nok saus og den skal bli ganske rødrosa.

Når det koker opp hell i grønnsaker etter ønske og smak tilslutt til med salt og pepper.

Kok makaroni og ha ved sidenav eller hell opp gryta.

En skikkelig barnevennlig rett også. :) (det er jo nesten alt med pølser da).

Sist jeg lagde brukte jeg 4 kjøttpølser, 1 bx fløte, nesten et glass puree, og melk. Der har du sånn ca forhold.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker pølser kokte med pasta og tomatsaus eller stekte med pasta og tomatsaus, eller stekte med ris til eller i lapskaus, men jeg tror jeg burde utvide ja :) Dette hørtes godt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...