Gå til innhold

Har naboen lov å ta bilde av meg mens jeg er på min egen eiendom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! TS her, naboene tar bilder av meg mens de er inne i huset sitt på deres private eiendom. Gjennom stuevinduet sitt, så jeg ser jo ikke at de gjør det:(

Anonymkode: 3897b...6de

Men han har fortalt deg at han gjør det, samt vist deg bilder? Ta lydopptak av han neste gang han viser bilder og forteller hva han har gjort, og anmeld forholdet. (Gjerne oppfordre han til å vis deg bildene  og få han til å snakke om hvor han var da han fotograferte bildene. Spør om å få beholde bildene.)

Anonymkode: f596e...d64

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han har fortalt deg at han gjør det, samt vist deg bilder? Ta lydopptak av han neste gang han viser bilder og forteller hva han har gjort, og anmeld forholdet. (Gjerne oppfordre han til å vis deg bildene  og få han til å snakke om hvor han var da han fotograferte bildene. Spør om å få beholde bildene.)

Anonymkode: f596e...d64

De har sendt meg bilde på snapchat noen ganger, bla bilder som er tatt for noen dager siden. En dag sendte de bilde av meg i et stygt antrekk og kommenterte hvor grusomme klærne jeg hadde på meg. Jeg dreiv å beiset rekkverket på terrassen den dagen. Synes ikke det var morsomt o det hele tatt, selv om de synes det. TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så da er det lov å ta bilder inn soverom og baderoms vindu til folk også? Så lenge nan holder seg på offentlig vei når bilde taes??? 😳

Anonymkode: bcaf7...aa1

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger å oppdatere deg, mye. 

Ny personopplysningslov trer ikke i kraft i Norge før tidligst i juli. Straffelovens paragraf der du mener forholdet er hjemlet må du vennligst vise til. 

Oppholder man seg utendørs eller for den del innendørs så er det ikke forbudt å fotografere huset, haden eller hva det skulle være. Se på google maps sin fotografering av alt langs veier og gater, lagt ut på internett. 

Men om man tar private bilder av personer så kan man ikke bruke eller offentliggjøre bildene fritt uten personens samtykke. 

Politiet har mer enn nok andre saker å holde på med, så ikke plag dem med bagateller. 

Anonymkode: 2824c...6f0

Men på google maps er mennesker og bilskilter ol duset ut. Regner med det er for å beskytte folks personvern?

• Liker 2
Skrevet

Å ta bilde av noen uten samtykke er svært alvorlig og kan straffes med flere dager i fengsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig de er nysgjerrige. Synes ikke det er akseptabelt, så lurer på om dette er lov? Skjedd ved flere anledninger og jeg har vørt helt uvitende om det. En gang tok de bilde av meg mens jeg solte meg bla. De har noen ganger vist meg bilder i etterkant. Svært ubehagelig og opplevder det som krenkende:(

Så du lurer ikke på om naboen har lov til å ta bilde av deg på andres eiendom enn din egen? 

Anonymkode: 8e9c5...894

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

De har sendt meg bilde på snapchat noen ganger, bla bilder som er tatt for noen dager siden. En dag sendte de bilde av meg i et stygt antrekk og kommenterte hvor grusomme klærne jeg hadde på meg. Jeg dreiv å beiset rekkverket på terrassen den dagen. Synes ikke det var morsomt o det hele tatt, selv om de synes det. TS

Siden de gjør det gjentatte ganger kan muligens paragrafen om personforfølgelse brukes, men dette er nok dessverre ikke så svart/hvitt som mange her ser ut til å tro.

Anonymkode: 371e3...4b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta screenshot av alt de sender deg. Det der er ikke greit. Har du prøvd å si ifra, hva sier de da? Du kan anmelde på bakgrunn av trakassering muligens. Men jeg ville prøvd å skaffe en del bevis først eller finne muligheter for å få de til å stoppe, de høres ut som typer som vil trappe opp trakasseringen om saken blir henlagt. 

Anonymkode: 847b0...5ed

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Rocka69 skrev:

Nei, det er ulovlig etter norsk og internasjonal lov. De må faktisk be om samtykke, noe annet er straffbart etter Straffeloven - så ta en prat med politiet så lærer de nok leksa om ikke være for nysgjerrig at de tar bilder. Og etter 25. mai(altså fredag) så trer enda strengere straffer inn med innføringen av GDPR.

Nei, det er ikke ulovlig. De har derimot ikke lov til å dele bildet uten ditt eksplisitte samtykke!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, JackNapier skrev:

Nei, det er ikke ulovlig. De har derimot ikke lov til å dele bildet uten ditt eksplisitte samtykke!

Om de zoomer inn og kun tar bilde av ts. Og itillegg gjør det ofte er det selvfølgelig ulovlig. Det kalles trakassering enkelt å greit. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, visp skrev:

Det må være noe galt med de- ville tatt de med til veterinæren. Herregud, jeg hadde blitt forbanna!

Hæ???

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så da er det lov å ta bilder inn soverom og baderoms vindu til folk også? Så lenge nan holder seg på offentlig vei når bilde taes??? 😳

Ja det er lov. Men om du publiserer eller viser det til andre, så kan du straffes for det. Det hadde vært å krenke privatlivets fred å vise slike bilder til andre. Folk får heller bruke gardiner, slik at ingen kan se inn. Kan en se det fra offentlig sted, så kan en knipse i vei.

Det finnes steder som er regulert ved lov, som en ikke får lov å ta bilder av, men dette er bla. militære installasjoner m.m, (les mine tidligere linker i begynelsen av tråden) men alt på privat område, tatt fra offentlig sted er det bare å filme\fotografere.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er en helt klar krenkelse av privatlivets fred.

Anonymkode: 53cb3...e89

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, MajorasMaske said:

Å ta bilde av noen uten samtykke er svært alvorlig og kan straffes med flere dager i fengsel.

Jeg er veldig overrasket over at så mange ikke har greie på lovverket når det kommer til fotografering. Både profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fra f.eks foto.no, ville fått seg hakaslepp av å lese denne tråden.

Det føles nesten som om noen av dere troller, for det høres utrolig ut, hvor uviten mange er. En kan ikke straffes for å ha TATT bilde av en person.

En trenger ikke samtykke til å ta bilde av noen, så lenge det er på offentlig sted. Fotografen kan gjerne spørre om å få lov til å ta bilde, av høflighet, men fotografen kan allikavell ta bildet om du sier nei. Det er opp til fotografen om han\hun vil respektere dette.

Fotografen MÅ få samtykke av personen, før han evt. kan publisere dette bildet. Hvis fotografen allikavell publiserer bildet UTEN samtykke, først DA kan fotografen evt. straffes.

Det er viktig å forstå forskjellen mellom å ta bildet, og det å publisere bildet. Det er to forskjellige verdener.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, TrekStar skrev:

Ja det er lov. Men om du publiserer eller viser det til andre, så kan du straffes for det. Det hadde vært å krenke privatlivets fred å vise slike bilder til andre. Folk får heller bruke gardiner, slik at ingen kan se inn. Kan en se det fra offentlig sted, så kan en knipse i vei.

Det finnes steder som er regulert ved lov, som en ikke får lov å ta bilder av, men dette er bla. militære installasjoner m.m, (les mine tidligere linker i begynelsen av tråden) men alt på privat område, tatt fra offentlig sted er det bare å filme\fotografere.

Tull og tøys. En jeg vet om ble anmelt for å ha tatt bilde inn vinduet til nabo. Han måtte betale erstatningskrav. Det er faktisk ikke lov å snikfotografere folk i deres eget hjem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, TrekStar skrev:

Jeg er veldig overrasket over at så mange ikke har greie på lovverket når det kommer til fotografering. Både profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fra f.eks foto.no, ville fått seg hakaslepp av å lese denne tråden.

Det føles nesten som om noen av dere troller, for det høres utrolig ut, hvor uviten mange er. En kan ikke straffes for å ha TATT bilde av en person.

En trenger ikke samtykke til å ta bilde av noen, så lenge det er på offentlig sted. Fotografen kan gjerne spørre om å få lov til å ta bilde, av høflighet, men fotografen kan allikavell ta bildet om du sier nei. Det er opp til fotografen om han\hun vil respektere dette.

Fotografen MÅ få samtykke av personen, før han evt. kan publisere dette bildet. Hvis fotografen allikavell publiserer bildet UTEN samtykke, først DA kan fotografen evt. straffes.

Det er viktig å forstå forskjellen mellom å ta bildet, og det å publisere bildet. Det er to forskjellige verdener.

Om personen er fotografert i eget hjem uten at personen vet om det er det jo trakassering. Enkelt å greit. Samme om de deler det eller ikke. Snik fotografering er ulovlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir som med titting, kikking. det er faktisk ulovelig også om du har med kamera.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du anmelde som trakassering.

Anonymkode: dbf73...442

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, TrekStar skrev:

Hvis personen ikke er i fokus på bildet kan det publiseres uten samtykke.

Anonymkode: dbf73...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...