AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #1 Skrevet 22. mai 2018 Tydelig de er nysgjerrige. Synes ikke det er akseptabelt, så lurer på om dette er lov? Skjedd ved flere anledninger og jeg har vørt helt uvitende om det. En gang tok de bilde av meg mens jeg solte meg bla. De har noen ganger vist meg bilder i etterkant. Svært ubehagelig og opplevder det som krenkende:( Anonymkode: 3897b...6de
Gjest Rocka69 Skrevet 22. mai 2018 #2 Skrevet 22. mai 2018 Nei, det er ulovlig etter norsk og internasjonal lov. De må faktisk be om samtykke, noe annet er straffbart etter Straffeloven - så ta en prat med politiet så lærer de nok leksa om ikke være for nysgjerrig at de tar bilder. Og etter 25. mai(altså fredag) så trer enda strengere straffer inn med innføringen av GDPR.
visp Skrevet 22. mai 2018 #4 Skrevet 22. mai 2018 Det må være noe galt med de- ville tatt de med til veterinæren. Herregud, jeg hadde blitt forbanna! 7
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #5 Skrevet 23. mai 2018 Som hobbyfotograf, og en som fotografer hele tiden både i bymiljøer og landskap, så kan jeg fortelle deg at det ikke er ulovlig for en person å ta bilder av deg på din private eiendom. Har selv tatt bilder av private hus, ut av det blå, men uten mennesker i bildet. Så lenge den som tar bilder, ikke befinner seg på din eiendom, men befinner seg på offentlig sted, så kan personen ta så mye bilder vedkommende vil. Jeg kan forstå at dette virker ubehagelig, og at det virker forsåvidt krenkende å blitt tatt bilder av på denne måten. Det er i hovedsak ikke ulovlig å ta bilder av noe eller noen, men loven regulerer bare publiseringen av det bildet som er tatt. Det er vel å merke, f.eks ikke lov å ta bilder av militære installasjoner o.l., men det har ikke noe med din situasjon å gjøre. Dessverre, så er det ikke mye en kan gjøre med dette. Det er det samme om vedkommende hadde tatt bilder av deg på en offentlig strand, hvor du soler deg i bikini (eller uten). Det som fort kan bli ulovlig, er hvis vedkommende publiserer bilder av deg og f.eks legger dette på nettet, eller viser til andre, hvor du fremstår i identifiserbar, eller du ikke har gitt samtykke. Her er noen linker du ka lese. https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945 http://www.side2.no/foreldre/kripos---foreldre-skal-ikke-fle-frykt-for-a-la-sine-barn-vre-nakne-pa-stranda/3423233321.html (Den siste linken var det nærmeste jeg kunne finne, men vil uansett være relevant, også i din situasjon) 2
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #6 Skrevet 23. mai 2018 (endret) 9 minutter siden, TrekStar skrev: Som hobbyfotograf, og en som fotografer hele tiden både i bymiljøer og landskap, så kan jeg fortelle deg at det ikke er ulovlig for en person å ta bilder av deg på din private eiendom. Har selv tatt bilder av private hus, ut av det blå, men uten mennesker i bildet. Så lenge den som tar bilder, ikke befinner seg på din eiendom, men befinner seg på offentlig sted, så kan personen ta så mye bilder vedkommende vil. Jeg kan forstå at dette virker ubehagelig, og at det virker forsåvidt krenkende å blitt tatt bilder av på denne måten. Det er i hovedsak ikke ulovlig å ta bilder av noe eller noen, men loven regulerer bare publiseringen av det bildet som er tatt. Det er vel å merke, f.eks ikke lov å ta bilder av militære installasjoner o.l., men det har ikke noe med din situasjon å gjøre. Dessverre, så er det ikke mye en kan gjøre med dette. Det er det samme om vedkommende hadde tatt bilder av deg på en offentlig strand, hvor du soler deg i bikini (eller uten). Det som fort kan bli ulovlig, er hvis vedkommende publiserer bilder av deg og f.eks legger dette på nettet, eller viser til andre, hvor du fremstår i identifiserbar, eller du ikke har gitt samtykke. Her er noen linker du ka lese. https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945 http://www.side2.no/foreldre/kripos---foreldre-skal-ikke-fle-frykt-for-a-la-sine-barn-vre-nakne-pa-stranda/3423233321.html (Den siste linken var det nærmeste jeg kunne finne, men vil uansett være relevant, også i din situasjon) 4.Du kan heller ikke fotografere på en slik måte at du «ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred» (Straffeloven §390 a). På privat eiendom kan eier, som følge av eiendomsretten, legge ned restriksjoner eller forbud hvis de ønsker. Hvis stedet er åpent for «alminnelig ferdsel» kan du gå ut fra at fotografering er tillatt hvis det ikke er gitt uttrykk for noe annet. Flyplasser, kjøpesentre, butikker og utesteder er steder som er åpne for allmenheten, uten å være offentlige. Hvis eier har lagt ned fotoforbud kan du bortvises fra stedet hvis du ikke overholder forbudet, men du kan ikke straffes, da forbudet ikke har hjemmel i noen lov. De kan heller ikke beslaglegge utstyret ditt, eller kreve bilder slettet. Konsertarrangører krever ofte at du søker om tillatelse (akkreditering) for bruk av profesjonelt fotoutstyr, og har som regel restriksjoner i forhold til bruk av blits, og hvor og når du kan fotografere. Endret 23. mai 2018 av Drakan 7
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #7 Skrevet 23. mai 2018 GDPR vil jo bare gjelde ved publisering av bilder, ikke ved å ta dem. Slik jeg forstår.
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #8 Skrevet 23. mai 2018 § 390. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold. §§ 250 og 254 får tilsvarende anvendelse. Er forseelsen forøvet i trykt skrift, kan inndragning besluttes i samsvar med § 38. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. 0 Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17. 🔗 § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. 0 Tilføyd ved lov 3 juni 1955 nr. 2, endret ved lov 4 juli 2003 nr. 76 (ikr. 1 sep 2003 iflg. res. 4 juli 2003 nr. 877). § 390 b.(Opphevet ved lov 14 apr 2000 nr. 31 (ikr. 1 jan 2001 iflg. res. 30 juni 2000 nr. 641).)
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #9 Skrevet 23. mai 2018 1 minutt siden, Drakan said: 4.Du kan heller ikke fotografere på en slik måte at du «ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred» (Straffeloven §390 a). På privat eiendom kan eier, som følge av eiendomsretten, legge ned restriksjoner eller forbud hvis de ønsker. Hvis stedet er åpent for «alminnelig ferdsel» kan du gå ut fra at fotografering er tillatt hvis det ikke er gitt uttrykk for noe annet. Flyplasser, kjøpesentre, butikker og utesteder er steder som er åpne for allmenheten, uten å være offentlige. Hvis eier har lagt ned fotoforbud kan du bortvises fra stedet hvis du ikke overholder forbudet, men du kan ikke straffes, da forbudet ikke har hjemmel i noen lov. De kan heller ikke beslaglegge utstyret ditt, eller kreve bilder slettet. Konsertarrangører krever ofte at du søker om tillatelse (akkreditering) for bruk av profesjonelt fotoutstyr, og har som regel restriksjoner i forhold til bruk av blits, og hvor og når du kan fotografere. Det du siterer her, gjelder jo på privat eiendom. Det betyr at fotografen MÅ befinne seg på privat eiendom, og samtidig ta bildet mens han\hun er på denne private eiendommen. En kan fint stå på offentlig sted, og ta bilder av den private eiendommen, uten at eier av den private eiendommen kan gjøre noe som helst med dette. Det er ikke straffbart uansett å være på privat eiendom og ta bilder uansett. Det eneste en eier av denne private eiendommen kan gjøre, er å be fotografen forlate din private eiendom, eller at eier ber deg slutte å fotografere. Hvis du ikke slutter å ta bilder, og forlater eiendommen, så kan eier av denne eiendommen ringe politiet fordi du da krenker eiendomsretten ved å befinne deg på eiers eiendom. Det er som sagt ikke straffbart i norsk rettssystem å ta bilder på private eiendommer, og en kan ikke straffes for å stå på privat eiendom og ta bilder. Men i dette tilfellet til TS, så forstår jeg det slik at fotografen stod på offentlig sted, eller på sin egen eiendom og tok bildene. Det som fort kan bli straffbart, er hvis fotografen publiserer bilder som det ikke er hjemmel i norsk lov for å kunne publisere. Deet finnes regler som gjelder ved publisering.
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #10 Skrevet 23. mai 2018 Akkurat nå, TrekStar skrev: Det du siterer her, gjelder jo på privat eiendom. Det betyr at fotografen MÅ befinne seg på privat eiendom, og samtidig ta bildet mens han\hun er på denne private eiendommen. En kan fint stå på offentlig sted, og ta bilder av den private eiendommen, uten at eier av den private eiendommen kan gjøre noe som helst med dette. Det er ikke straffbart uansett å være på privat eiendom og ta bilder uansett. Det eneste en eier av denne private eiendommen kan gjøre, er å be fotografen forlate din private eiendom, eller at eier ber deg slutte å fotografere. Hvis du ikke slutter å ta bilder, og forlater eiendommen, så kan eier av denne eiendommen ringe politiet fordi du da krenker eiendomsretten ved å befinne deg på eiers eiendom. Det er som sagt ikke straffbart i norsk rettssystem å ta bilder på private eiendommer, og en kan ikke straffes for å stå på privat eiendom og ta bilder. Men i dette tilfellet til TS, så forstår jeg det slik at fotografen stod på offentlig sted, eller på sin egen eiendom og tok bildene. Det som fort kan bli straffbart, er hvis fotografen publiserer bilder som det ikke er hjemmel i norsk lov for å kunne publisere. Deet finnes regler som gjelder ved publisering. Om hun oppfatter det som krenkende faller det under loven paragraf 390. Det er krenkende og hensynsløst mot en annens fred. 8
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #11 Skrevet 23. mai 2018 4 minutter siden, Drakan said: § 390. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold. §§ 250 og 254 får tilsvarende anvendelse. Er forseelsen forøvet i trykt skrift, kan inndragning besluttes i samsvar med § 38. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. 0 Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17. 🔗 § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. 0 Tilføyd ved lov 3 juni 1955 nr. 2, endret ved lov 4 juli 2003 nr. 76 (ikr. 1 sep 2003 iflg. res. 4 juli 2003 nr. 877). § 390 b.(Opphevet ved lov 14 apr 2000 nr. 31 (ikr. 1 jan 2001 iflg. res. 30 juni 2000 nr. 641).) Du siterer mye som ikke er relevant for denne saken. Du må lese om fotografering og bildetakning på offentlig sted. Å straffe noen for det du beskriver over, er ikke relevant for for TS, da fotografering på ofentlig sted ikke er forbudt i Norge. At TS befant seg på privat eiendom, betyr ikke at fotografen stod på TS's eiendom. Loven er ganske klar på dette, og en kan fint stå på offentlig sted og ta bilder inn på privat eiendom. At en ikke liker å bli tatt bilder av, handler ikke om privatlivets fred eller å bli krenket. En ka ta bilder av hva en vil, så lenge en kan se det fra offentlig sted. 2
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #12 Skrevet 23. mai 2018 Akkurat nå, TrekStar skrev: Du siterer mye som ikke er relevant for denne saken. Du må lese om fotografering og bildetakning på offentlig sted. Å straffe noen for det du beskriver over, er ikke relevant for for TS, da fotografering på ofentlig sted ikke er forbudt i Norge. At TS befant seg på privat eiendom, betyr ikke at fotografen stod på TS's eiendom. Loven er ganske klar på dette, og en kan fint stå på offentlig sted og ta bilder inn på privat eiendom. At en ikke liker å bli tatt bilder av, handler ikke om privatlivets fred eller å bli krenket. En ka ta bilder av hva en vil, så lenge en kan se det fra offentlig sted. Det var jo i linken du selv bidro med... antar du bare skumleste over det. Og det er krenkende og skummelt å bli tatt bilde av fyrer du sannsynligvis ikke kjenner, og om de står å henger og tar bilder så påvirker det freden hennes. Så hun har all rett til å melde dem om de ikke slutter. Oppførselen er truende. 6
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #13 Skrevet 23. mai 2018 3 minutter siden, Drakan said: Om hun oppfatter det som krenkende faller det under loven paragraf 390. Det er krenkende og hensynsløst mot en annens fred. Alle kan ta bilder av naboen i bikini, eller noen i bikini på stranden. Det er ikke brudd på privatlivets fred. Det vil bli et problem hvis bilder publiseres. Da kan det tas rettslige skritt. Jeg lager ikke lovene, jeg bare siterer fakta. 2
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #14 Skrevet 23. mai 2018 Akkurat nå, TrekStar skrev: Alle kan ta bilder av naboen i bikini, eller noen i bikini på stranden. Det er ikke brudd på privatlivets fred. Det vil bli et problem hvis bilder publiseres. Da kan det tas rettslige skritt. Jeg lager ikke lovene, jeg bare siterer fakta. stranda er en ting, men de henger over gjerde og tar bilder. Om ts sier fra at hun vil være i fred, men de fortsetter er det krenkelse, og hun kan da følge opp med politi. 3
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #15 Skrevet 23. mai 2018 2 minutter siden, Drakan said: Det var jo i linken du selv bidro med... antar du bare skumleste over det. Og det er krenkende og skummelt å bli tatt bilde av fyrer du sannsynligvis ikke kjenner, og om de står å henger og tar bilder så påvirker det freden hennes. Så hun har all rett til å melde dem om de ikke slutter. Oppførselen er truende. Det er som sagt ikke ulovlig å ta bilder, og politiet kan ikke gjøre særlig med dette, selv om en person reagerer å bli tatt bilder av. TS kan selvfølgelig ringe politiet, som tar en prat med fotografen. Men det er som sagt ikke stort politiet kan gjøre, hvis vedkommende befinner seg på offentlig sted. Hadde fotografen befunnet seg på TS sin eiendom, og nekten forlate, da kunne politiet pågripe vedkommende for å ha krenket eiendomsretten. Hvis jeg tar bilder av noen på stranden, eller på Karl Johan, så kan den personen bli så sint som han\hun bare vil, uten å kreve at jeg sletter bilder, eller slutter å ta bilder. Bildene er da min eiendom, og hverken politiet kan kreve at bildene blir slettet. Ikke kan politiet konfiskere kamera heller. Å vise krenkede atferd når det gjelder å ta bilder, vil bety å ta bilder av noen i en garderobe, på do, eller i dusjen f.eks. Dette kan en straffes for. Å ta bilder på offentlig sted, av en person som befinner seg på privat eiendom, er ikke en krenkende situasjon. Det kan bli problemer, som sagt, hvis fotografen publiserer bildene. 2
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #16 Skrevet 23. mai 2018 2 minutter siden, TrekStar skrev: Det er som sagt ikke ulovlig å ta bilder, og politiet kan ikke gjøre særlig med dette, selv om en person reagerer å bli tatt bilder av. TS kan selvfølgelig ringe politiet, som tar en prat med fotografen. Men det er som sagt ikke stort politiet kan gjøre, hvis vedkommende befinner seg på offentlig sted. Hadde fotografen befunnet seg på TS sin eiendom, og nekten forlate, da kunne politiet pågripe vedkommende for å ha krenket eiendomsretten. Hvis jeg tar bilder av noen på stranden, eller på Karl Johan, så kan den personen bli så sint som han\hun bare vil, uten å kreve at jeg sletter bilder, eller slutter å ta bilder. Bildene er da min eiendom, og hverken politiet kan kreve at bildene blir slettet. Ikke kan politiet konfiskere kamera heller. Å vise krenkede atferd når det gjelder å ta bilder, vil bety å ta bilder av noen i en garderobe, på do, eller i dusjen f.eks. Dette kan en straffes for. Å ta bilder på offentlig sted, av en person som befinner seg på privat eiendom, er ikke en krenkende situasjon. Det kan bli problemer, som sagt, hvis fotografen publiserer bildene. det er fremdeles truende adferd, så hun har all rett til å ringe politiet om de gir blaffen i at de krenker henne. 2
Duff Skrevet 23. mai 2018 #17 Skrevet 23. mai 2018 På samme måte som at det ikke finnes noen lov mot å ta slike bilder er det heller ingen lov mot å si ifra at man finner det uakseptabelt å gjøre det. Stå opp for deg selv Ts. 3
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #18 Skrevet 23. mai 2018 9 minutter siden, Drakan said: stranda er en ting, men de henger over gjerde og tar bilder. Om ts sier fra at hun vil være i fred, men de fortsetter er det krenkelse, og hun kan da følge opp med politi. Hvis dem publiserer bildene eller viser dem til andre, da vil det være en sak for politiet. Politiet kan selvfølgelig snakke med disse naboene, og be dem vise hensyn. Men som sagt, det er ikke straffbart å ta bilder fra offentlig sted. Jeg kan føle meg krenket hvis noen tar bilder av meg i det offentlige rom. Hvis jeg ikke liker å bli tatt bilder av, da burde jeg ikke vise meg offentlig. Jeg kan forstå trådstarter, men hva kan man vel gjøre. Da er det bedre å skaffe seg f.eks solskjermer eller lignende, slik at ingen ser på TS. 2
TrekStar Skrevet 23. mai 2018 #19 Skrevet 23. mai 2018 1 minutt siden, Duff said: På samme måte som at det ikke finnes noen lov mot å ta slike bilder er det heller ingen lov mot å si ifra at man finner det uakseptabelt å gjøre det. Stå opp for deg selv Ts. Så klart, TS har all rett til å si til fotografen at TS ikke liker å bli tatt slike bilder av. Det er opp til fotografen om han\hun vil respektere dette. Jeg skjønner TS godt. Jeg ville heller ikke likt å bli tatt slike bilder av. Om fotografen pubilserer bildene, da vil fotografen få problemer og straffes for dette. Det er heller ikke ordensforstyrrelse, da fotografering er en lovlig virksomhet.
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #20 Skrevet 23. mai 2018 For så vidt kan ts også bruke dette. https://www.nrk.no/sorlandet/na-er-det-ulovlig-a-stalke-1.13033744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå