Klink Skrevet 22. mai 2018 #1 Skrevet 22. mai 2018 Man får 12 prosent av det man har tjent brutto året før i feriepenger. Men på lønnslippen min for desember 2017 står det at feriepengegrunnlaget er mindre enn det jeg har tjent hele året 2017. Trekker man fra det man får i feriepenger slik at feriepengegrunnlaget er årslønn minus feriepengene man fikk forige år?
Klink Skrevet 22. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2018 Mulig dette ble rart. Men feriepengegrunnlaget mitt er mindre enn årslønna mi. Er dette rett?
smilo Skrevet 22. mai 2018 #4 Skrevet 22. mai 2018 Årslønnen er fastlønn i 12 mnd. Utbetalt er 11 mnd fastlønn +feriepenger for året før. Altså er feriepengegrunnlaget 11/12 av årslønnen din, med evt tillegg om du har noe slikt.
Glitnir Skrevet 22. mai 2018 #5 Skrevet 22. mai 2018 27 minutter siden, Klink skrev: Mulig dette ble rart. Men feriepengegrunnlaget mitt er mindre enn årslønna mi. Er dette rett? Dersom du tenker på at feriepengegrunnlaget er mindre enn det du har angitt som årslønn er det riktig. Årslønna er det du ville fått om du jobbet hele året uten ferie. Nå har du fått trekk i lønn for ferieperioden i 2017, og da vil feriepengegrunnlaget være lavere enn angitt årslønn (med mindre du har jobbet ekstra).
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #6 Skrevet 22. mai 2018 29 minutter siden, Glitnir skrev: Dersom du tenker på at feriepengegrunnlaget er mindre enn det du har angitt som årslønn er det riktig. Årslønna er det du ville fått om du jobbet hele året uten ferie. Nå har du fått trekk i lønn for ferieperioden i 2017, og da vil feriepengegrunnlaget være lavere enn angitt årslønn (med mindre du har jobbet ekstra). Neei ikke helt. Det jeg faktisk hadde i årslønn er høyere enn feriepengegrunnlaget. Altså grunnlønna mi pluss tillegg, overtid og helligdager osv. Men mulig at årslønna som er oppgitt også inkluderer det jeg fikk i feriepenger. Slik at de har trukket fra feriepengene når de oppgir feriepengegrunnlag. Anonymkode: 63592...58a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #7 Skrevet 22. mai 2018 Takk for svar. Jeg er AB over. Anonymkode: 63592...58a
missmcbeal Skrevet 22. mai 2018 #8 Skrevet 22. mai 2018 Brutto lønn inkluderer feriepenger. Feriepenger får du av det som danner feriepengergrunnlag, og det er brutto lønn - feriepenger du har fått det året. Hos oss står det veldig enkelt oversiktlig på lønnslippen. Det står brutto lønn og så står det feriepengergrunnlag, og da er det ganske lett å rekne seg frem til feriepengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå