Gå til innhold

Har hatt en del tullete forbrukslån fra "useriøse" banker men har betalt alt ned nå. Men...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dette komme i veien om jeg søker boliglån? Eller er alt slettet og ute av verden nå som jeg har gjort opp all gjeld?

Anonymkode: cbc1b...e47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du har gjort opp så skal alt være slettet og bankene får ikke innsyn i hva du har skyldt tidligere. Hvis dere da ikke får boliglån så er det andre kriterier som ikke er møtt. 

Du kan sjekke kredittverdigheten din og din score hos bisnode.no og experian.no og du kan sjekke løsøreregisteret på brreg.no

inkasso.no kan du også logge inn for å få opplysninger om deg selv. 

Anonymkode: 2990a...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har gjort opp så skal alt være slettet og bankene får ikke innsyn i hva du har skyldt tidligere. Hvis dere da ikke får boliglån så er det andre kriterier som ikke er møtt. 

Du kan sjekke kredittverdigheten din og din score hos bisnode.no og experian.no og du kan sjekke løsøreregisteret på brreg.no

inkasso.no kan du også logge inn for å få opplysninger om deg selv. 

Dette er bare delvis sant. Det kommer helt an på når TS var ferdig å betale ned lånene. Hadde hun lån i 2017, omså bare i januar vil det synes på skattemeldingen som kom i april. Ergo får banken se dette om hun søker boliglån i morgen, siden alle banker ber om kopi av siste skattemelding. Det samme gjelder i år, hadde hun gjeld til mars i år vil det også synes på skattemeldingen for i år som kommer til neste år.

Så det er godt mulig at dette kan komme i veien for boliglån. Forbrukslån vil alltid telle negativt. Uansett om det er nedbetalt så vil banken se at det er tatt opp tidligere om det er på fjorårets skattemelding. Og har du tatt forbrukslpn tidligere kan det hende du tar det igjen, som kan ende med at du ikke betaler boliglånet.

I tillegg finnes historikken sannsynligvis i bankens eget register. Har du f.eks hatt kredittkort via dnb for 5 år siden, som du misligholdte,så vil det ligge i "mappa di" hos dnb hvis du søker lån hos dem idag.

Nedbetalt er ikke synonymt med "borte".

Har ts derimot nedbetalt alt innen 31.12.2016, vil det ikke vises på skattemeldingen for 2017, og søker hun i en bank som ikke har samme eiere som der hun hadde forbrukslånene i, vil det sannsynligvis ikke bli oppdaget.

Anonymkode: 3aefa...9b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette komme i veien om jeg søker boliglån? Eller er alt slettet og ute av verden nå som jeg har gjort opp all gjeld?

Anonymkode: cbc1b...e47

Betalingshistorikken din fremkommer på både selvangivelse og ved kredittsjekk i tre til fem år etter at du har betalt ned. 

Hvordan du har håndtert gejlden din er også av betydning. 

Useriøse banker, finnes de tilgjengelig for Norske kunder? Vil vel heller påstå at kundene er useriøse når de rar opp lån uten å tenke på hvordan lån skal tilbakebetales. 

Anonymkode: 1e841...d64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare delvis sant. Det kommer helt an på når TS var ferdig å betale ned lånene. Hadde hun lån i 2017, omså bare i januar vil det synes på skattemeldingen som kom i april. Ergo får banken se dette om hun søker boliglån i morgen, siden alle banker ber om kopi av siste skattemelding. Det samme gjelder i år, hadde hun gjeld til mars i år vil det også synes på skattemeldingen for i år som kommer til neste år.

Så det er godt mulig at dette kan komme i veien for boliglån. Forbrukslån vil alltid telle negativt. Uansett om det er nedbetalt så vil banken se at det er tatt opp tidligere om det er på fjorårets skattemelding. Og har du tatt forbrukslpn tidligere kan det hende du tar det igjen, som kan ende med at du ikke betaler boliglånet.

I tillegg finnes historikken sannsynligvis i bankens eget register. Har du f.eks hatt kredittkort via dnb for 5 år siden, som du misligholdte,så vil det ligge i "mappa di" hos dnb hvis du søker lån hos dem idag.

Nedbetalt er ikke synonymt med "borte".

Har ts derimot nedbetalt alt innen 31.12.2016, vil det ikke vises på skattemeldingen for 2017, og søker hun i en bank som ikke har samme eiere som der hun hadde forbrukslånene i, vil det sannsynligvis ikke bli oppdaget.

Dette stemmer jo ikke. Det er gjeldssituasjonen 31.12.17 som står på skattemeldingen som kom nå i april. Det eneste sporet etter gjeld du hadde tidligere i 2017 er rentene du betalte i løpet av året.

Anonymkode: e3e50...7a4

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke. Det er gjeldssituasjonen 31.12.17 som står på skattemeldingen som kom nå i april. Det eneste sporet etter gjeld du hadde tidligere i 2017 er rentene du betalte i løpet av året.

Ja, nettopp! Renter viser jo at her har det vært useriøst gjeld inne i bildet. Er det i tillegg flere renteposter så farges inntrykket selvsagt av det.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp! Renter viser jo at her har det vært useriøst gjeld inne i bildet. Er det i tillegg flere renteposter så farges inntrykket selvsagt av det.

Har dere noen gang sett hva som står på et kredittsjekk brev? Hvis ikke så uttaler dere dere om noe dere absolutt ikke har peiling på. 

Gjelds og betalingshistorikken følger mrd i 3 til 5 år etter at gjelden er gjort opp og betalingsanmerkninger er slettet. 

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Useriøse banker, finnes de tilgjengelig for Norske kunder? Vil vel heller påstå at kundene er useriøse når de rar opp lån uten å tenke på hvordan lån skal tilbakebetales. 

Nå har ikke ts sagt noe om at hun verken har misligholdt lån ei heller ikke hatt noen plan for tilbakebetaling. 

Det er jo ikke noe galt i å ta opp forbrukslån i seg selv! 

Endret av Missfitness
Skrivefeil
Skrevet
10 minutter siden, Missfitness skrev:

Nå har ikke ts sagt noe om at hun verken har misligholdt lån ei heller ikke hatt noen plan for tilbakebetaling. 

Det er jo ikke noe galt i å ta opp forbrukslån inseg selv! 

Reagerte på dette jeg også. Jeg bruker for eksempel kredittkort til alt, og har gjort det i 5 år, jeg har ingen anmerkninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betalingshistorikken din fremkommer på både selvangivelse og ved kredittsjekk i tre til fem år etter at du har betalt ned. 

Hvordan du har håndtert gejlden din er også av betydning. 

Nei. Når inkasso betales så skal det ikke lagres hos inkassoselskapet.

Hvis noen har inkasso hos f.eks Lindorff og kravet betales i sin helhet så skal Lindorff melde fra om at alt er oppgjort og det er ikke noe rester igjen som kan brukes ved en kredittsjekk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, JackNapier skrev:

Reagerte på dette jeg også. Jeg bruker for eksempel kredittkort til alt, og har gjort det i 5 år, jeg har ingen anmerkninger.

Kredittkort og forbrukslån er ikke det samme.

Et kredittkort kan du bruke til alt du kjøper uten å betale 5 øre i rente, jeg gjør det slik selv.

På et forbrukslån derimot begynner renten å løpe med det samme du tar lånet. Der er det ingen rentefri periode.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et kredittkort kan du bruke til alt du kjøper uten å betale 5 øre i rente, jeg gjør det slik selv.

På et forbrukslån derimot begynner renten å løpe med det samme du tar lånet. Der er det ingen rentefri periode.

Nei det er jeg fullstendig klar over, men konnotasjonene er for mange de samme. Rentene eksploderer også på kredittkort når regningen forfaller. Er jo ikke noe problem å ha tatt opp forbrukslån når hele er nedbetalt uten noe form for mislighold.

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, JackNapier skrev:

Nei det er jeg fullstendig klar over, men konnotasjonene er for mange de samme. Rentene eksploderer også på kredittkort når regningen forfaller. Er jo ikke noe problem å ha tatt opp forbrukslån når hele er nedbetalt uten noe form for mislighold.

Selvfølgelig er forbrukslån et problem i forhold til kredittkortbruk. Forbrukslån har svindyre renter som løper fra dag én. Forbrukslån er jo å kaste penger ut av vinduet.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er forbrukslån et problem i forhold til kredittkortbruk. Forbrukslån har svindyre renter som løper fra dag én. Forbrukslån er jo å kaste penger ut av vinduet.

Men som sagt, det har ingen innvirkning på en boliglånsøknad såfremt man har betalt alt i tide og ikke har noen anmerkninger. Det er sakens kjerne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg innfridde 3 tullelån på nesten 100 000 samme år som jeg søkte boliglån. Jeg ble bedt om å vise dokumentasjon på at de var innfridd. Verre var det ikke, og jeg fikk lån. Rådgiver sa at det var imponerende av meg å jobbe så hardt for å bli kvitt de. Dette går bra, lykke til. 

Anonymkode: 196b9...0af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diskusjonen blir jo helt håpløs når folk ikke vet hvordan og hvilken info som blir lagt til grunn når det fretaes en kredittsjekk, engang og svarer ut fra manglende kunnskap.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/24/2018 at 2:04 PM, AnonymBruker said:

Mange kredittkort har rente fra første stund, mange har også høyere renter enn en god del forbrukslån. 

Anonymkode: 8597c...484

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange kredittkort har rente fra første stund, mange har også høyere renter enn en god del forbrukslån. 

Anonymkode: 8597c...484

Hvis man velger et kredittkort med rente fra første stund så må man jo bare bytte kortutsteder da. Jeg skjønner ikke hvordan et kredittkort med rente fra første stund kan være konkurransedyktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...