Gå til innhold

Hvordan utføres en senabort?

Gjest Melk

Anbefalte innlegg

Hvordan utføres en senabort, dvs abort foretatt etter uke 16, og gjerne frem til uke 20.

Hvor stort er et foster i uke 18-20?

Er ikke interessert i en verdidebatt, kun praktiske svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har lest, er at man gis et middel som avslutter barnets liv, deretter settes riene i gang og man føder det.

Men jeg er ikke helt sikker på om det er rikitg, og det er vanskelig å finne noe konkret informasjon om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest' date=' er at man gis et middel som avslutter barnets liv, deretter settes riene i gang og man føder det.[/quote']

Det er hvertfall slik jeg har hørt det foregå, og dette av noen som måtte gjennom det.Bortsett fra det med middelet da, men jeg regner med det var inne i bildet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra min praksis på gyn.avd. da jeg var under utdanning, leste og hørte jeg om dette: Det ble gitt medikamenter som avsluttet fosterets liv og stimulerte livmorhalsen til å åpnes. Samt stimulerte til rier for å drive fosteret ut. Med andre ord en slags fødsel av et dødt foster. Dette ble gjort med aborter etter 12. uke - blant annet var det et tilfelle i 13. uke, men om det var slik uansett hvor mange uker etter 12. vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra felleskatalogen:

Cervagem  Aventis Pharma

Prostaglandin.

ATC-nr.: G02A D03

VAGITORIER 1 mg: Hver vagitorie inneh.: Gemeprost. 1 mg, adeps. solid. q.s.

Indikasjoner: Preoperativ oppmyking og utvidelse av cervix ved svangerskapsavbrytelse i 1. trimester. Induksjon av svangerskapsavbrytelse i 2. trimester. Induksjon av fødsel med dødt foster i 2. trimester.

Dosering: Cervixoppmyking/dilatasjon i 1. trimester: 1 vagitorie (1 mg) innføres dypt i skjeden (fornix posterior) minst 3 timer før inngrepet. Det optimale tidspunkt for inngrep er mellom 3 og 5 timer etter innføringen.  

Induksjon av svangerskapsavbrytelse/fødsel med dødt foster i 2. trimester: 1 vagitorie (1 mg) innføres dypt i skjeden hver 3. time inntil abort finner sted. Maks. 5 vagitorier pr. døgn. Vanligvis inntrer abort/fødsel med dødt foster innenfor et døgn fra første applikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går en vanlig abort til? altså en abort før 12 uke?

man kan ta en pille av no slag som dreper forstert og starter en fødsel (eller noe i den duren)

eller man sapper en sugeting inn, å suger fosteret bit for bit ut, hvis hode er blitt for stort må mn først knuse det før det blir sugd ut

Kan være noe feil i det jeg sier, gikk helse og sosial på en kristen skole som var HELT imot abort så fikk blant annet se en "koselig" film om abort. Så de kan jo ha gitt vrang lære for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

man kan ta en pille av no slag som dreper forstert og starter en fødsel (eller noe i den duren)

eller man sapper en sugeting inn, å suger fosteret bit for bit ut, hvis hode er blitt for stort må mn først knuse det før det blir sugd ut

Kan være noe feil i det jeg sier, gikk helse og sosial på en kristen skole som var HELT imot abort så fikk blant annet se en "koselig" film om abort. Så de kan jo ha gitt vrang lære for alt jeg vet.

ble noen skrive feil der gitt :oops:

sapper= stapper

mn = man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En abort innen 12. uke kan skje på to måter:

1. "Abortpillen" - kan brukes innen 9. uke:

Man får et medikament som gjør at fosteret dør og aborteres. Som jeg nevnte tidligere, dette må ikke forveksles med senabort.

Med fare for å feilinformere (men mener dette er riktig) i det følgende; ved abort innen 9. uke får man ett medikament som fører til fosterdød og abort - og i tillegg ett medikament som myker opp livmorhalsen, for å lette aborten. Dette sistnevnte medikamentet bruker man også i forkant av kirurgi, og det er også det samme medikament som ved en senabort - men der er det kun det medikamentet som skal forårsake aborten, ved å gi flere av det (dette er en stikkpille/vagitorie - se medikamentomtalen som jeg sakset fra felleskatalogen lengre opp).

2. Kirurgisk inngrep

Man får narkose og er dermed ikke bevisst under selve inngrepet. Man bruker sug for å få fosteret ut.

Jeg har forresten hørt at det er mulig å få lokalbedøvelse i stedet for narkose - men det er rykter jeg har hørt, ikke noe jeg har fått bekreftet av helsepersonell. Min erfaring (jobb) fra sykehus er at man ga narkose.

I noen tilfeller gjør man også en utskrapning av livmoren for å sikre seg at man har fått med seg alt. Av og til må man feks tilbake og få utført en utskrapning senere, fordi det viser seg at abortinngrepet ikke var fullstendig vellykket (eks morkakerester). Også de som opplever spontanabort må noen ganger få gjort en utskrapning, hvis det er rester igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt senabort i uke 20. Det var pga av dødssykt foster.

Fikk tablett som stoppet svangerskapsutviklingen, dro hjem, kom tilbake en dag senere.

Da fikk jeg drypp for å få igang fødselen. Jeg har født 3 levende friske barn tidligere, og men denne fødselen varte faktisk lenger, varte i 6 timer. Det eneste som var anderledes var at barnet var lett og presse ut.

Senabort, er faktisk en fødsel, riene er akkurat like vonde som ved fullgått tid.

Mitt livs vanskeligeste valg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt senabort i uke 20. Det var pga av dødssykt foster.

Fikk tablett som stoppet svangerskapsutviklingen, dro hjem, kom tilbake en dag senere.

Da fikk jeg drypp for å få igang fødselen. Jeg har født 3 levende friske barn tidligere, og men denne fødselen varte faktisk lenger, varte i 6 timer. Det eneste som var anderledes var at barnet var lett og presse ut.

Senabort, er faktisk en fødsel, riene er akkurat like vonde som ved fullgått tid.

Mitt livs vanskeligeste valg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten du må "føde" barnet på fødestue, vertfall sykehus. Det er jo et barn som kommer ut..I mer eller mindre grad. Har bare lest mange hendelser for folk som mister barna sine, og det var ei bl.a. som fortalte om en MA i 16. uke (barnet døde av seg selv, men kommer ikke naturlig ut). Det må altså fødes ved hjel pav riestimulerende medikamenter.

Når det gjelder abort før 12. uke er tabletter over 3 dager vanlig før 9. uke, da får du en som avslutter livet, og kommer tilbake på 3. dagen og får en tablett i skjeden som starter "tømmingen". Jeg har og hørt om lokalbedøvelse, men er overhode ikke sikker, men narkose er vel vanligst. Men selve inngrepet tar bare 5-10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt senabort i uke 20. Det var pga av dødssykt foster...(..)..Mitt livs vanskeligeste valg :-(

Uffda, Sira. Det hørtes overhodet ikke noe koselig ut. Du gjorde nok det rette selv om det ikke føles sånn..Kan aldri sette meg selv i din situasjon, all ære til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en venninne som hadde en baby som døde inne i magen hennes. Husker ikke hvor mange uker barnet var, men hun måtte føde på naturlig måte. Hun ble gitt noe, tror det var drypp og så et par tre timer senere, kom riene og hun måtte føde på vanlig måte. Babyen kom ut hel, og det værste av alt var at de viste den frem til min venninne! De skulle nektet henne å se babyen, selv om hun ville se den... Hodet og nakken var fortsatt sammengrodd, men utenom det sa hun at det lignet på en frisk, "vanlig baby". Men den var blitt syk, så den var jo egentlig ikke normal.. Blå og grå var huden blitt..

Stakkars venninne. Hun hadde det helt grusomt etter den episoden.

Men så gikk det et par års tid og hun ble gravid igjen. Når har hun et vakkert barn på 7 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...