Rufus Skrevet 14. august 2002 #1 Skrevet 14. august 2002 Vi er to par som har bestilt oss reise til Egypt i oktober - gleder meg ...men det jeg lurer på er om noen av dere har vært der tidligere og kan komme med noen gode råd...både om klær(for oss jenter...) - er det like viktig å være tildekket der som andre steder i Egypt?Og hvordan er det samme i Kairo?? Har noen venner som reiste rundt og da var det veldig viktig, men de var ikke på turiststedene... Var det mange som ble syke?...selv om man tok vaksine? Har lest at det kan være tøft for magen, men det sier man jo om Tunisia også - og der ble vi ikke syke, enda vi spiste det meste... Alle råd og tips tas i mot med takk!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2002 #2 Skrevet 15. august 2002 Tror man må dekke til knær og skuldre i byene, i turistområdene/strendene er det annerledes. ER nok strengere i Kairo enn sharm vil jeg tro. Mange blir syke ja... søk etter Egypt så tror jeg du finner en del gamle tråder om dette.
Gjest KAISA Skrevet 15. august 2002 #3 Skrevet 15. august 2002 vAR DER I SEPT 2000 OG SOLTE MEG TOPPLØS BÅDE I HOTELLOMRÅDET OG STRANDA.HVIS EN SKAL I PYRAMIDER/MUSEER EL.L SÅ ER DET VISSE KRAV OM SHORTS/BUKSE.SKO E/SANDALER,NOEN MÅ TA AV SEG OG GÅ BARBEINT. ELLERS BARE BRUK DET DU/DERE HAR AV "SOMMERTØY" IKKE NOE TILDEKKING AV NOE SLAG.MEN "KVINNER" SPESIELT LYSE MÅ REGNE MED OPPMERKSOMHET,DET VAR LITT EKKELT,MEN BLE VANT TIL DET.DET ER SJELDEN Å SE KVINNER I ARBEID,STORT SETT MANNFOLK OVER DET HELE I ALLE SAMMENHENGER.
Gjest gurimalla Skrevet 19. august 2002 #4 Skrevet 19. august 2002 Det er respektløst å ikke ta hensyn til kleskodene i de landene man besøker. Dersom du skal til landsbyen Sharm el Sheik, bør du dekke til knær, skuldre og mage når du går i byen. Hvis du bare skal være i hotellbyen litt utenfor Sharm kan du nok kle deg som hjemme. Hvis du følger kler deg anstendig vil du bli behandlet med mer respekt enn hvis du kommer i shorts og singlet. Det å vise skuldre og knær er omtrent det samme som å gå naken her hjemme. For mange er det støtende, mens det for andre kan virke som om du er "billig". Du er en gjest i deres land og bør derfor tilpasse deg. Hvis Kaisa følte at hun fikk mye oppmerksomhet var nok det blant annet fordi hun ikke respekterte kleskodene i Egypt. Toppløs på stranden er helt forkastelig. Hvis man ikke kan respektere at muslimske land har andre tradisjoner bør man la være å reise dit.
Rufus Skrevet 19. august 2002 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2002 Selvfølgelig skal man respektere kleskodene i landene man besøker - noe annet kunne ikke falle meg inn!!! Det er jo derfor jeg spurte her - men har kjøpt oss en reisehåndbok og der står det alt jeg trenger å vite - tror jeg.... Selvfølgelig soler jeg meg ikke toppløs i et muslimsk land (ikke andre steder heller, for den del...)!!! Det har da ikke noe med at jeg ikke respekterer andre tradisjoner i andre land, men alle muslimske land er ikke like...klart man har t-skjorte utenfor hotellområdet/hos lokalbefolkningen...men i f eks Tyrkia er det ikke noe problem og bruke en litt lang shorts/skjørt (TIL knærne f eks.), i Tunisia var det på samme måten...i Bosnia var det flere bosniere i bikini enn turister...så alt er relativt selv i muslimske land.... Men hva er det med skoene som Kaisa skrev? Er det noen som vet hva man ikke kan benytte?...og hvorfor??
Gjest gurimalla Skrevet 19. august 2002 #6 Skrevet 19. august 2002 Jeg mente det ikke som noen kritikk mot deg Rufus. Jeg blir oppgitt når Kaisa sier at det ikke har noe å si hvordan man går kledd og at man kan fint bruke norske sommerklær. Jeg synes det er positivt at du spør før du reiser og at du ikke ønsker å støte lokalbefolkningen. Generelt er nok Egypt mer konservativt enn Tyrkia når det gjelder påkledning. Hvis dere skal bo i turistdelen av Sharm gjelder nok litt andre påkledningsnormer enn andre steder. Når det gjelder sko så kan man bruke akkurat de skoene man vil, men må ta de av når man skal besøke moskeer. Det kan derfor være en fordel å ha med strømper hvis det er veldig varmt, slik at man ikke brenner seg på bena. God tur :D
Rufus Skrevet 19. august 2002 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2002 Okei, da :D ...jeg synes det er så forferdelig når vi som turister gjør akuratt sånne ting, nemlig....og så ville jeg ikke at noen skulle tro det om meg....Beklager om jeg ble litt ergelig - misforstod :oops: Joda, vi skal bo i turistdelen....men jeg håper også vi skal få sett litt mer av landet enn bare det. Derfor har vi planlagt en tur til Kairo - og jeg vil ikke støte noen. Takk for tipset om sokker - har vært lettere brendt under føttene tidligere, men sokker har vi jo ikke tenkt på :oops: Det skal jeg jammen huske på!!! Takk - nå er det under to måneder til vi drar :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå