Gå til innhold

Er spirulina bare tull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at det inneholder så lite av hvert næringsstoff at det ikke er vits å ta?

Anonymkode: 91035...46d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer motsatt: at det inneholder FOR MYE av det gode til at kroppen evner å fordøye.

Men ja: det har en detoxserende effekt: du får mye kviser av det, for alt usunt i kroppen skal jo ut på et vis.

Men ja: hvis du spiser vanlig + tar spirulina-tabletter: så er du jo like langt, bare med ekstra mange kviser.

Gå All Detox/Superfruits eller ikke sats.

Anonymkode: 49b7a...9a1

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer motsatt: at det inneholder FOR MYE av det gode til at kroppen evner å fordøye.

Men ja: det har en detoxserende effekt: du får mye kviser av det, for alt usunt i kroppen skal jo ut på et vis.

Men ja: hvis du spiser vanlig + tar spirulina-tabletter: så er du jo like langt, bare med ekstra mange kviser.

Gå All Detox/Superfruits eller ikke sats.

AnonymBruker
Skrevet

Spirulina er oppskrytt. Får du i deg 100 gram tørket spirulina så får du i deg dette i følge Wikipedia:

Vitamins Quantity
%DV
Vitamin A equiv.
4%
29 μg
3%
342 μg
0 μg
Thiamine (B1)
207%
2.38 mg
Riboflavin (B2)
306%
3.67 mg
Niacin (B3)
85%
12.82 mg
Pantothenic acid (B5)
70%
3.48 mg
Vitamin B6
28%
0.364 mg
Folate (B9)
24%
94 μg
Vitamin B12
0%
0 μg
Choline
13%
66 mg
Vitamin C
12%
10.1 mg
Vitamin D
0%
0 IU
Vitamin E
33%
5 mg
Vitamin K
24%
25.5 μg

Minerals Quantity
%DV
Calcium
12%
120 mg
Iron
219%
28.5 mg
Magnesium
55%
195 mg
Manganese
90%
1.9 mg
Phosphorus
17%
118 mg
Potassium
29%
1363 mg
Sodium
70%
1048 mg
Zinc
21%
2 mg

Kroppen opp mye mindre av vitaminer og mineraler når det kommer fra planter enn fra dyreriket. Så nei, det inneholder ikke "for mye til at kroppen klarer å fordøye det". Det kommer bare rett og slett fra en dårligere kilde.

Men 100 gram er en enorm dose. Én porsjon er 1.7 gram i følge en pose med tørket spirulina da jeg søkte. 1,7 gram fra eller til vil altså ikke gjøre mye forskjell. Klarer du faktisk å få i deg så enorme mengder som 100 gram derimot, så kan det kanskje ha noe for seg.

Detox er også bare noe tull. Vi har lever og nyrer for den jobben. Hvis de ikke hadde gjort jobben sin hadde du hatt store problemer. 

Hvis noe gir deg kviser er det fordi det ikke er bra for deg. Så hvis AB over meg sier at spirulina gir deg kviser, så bør du holde deg unna. Jeg får kviser hvis jeg spiser mye sukker.

Anonymkode: 2ac84...ebb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spirulina fungerer for meg. Tatt det daglig noen år og kommer ikke til å slutte. Fikk mye mer energi når jeg begynte å ta dette og sluttet å bli skikkelig trøtt på slutten av arbeidsdagen.

Anonymkode: c40f0...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på kostholdet ditt ellers. Men spirulina har mye jern, er et komplett protein og har en del B vitamin i seg

Ved 25 g (!) spirulina får man i seg:

b1: 50% av dagsbehovet

b2: 76%

B3: 21%

Jern: 54%

manganese: 22%

14 g protein som er minst 22- 30% av dagsbehovet med mindre du trener mye styrke 

Til sammenligning får du dette fra 25 g biff:

B1: 2%

B2: 7%

B3: 14%

B12: 21%

Jern: 4%

manganese: 0%

7,5 g protein

Der er i tillegg noen andre næringsstoffene i veldig små mengder, men jeg tok ikke med næringsstoffene som gav under 20% i spirulina, så gjorde det ikke med kjøtt heller. 25g spirulina er mer proteinrikt og næringsrikt enn biff, altså. Men man spiser ikke så store mengder av spirulina som biff. Så lenge man spiser mye annet mat, så trenger man ikke mer enn maks 25g spirulinapulver hver dag. 

Konklusjon: Spirulina er næringsrikt og om du liker proteinshakes, smoothies eller baking kan du lett blande inn en spiseskje eller to for å gjøre det mer næringsrikt. Om du er vegetarianer eller veganer kan du gjerne drikke 10-20g med pulver innimellom. Så lenge man ellers spiser mye forskjellig sunn mat, så trenger man det nok ikke daglig, men det er næringsrikt som sagt

Anonymkode: 88801...ee5

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Der er i tillegg noen andre næringsstoffene i veldig små mengder, men jeg tok ikke med næringsstoffene som gav under 20% i spirulina, så gjorde det ikke med kjøtt heller.

Annet enn de jeg direkte sammenlignet, selvfølgelig

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Detox er også bare noe tull. 

Nei :)

Hvis noe gir deg kviser er det fordi det ikke er bra for deg. Så hvis AB over meg sier at spirulina gir deg kviser, så bør du holde deg unna. Jeg får kviser hvis jeg spiser mye sukker.

Eller så er det nettopp effekten: at den renser kroppen, ja.

Anonymkode: 2ac84...ebb

4 hours ago, AnonymBruker said:

Spirulina fungerer for meg. Tatt det daglig noen år og kommer ikke til å slutte. Fikk mye mer energi når jeg begynte å ta dette og sluttet å bli skikkelig trøtt på slutten av arbeidsdagen.

Så utrolig enig! Jeg opplevde også det samme da jeg gikk på Spirulina!

Ga naturlig metthetsfølelse uten å bekymre meg for for mye kalorier, for lite næring, ellersultfølelse, ja!

Anonymkode: c40f0...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Spirulina sies å være en av de mest næringsrike matvaren vi har. Jeg ble anbefalt 1-2 spiseskjeer av spirulina noen ganger i uken + chlorella av legen. Hun har også utdannelse innen ernæring. Det fungerer bra for meg. 

Detox kurer tar jeg noen ganger i året, da lager jeg juice selv med mye grønnsaker. Fungerer helt ypperlig, ser og opplever så mange positive ting. Jeg ble også kvitt en sykdom som er "kronisk" etter lang tid med juicing og oppfølging av legen min. Jeg er ikke lenger syk, ikke engang forkjølelse biter på meg lengre. Det har nok også med at jeg spiser et ekstremt sunt kosthold, uten en eneste kjøttbit. 

Siden vi har så mange giftstoffer i kroppen våres, spesielt nordmenn sies det, tror jeg nok en detox kur av naturlige råvarer kan være veldig bra + mye vann. Selv om nyrer og leveren gjør mye av jobben, kan det bli for mye for kroppen. Vi lever i et land der livsstilssykdommer er overrepresentert, så å renske litt i systemet nå og da skader nok ikke. 

Anonymkode: ecded...a82

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel an på kostholdet ditt ellers. Men spirulina har mye jern, er et komplett protein og har en del B vitamin i seg

Ved 25 g (!) spirulina får man i seg:

b1: 50% av dagsbehovet

b2: 76%

B3: 21%

Jern: 54%

manganese: 22%

14 g protein som er minst 22- 30% av dagsbehovet med mindre du trener mye styrke 

Til sammenligning får du dette fra 25 g biff:

B1: 2%

B2: 7%

B3: 14%

B12: 21%

Jern: 4%

manganese: 0%

7,5 g protein

Der er i tillegg noen andre næringsstoffene i veldig små mengder, men jeg tok ikke med næringsstoffene som gav under 20% i spirulina, så gjorde det ikke med kjøtt heller. 25g spirulina er mer proteinrikt og næringsrikt enn biff, altså. Men man spiser ikke så store mengder av spirulina som biff. Så lenge man spiser mye annet mat, så trenger man ikke mer enn maks 25g spirulinapulver hver dag. 

Konklusjon: Spirulina er næringsrikt og om du liker proteinshakes, smoothies eller baking kan du lett blande inn en spiseskje eller to for å gjøre det mer næringsrikt. Om du er vegetarianer eller veganer kan du gjerne drikke 10-20g med pulver innimellom. Så lenge man ellers spiser mye forskjellig sunn mat, så trenger man det nok ikke daglig, men det er næringsrikt som sagt

Spirulina er ikke en god kilde til protein. Fullverdig protein betyr bare at det inneholder alle proteinene. Ikke at det inneholder gode mengder av dem i de forholdene vi trenger.

Har du tatt med biotilgjengelighet inn i den beregningen der? Animalske råvarer har vitaminer og mineraler med høyere biotilgjengelighet enn planter, altså at kroppen klarer å ta opp mye mer vitaminene og mineralene. For eksempel jern er det stor forskjell på om det er ikke-hemjern eller hemjern. Spirulina har ikke-hemjern som vi tar opp mye mindre av enn hemjern som vi kun finner i dyreriket.

Og 25g kjøtt var en forferdelig liten porsjon kjøtt mens 25g spirulina er en veldig stor porsjon... Jeg spiser ofte 500g kjøtt til ett måltid. Altså dette i følge lista di:

B1: 40%

B2: 140%

B3: 280%

B12: 420%

Jern: 80%

150g protein

I ett måltid. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er det nettopp effekten: at den renser kroppen, ja.

Så du mener at kviser er en positiv ting fordi det renser kroppen? Så jeg bør spise sukker og sjokolade for å rense kroppen?

Anonymkode: df4ae...17e

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Spirulina er ikke en god kilde til protein. Fullverdig protein betyr bare at det inneholder alle proteinene. Ikke at det inneholder gode mengder av dem i de forholdene vi trenger.

Har du tatt med biotilgjengelighet inn i den beregningen der? Animalske råvarer har vitaminer og mineraler med høyere biotilgjengelighet enn planter, altså at kroppen klarer å ta opp mye mer vitaminene og mineralene. For eksempel jern er det stor forskjell på om det er ikke-hemjern eller hemjern. Spirulina har ikke-hemjern som vi tar opp mye mindre av enn hemjern som vi kun finner i dyreriket.

Jeg har ikke sagt at man skal spise spirulina som hovedkilde til noe. En ab sa nærmest at det ikke er næring i planter, men når du sammenligner kjøtt og spirulina er spirulina mer næringsrikt per 100g. Det er da fint å spise litt hver dag, på samme måte som det kan være sunt å spise en banan eller eple iblant. 

Ellers får man i seg alt jern og andre vitaminer man trenger fra planter om man spiser et sunt kosthold. Det er litt interessant at de som skriker høyest om biotilgjengelighet og som er redd for at planter er næringsløse og nesten usunne, som regel er de som elsker kebab, pizza og hamburger. Så når det er snakk om å spise mer grønnsaker i kostem er de redd for helsen sin, men når det gjelder å spise hamburger, vafler og drikke alkohol var plutselig ikke helsen så viktig lenger :P 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Og 25g kjøtt var en forferdelig liten porsjon kjøtt mens 25g spirulina er en veldig stor porsjon... Jeg spiser ofte 500g kjøtt til ett måltid. Altså dette i følge lista di:

B1: 40%

B2: 140%

B3: 280%

B12: 420%

Jern: 80%

150g protein

I ett måltid. 

Så du mener at kviser er en positiv ting fordi det renser kroppen? Så jeg bør spise sukker og sjokolade for å rense kroppen?

Caset er mer at spirulina renser ut urenhuder i kroppen ved å gi deg mer kviser, ja.

Mens sukker og sjokolade som er usunt i seg selv gir deg kviser fordi det er usunt, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...