Gå til innhold

Hvordan er det å ta en master? Spesialpedagogikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å ta en mastergrad i spes ped, men er litt usikker. Har søkt, så takker jeg evt ja om jeg får tilbud og bestemmer meg for det.

Jeg er hardtarbeidende, og har stort sett fått gode karakterer og tilbakemeldinger på skriftlige oppgaver. Bacheloren fikk jeg A på. Men jeg studerte et mer praktisk studie under bacheloren. Jeg tok faglærer, så studiet var mer rettet mot fag og didaktikk enn ren pedagogikk. Jeg slet noe med de skriftlige oppgavene i starten, husker jeg. Men så gikk det seg til. Jeg studerte så ett år i et språkstudie, og gjorde det bra der. Men der var det jo mer rettet mot grammatikk og litteratur osv.

Jeg har jobbet noen år i skolen nå, og har jobbet litt som «ufaglært spesialpedagog» eller hva man skal kalle det. Jobbet med elev med lese/skrivevansker. Syns dette var veldig gøy, og at dette er noe jeg kunne tenke meg å jobbe mer med. Kjenner ei som jobber i PPT, og hun forteller om en jobbhverdag jeg syns virker spennende.

Jeg er likevel litt overveldet av det jeg leser om masterstudiet på høgskolens hjemmeside. Masse pensum, masse teori, masse arbeidskrav og lange essay. Det er noen år siden jeg studerte sist, og mye er glemt. 

Masteren bygger jo på bachelorstudie. Så jeg lurer på hvor mye det forventes at du husker av oppgaveskriving (struktur, redegjørelse, drøfting...) vitenskapsteori og annen teori relevant for masterstudiet? Er det tyngre å starte som masterstudent etter noen år i arbeidslivet? 

Man bør være strukturert og selvstendig under masterstudiet. Men får man hjelp og tips til dette? Det blir jo en helt ny hverdag.

Hvor mye tilbakemeldinger på det skriftlige får man? 

Hvordan funker det med veileder? Hvor ofte har man kontakt med denne?

Jeg vil jo ha et helt annet grunnlag og bakgrunn enn en med for eksempel bachelor i spesialpedagogikk. Noen som har noen erfaringer her? Jeg har jo ikke hatt noen emner innen spesialpedagogikk. Har noen stp i ped, men som sagt, mest i fag. Bacheloren min gir grunnlag for opptak til masteren da, så det er tydeligvis forventet at min BA skal klare denne masteren. Jeg er bare litt nervøs for dette likevel.. :P Om dere skjønner..

Ellers andre erfaringer fra master? Gode tips? 

Hva er det vanskeligste med en master?

Noen som har slitt med å fullføre master, og i så fall hvorfor?

Her var det mange spørsmål, men setter pris på om noen svarer på i hvert fall noen av de :)

Anonymkode: 1d9f0...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan forsikre deg om at uansett hvilken master du tar så er det et lite sjokk å gå fra bachelor til master. Det ER høyere krav og det ER mye jobb. Det sagt så var jeg ingen A-student selv. Studerte litt forskjellig og rasket det sammen til en BA i samfunnsfag og tok et påbyggingsår med spes. ped. Tok så Master i spesial pedagogikk med fordypning i logopedi og må si jeg virkelig elsker jobben. 

Masteren var blod, slit og tårer, men det føles veldig verd det i ettertid :) 

Anonymkode: 627b6...702

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan forsikre deg om at uansett hvilken master du tar så er det et lite sjokk å gå fra bachelor til master. Det ER høyere krav og det ER mye jobb. Det sagt så var jeg ingen A-student selv. Studerte litt forskjellig og rasket det sammen til en BA i samfunnsfag og tok et påbyggingsår med spes. ped. Tok så Master i spesial pedagogikk med fordypning i logopedi og må si jeg virkelig elsker jobben. 

Masteren var blod, slit og tårer, men det føles veldig verd det i ettertid :) 

Hva syns du var verst med masteren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt tror jeg det kan være en fordel å ha noen år i arbeidslivet før man tar master, særlig på et studium som det du tenker på. Ville ikke vært bekymret! For å være helt ærlig er det jo litt begrenset hvor mye metode etc man lærer på bachelor likevel. Les deg litt opp på oppgaveskriving før du begynner, det tar ikke så lang tid. Det går fint! 

Anonymkode: 4b56d...c17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du var verst med masteren? :)

Oppgaven, det å selv måtte gjøre prioriteringer i forhold til pensum ( rakk ikke over alt) det å ikke vite hvor høyt listen lå ( man vet jo ikke hva de forventer på mastergradsnivå før man faktisk prøver), tanken på at hvis jeg funker opp en eksamen er det et helt år til jeg får tatt neste. 

Men det sagt, så kom jeg meg jo igjennom, og mye av det stresset jeg opplevde var selvpåført. Hadde jeg som person vært en mer avslappet type hadde jeg nok taklet det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Generelt tror jeg det kan være en fordel å ha noen år i arbeidslivet før man tar master, særlig på et studium som det du tenker på. Ville ikke vært bekymret! For å være helt ærlig er det jo litt begrenset hvor mye metode etc man lærer på bachelor likevel. Les deg litt opp på oppgaveskriving før du begynner, det tar ikke så lang tid. Det går fint! 

Anonymkode: 4b56d...c17

Takk for svar. Jeg syns selv at jeg var god på oppgaveskriving da jeg studerte for noen år siden. Er bare å komme inn i det igjen, og så på et høyere nivå. Men lurt som du sier, å øve seg litt på forhånd :)

Noen av dere som husker/vet hva slags type oppgaver man kan få til arbeidskrav/essay som eksamen i emne? Eksempler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oppgaven, det å selv måtte gjøre prioriteringer i forhold til pensum ( rakk ikke over alt) det å ikke vite hvor høyt listen lå ( man vet jo ikke hva de forventer på mastergradsnivå før man faktisk prøver), tanken på at hvis jeg funker opp en eksamen er det et helt år til jeg får tatt neste. 

Men det sagt, så kom jeg meg jo igjennom, og mye av det stresset jeg opplevde var selvpåført. Hadde jeg som person vært en mer avslappet type hadde jeg nok taklet det mye bedre.

Jeg skjønner. Å plukke ut pensum relevant til oppgaven var utfordrende? Du gapte over litt for mye pensum eller? Det skjønner jeg er utfordrende. Jeg sleit litt med det der under bachelor-studiet også. Men så lagde jeg meg en liten regel om å finne relevant pensum før jeg konkretiserte problemstillingen. Hvis du skjønner. I stedet for å lage en konkret problemstilling for deretter å finne pensum. Vet ikke om det er en god taktikk i master...

Haha jeg er en ganske stresset person selv. Men jeg slappet av under bachelor-studiene og årsstudiet om jeg hadde folk rundt meg som gadd lese gjennom oppgavene mine og fI meg tilbakemeldinger.

Man får vel en veileder på master? Hvordan er det? Det hjalp ikke på stresset for din del eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg er i omtrent samme situasjon, tok en bachelor innen faglærerutdanning+ årsstudium. For meg var det uaktuelt å jobbe som lærer så valget med å gå videre på master var veldig lett :) er nå ferdig med det første året av master i pedagogikk og har fullført året med kun B på alle eksamener uten å ha anstrengt meg noe særlig (jobbet omtrent 60% utenom skolen). Har ikke merket mye til det der med at «master krever så mye mer». Mulig det blir annerledes til neste vår når jeg skal skrive masteroppgave, men dette første året har nærmest gått som en lek 😅

Anonymkode: 9edf4...5b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 26.5.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er i omtrent samme situasjon, tok en bachelor innen faglærerutdanning+ årsstudium. For meg var det uaktuelt å jobbe som lærer så valget med å gå videre på master var veldig lett :) er nå ferdig med det første året av master i pedagogikk og har fullført året med kun B på alle eksamener uten å ha anstrengt meg noe særlig (jobbet omtrent 60% utenom skolen). Har ikke merket mye til det der med at «master krever så mye mer». Mulig det blir annerledes til neste vår når jeg skal skrive masteroppgave, men dette første året har nærmest gått som en lek 😅

Anonymkode: 9edf4...5b2

Kan jeg spørre hvor du studerte masteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...