Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

image.png.dae1c9d943a620878500fb2cad05b49d.pngHei,

Jeg er ansattes representant i styret på min arbeidsplass. Dette er en liten bedrift med rundt 20 ansatte. De andre i styret er fra næringslivet generelt og er erfarne styremedlemmer. Tillegg er direktør med på styremøtene. Det jeg lurer på er hva jeg kan ta opp i styre, kan jeg f.eks. ta opp at jeg vil at medarbeidsundersøkelser skal gjennomgås? Kan jeg ta opp at lønnspolitikken ikke er rettferdig? Det er ansatte hos oss som mistrives på arbeidsplass pga sin leder, men leder er godt likt av direktør og opplever derfor at man ikke tør å ta opp problemet. Mange har i flere år prøvd å ta dette opp via medarbeidsundersøkelsen, men dette blir ikke tatt tak i. Dvs tatt tak i på en slik måte at det blir bedring. 

Jeg er også en som har i perioder problemer med min leder, men pga leders evne til å prate (flink med ord) og måten leder svarer på så føler man seg kneblet. Man får ofte høre at det er frivillig å være ansatt og er man ikke fornøy så kan man finne seg en ny jobb. Det er ingen fagorganisasjon i vår bedrift delvis pga vi er så små og at vi jobber med så mye forskjellig at vi uansett ikke har en organisasjon som passer for alle, 

Styreleder er en veldig erfaren og høystående person som jeg har stor respekt for og vet ikke hva jeg kan ta opp med denne personen.

Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke har noe i dette styret å gjøre og er usikker på hva som er forventet av meg. Jeg er godt innforstått med hva slags ansvar man har iht lovverket med å sitte i et styre, men aner ikke hva som er for smått eller uviktig å ta opp i et slikt møte utover de faste punktene som økonomi osv.

Håper å få noen gode råd

Spoiler

Anonymkode: be08d...7cc

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av dette bør nok heller tas i medarbeidersamtaler eller med/via tillitsvalgt, eventuelt personalsekretær eller lignende.

Det du kan og bør gjøre er å melde inn en sak om medarbeiderundersøkelse hvor dere ber daglig leder orientere om resultater og eventuelle tiltakspunkter.

Spør om du kan få delta på kurs for ansattrepresentanter i styret. Vær klar over at du er fullverdig medlem i styret 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...