AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #1 Skrevet 22. mai 2018 Fra hvilken dato gjelder 1 år mtp fortjeneste/tap av boligsalg? Er det fra den dagen man overtok boligen, eller fra den dagen man meldte flytting til Folkeregisteret? Anonymkode: f8664...55d
asterix Skrevet 22. mai 2018 #2 Skrevet 22. mai 2018 https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligsalg/unnga-skatt-ved-salg-av-bolig/
Duff Skrevet 22. mai 2018 #3 Skrevet 22. mai 2018 Det er registrert adresse i folkeregisteret som gjelder altså fra dagen du meldte flytting.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #4 Skrevet 22. mai 2018 5 minutter siden, Duff skrev: Det er registrert adresse i folkeregisteret som gjelder altså fra dagen du meldte flytting. Nei, det et faktisk botid som er viktig. Anonymkode: 4f65b...20d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #5 Skrevet 22. mai 2018 12 minutter siden, asterix skrev: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligsalg/unnga-skatt-ved-salg-av-bolig/ Her tolker jeg det som at det er overtakelsesdato som gjelder, og ikke dato for selve innflytningen? Anonymkode: f8664...55d
asterix Skrevet 22. mai 2018 #6 Skrevet 22. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her tolker jeg det som at det er overtakelsesdato som gjelder, og ikke dato for selve innflytningen? Anonymkode: f8664...55d "Om du er folkeregistrert på adressen eller ikke spiller i utgangspunktet ingen rolle. Det er den faktiske botiden som gjelder. Husk likevel på at dersom du ikke har meldt flytting, hviler bevisbyrden i større grad på deg dersom det skulle oppstå tvil om boforholdet. Dokumenter som kan være relevante å legge frem kan for eksempel være strømregninger eller telefonregninger i ditt navn. Har du jobbet eller studert på stedet, er det også stor sannsynlighet for at du kan bevise at du faktisk har bodd der du hevder."
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #7 Skrevet 22. mai 2018 7 minutter siden, asterix skrev: "Om du er folkeregistrert på adressen eller ikke spiller i utgangspunktet ingen rolle. Det er den faktiske botiden som gjelder. Husk likevel på at dersom du ikke har meldt flytting, hviler bevisbyrden i større grad på deg dersom det skulle oppstå tvil om boforholdet. Dokumenter som kan være relevante å legge frem kan for eksempel være strømregninger eller telefonregninger i ditt navn. Har du jobbet eller studert på stedet, er det også stor sannsynlighet for at du kan bevise at du faktisk har bodd der du hevder." Jeg overtok boligen i august, men flyttet ikke inn før 2 mnd senere. Hadde folkeregistrert adresse i samme by, betalte strømregning begge steder inntil den andre boligen min ble solgt. Anonymkode: f8664...55d
asterix Skrevet 22. mai 2018 #8 Skrevet 22. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg overtok boligen i august, men flyttet ikke inn før 2 mnd senere. Hadde folkeregistrert adresse i samme by, betalte strømregning begge steder inntil den andre boligen min ble solgt. Anonymkode: f8664...55d Det er faktisk botid som gjelder, altså fra du faktisk flyttet inn og bodde der.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #9 Skrevet 22. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg overtok boligen i august, men flyttet ikke inn før 2 mnd senere. Hadde folkeregistrert adresse i samme by, betalte strømregning begge steder inntil den andre boligen min ble solgt. Anonymkode: f8664...55d For å slippe skatt må du ha eid boligen i ett år og samtidig bodd i boligen i ett år. Hvis du ikke flyttet inn før i november kan du ikke selge før november. Botid etter salg gjelder ikke, for du må ha bodd der ett år før du selger boligen. Salget skjer i det du aksepterer et bud på boligen. Altså må du vente til november med å selge. Anonymkode: 795ea...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå