Gå til innhold

"Kaffegjester"

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde ca. 20 kaffegjester i vårt bryllup, og dette var en vennegjeng hvor stortsett alle kjente hverandre. Det er venner av oss, men de er ikke så nære at de forventet å inviteres til middag. Da de fikk invitasjonene, var de fleste veldig overrasket over å bli bedt i det hele tatt, og satte stor pris på det selv om det "bare" var til kaffe. Det samme gjør jeg når jeg blir invitert til kaffe!! Tror allikevel det er noe som er viktig å tenke på når man ber folk til kaffe:

- Sørg for at det er en del gjester som inviteres til kaffe, slik at det ikke er en enslig person som må komme senere.

- Sett av god tid til middagen. kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Dersom man har en toastmaster, bør jo denne klare å styre middagen slik at man ikke bommer totalt. Legg innen god sikkerhetsmargin istedenfor å satse på at det "akkurat går". Når folk sier at de ventet 4 timer på kaffen, forstår jeg ærlig talt ikke hva brudeparet tenker på! Da har man jo virkelig ikke satt seg inn i hvor lang tid en slik middag tar, evt. ikke latt toastmaster ta styringen!

- Sørg for å ta imot kaffegjestene slik at de føler seg velkomne!

- Jeg synes ikke man bør be folk som kommer langveisfra til bare kaffe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Sørg for at det er en del gjester som inviteres til kaffe, slik at det ikke er en enslig person som må komme senere.

- Sett av god tid til middagen. kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Dersom man har en toastmaster, bør jo denne klare å styre middagen slik at man ikke bommer totalt. Legg innen god sikkerhetsmargin istedenfor å satse på at det "akkurat går". Når folk sier at de ventet 4 timer på kaffen, forstår jeg ærlig talt ikke hva brudeparet tenker på! Da har man jo virkelig ikke satt seg inn i hvor lang tid en slik middag tar, evt. ikke latt toastmaster ta styringen!

- Sørg for å ta imot kaffegjestene slik at de føler seg velkomne!

- Jeg synes ikke man bør be folk som kommer langveisfra til bare kaffe!

Helt enig :enig_animasjon: :enig_animasjon:

Skrevet
Vil ikke at noen skal føle at de ikke er viktige nok til å få være med hele kvelden.

Jeg synes ikke det er noe problem mht å føle seg viktig (som forøvrig ikke er spesielt vikitg for meg).

Hvis jeg er nabo/kollega/fjern venn til en som gifter seg, og jeg egentlig ikke regner med å bli invitert uansett (for man vet jo at de har mange nære venner), så er dette da ikke noe NYTT for meg, at andre stiller forann i køen!!

Jeg VET jo at jeg ikke er i samme "klasse" som nære faste omgangsvenner, og da er det jo kjempetrivelig å være påtenkt til kaffen.

Man trenger ikke late som om alle er på samme "nivå".

Hadde derimot bestevenninden min invitert meg til kaffe, og andre mer perifere venner til middag ville det væert noe annet. Men ikke om alle venner var til kaffe og kun familie til middag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, jeg forstår godt at dette var kjedelig. Men, alle vennene deres er vel ikke slik? Man kan jo håpe på at neste "kaffebryllup" blir bedre?

Man snakker vel nedlatende om de som ikke ønsker å bli

invitert til kaffe fordi man ikke har opplevd noe lignende det du beskriver, og dere snakker nedlatende om å bli invitert til kaffe fordi dere ikke har opplevd hvordan det egentlig skal gjøres :wink:

Skrevet

En gang ble min samboer og jeg invitert "bare" til kaffen i et bryllup som holdt sted i København i Danmark... Og selv om det ikke er uoverkommelig langt til Danmark, syntes vi det ble for kostbart med reise og overnatting for "bare" å komme for kaffe...

Regner ikke med å ha kaffegjester selv, men det er i og for seg noe vi ikke har diskutert.

Gjest Anonymous
Skrevet
En gang ble min samboer og jeg invitert "bare" til kaffen i et bryllup som holdt sted i København i Danmark... Og selv om det ikke er uoverkommelig langt til Danmark, syntes vi det ble for kostbart med reise og overnatting for "bare" å komme for kaffe...

Regner ikke med å ha kaffegjester selv, men det er i og for seg noe vi ikke har diskutert.

Den syns jeg blir litt drøy da.. Det burde være en selvskreven regel at de som må reise laaaangt for å komme i bryllup får komme til middag!

Skrevet

Den syns jeg blir litt drøy da.. Det burde være en selvskreven regel at de som må reise laaaangt for å komme i bryllup får komme til middag!

:Nikke:

Skrevet
Jeg vet for min del at jeg ikke kommer til å la våre 30 "kaffegjester" sitte på gangen å vente. Blir middagen av en eller annen grunn forsinket' date=' noe jeg virkelig håper vi unngår, kommer "kaffegjestene" til å bli tatt i mot med velkomstdrink. Da kan de mingle, kikke på gavebordet og få de beste plassene under kaffen:=) (To separate rom for kaffe og middag! Eneste jeg synes er litt dumt er at vi må be de til kl 21. Vigsel kl 14.30... Men sånn er det. Jeg tror heller ikke det går ann å se på dette i et sort-hvitt perspektiv. Hvert enkelt brudepar har sikkert sine gode grunner for å velge å ha kaffegjester eller ikke.[/quote']

Ville bare nikke meg litt enig her...

Som jeg tror jeg har skrevet tidligere - så skal altså vi ha kaffegjester selv. Men vi har en tidlig vielse (kl. 12.30/13.00), og bordsettingen til middag er allerede kl. 16, slik at kaffegjestene er velkommen etter 19.30! Og skulle ikke alt være helt klart da, så får de en mottakelse de også med velkomstdrink... Dessuten skal vi spare en eller to taler / sang, og vise en film når ALLE gjestene til slutt er samlet, slik at alle får ta del i felleskapet og inkluderes!

Skrevet

Å vise en film når alle er samlet er jo en genial ide!!!!

Skrevet

Å vise en film når alle er samlet er jo en genial ide!!!!

Ja, vi tror det kan bli veldig bra!

Vi har tenkt til å lage en film av stillbilder, om oss og historien vår...fra vi var små og til vi fant sammen og tiden til nå...og helt til slutt få lagt inn et bilde eller to, eller filmsnutt fra selve vielsen! :wink:

Og så kan alle få se denne på kvelden!

Var ifjor selv "bare" kaffegjest, der de viste film/lysbilder fra utdrikningslag, og hadde noen musikkinnslag - og det var en kjempesuksess!!!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig trist at det skal bli tatt ille opp å "bare" invitert til kaffen+festen.

Det kan da være mange grunner til at brudepar velger å gjøre det på en slik måte. Noen ønsker en mer intim middag med kun de nærmeste rundt bordet, andre har ett selskapslokale som ikke er stort nok og noen har rett og slett ikke råd til å ha alle på middag. Tenk litt på det - det koster fort 500,- + vin per pers. Det blir fort mye penger hvis en skal ha alle til middag.

Uansett, det er brudeparets dag!. Det er den dagen de virkelig skal få det slik de vil. De skal ikke trenge å bekymre seg over om noen blir fornærmet over å bare bli invitert til kaffen. Utakknemlige venner kaller jeg det.

Selvfølgelig...brudeparet skal da vise folkeskikk... ikke invitere bare noen få til kaffen. Inviter en hel gjeng slik at de som kommer til kaffen ikke skal føle seg som

b-venner. Har en en vennegjeng på 6 par så ikke inviter 5 av dem til middagen og la det siste paret komme til kaffen sammen med med andre litt mer perifere venner/kollegaer osv.

Tilreisende gjester skal få være med på hele festen.

Bruden og brudgommen skal hilse på alle gjestene sine - både de som kommer til middagen og de som kommer til kaffen. Kaffegjestene skal bli tatt ordentlig imot og ikke bli sittende å vente på gangen i lange tider.

At noen taler og sanger spares til kaffen synes jeg også vil være naturlig.

Men alt dette er da bare normal folkeskikk.

Om noen har opplevd å være kaffegjest i ett bryllup og en ikke har sett snurten av bruden - så vel, da er det bruden det er noe galt med. Ikke kaffegjest-prinsippet.

En brud som ikke tar seg tid til å hilse på kaffegjestene har høyst sannsynlig ikke hilst på alle middagsgjestene heller.

Men gjest som startet diskusjonen - det er da hvertfall bra at du fra nå av takker nei til eventuelle kaffeinvitasjoner. Bedre det enn at du kommer med en innstilling om at det er helt pyton.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men gjest som startet diskusjonen - det er da hvertfall bra at du fra nå av takker nei til eventuelle kaffeinvitasjoner. Bedre det enn at du kommer med en innstilling om at det er helt pyton.[/quote

Alvorlig talt, tror du jeg stiller opp med hengeleppe og sprer edder og galle?!

Ikke ta det så personlig at vi er forskjellig.

Jeg er veldig glad på vegne av alle som gifter seg. Men akkurat som bruden ønsker å ha en fin dag, så ønsker jeg også det.

Synes fremdeles kaffe er en uting, med bakgrunn i VÅRE opplevelser.

men som mange har sagt, så er det mange måter å gjøre ting på. Får vi en invitasjon sammen med en hel gjeng tidlig på kvelden så er det jo klart vi stiller. Men ikke flere "kom til kaffe kl21."

Synes du er veldig hårsår om du tar innleggene mine personlig. Jeg uttrykker bare min mening om mine opplevelser rundt temaet. Det må man kunne tåle..

Skrevet

Tenke seg til.. Våre gjester blir bedt til kaffe og fest kl 21. He, he... Regner med at de sier nei om de ikke vil :-)

Skrevet

Har ikke sans for kaffegjest- konseptet. Forsåvidt greit hvis jeg er perifer gjest, men har hatt dårlige erfaringer. Sommeren som var var vi invitert til en i mannens slekt til kaffen. Mannen min spilte i kirka, og etter det måtte vi vente fra kl 14 til kl 23 før vi kunne komme inn til kaffen. Vi var da fire stykker som kom til kaffen, de andre seksti var der hele tiden, og var temmelig fulle da vi kom.

En annen gang ble vi som skulle til kaffen spurt om vi kunne hjelpe til med å servere til middagen. ordentlig takk fikk vi aldri, og mens de andre gjestene ble presentert, ble aldri vi det, så middagsgjestene trodde vi var serveringspersonalet hele kvelden. Mange som ble fornærmet for at jeg ikke ville hente kaffe og kaker til dem. Hallo? Jeg hadde da skiftet?

Men noen positive og. Kun festen og ikke de lange talene var moro. da hadde brudeparet ordnet med at vi kunne være i et hus i mellomtiden, og bestilt mat til oss. Vi var sammen med venner som vi ikke hadde sett på lenge, og det ble kjempebra!

Murf

Gjest gjest1
Skrevet

Jammen godt denne tråden kom opp for her har det kommet frem mange gode poeng for hvordan man IKKE skal gjøre det m.h.t. kaffegjester.

Gjest gjest1
Skrevet

Gjest - det er ikke meningen å være hårsår. Ikke så veldig hårsår ihvertfall.

Men jeg står for min mening - på lik linje med at du står for din. Jeg forutsetter selvsagt at brudeparet viser folkeskikk m tanke på de tingene jeg nevnte. Hvis det blir gjort synes jeg ikke folk har noe å "klage over" ved å bare bli invitert til kaffen.

Med tanke på mitt eget bryllup er det mange jeg gjerne vil ha der på dagen min, men økonomien tillater ikke at alle kan komme til middagen. Jeg vil bli veldig skuffet om noen tar det ille opp å bare bli invitert til kaffen.

Skulle tro at det er bedre å bli invitert til kaffen enn ikke å bli invitert i det hele tatt.

Men men, folk er selvsagt forskjellige.

Gjest Gjest1
Skrevet
Gjest - det er ikke meningen å være hårsår. Ikke så veldig hårsår ihvertfall.

Men jeg står for min mening - på lik linje med at du står for din. Jeg forutsetter selvsagt at brudeparet viser folkeskikk m tanke på de tingene jeg nevnte. Hvis det blir gjort synes jeg ikke folk har noe å "klage over" ved å bare bli invitert til kaffen.

Med tanke på mitt eget bryllup er det mange jeg gjerne vil ha der på dagen min, men økonomien tillater ikke at alle kan komme til middagen. Jeg vil bli veldig skuffet om noen tar det ille opp å bare bli invitert til kaffen.

Skulle tro at det er bedre å bli invitert til kaffen enn ikke å bli invitert i det hele tatt.

Men men, folk er selvsagt forskjellige.

Du er ihvertfall ikke mer hårsår enn Gjest over her :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Om man skal ha kaffegjester eller ikke må jo hver enkelt bestemme, men personlig synes jeg det er endel ting rundt dette som ikke passer seg:

*Invitere folk langveis fra bare til kaffe

*Invitere noen få til kaffe i et ellers stort bryllup (eks. 60 til middag, 4 til kaffe)

*Invitere til kaffe sent på kvelden uten at det har vært noe opplegg for kaffegjestene i forkant.

* La kaffegjestene vente lenge på å slippe inn på festen.

For de fleste vil jeg tro at det er en selvfølge å unngå disse tingene, men jeg vet at det allikevel skjer ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...