Gå til innhold

"Kaffegjester"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi skrev "kaffe og bryllupsfest" til de som skulle komme til kaffen'n og "middag og bryllupsfest" til de som skulle komme til middag. :wink:

Jeg synes dette var et godt forslag. Det er som noen andre påpekte viktig at ikke ordlyden kan skape misforståelser hos de inviterte om hva man faktisk skal være med på.

Ellers må jeg dessverre si meg enig med det flere har nevnt her, at det ikke alltid er like kjekt å selv være kaffegjest i bryllup... Jeg ønsker absolutt ikke å tråkke noen på tærne og skjønner godt brudepar som ikke har råd til å invitere alle til middag, men likevel vil feire med mange.

Mine tips for at kaffegjestene skal føle seg inkludert:

- Prøv å holde tidsplanen så godt det er mulig. Som kaffegjest er det kjipt å sitte stivpyntet på gangen og kanskje ikke få slippe inn før en time eller mer etter det oppsatte kaffe-tidspunktet.

- Hvis dere først skal ha kaffegjester, sørg for at det blir en del personer. Det er kjipere å være bare 1 av 5 som det ikke var plass til på middagen, enn 1 av 10.

- Tenk på om det er mulig å f.eks spare noen av talene til kaffen, så føler kaffegjestene at de får en del av dette også. Det kan faktisk bety litt for å føle seg inkludert.

Det jeg synes har vært mest kjedelig ved å være kaffegjest, er å måtte vente så lenge "på gangen" - har skjedd hver gang... Har snakket med flere som har opplevd det samme, så jeg tror nok dette dessverre er et utbredt problem.

I tillegg er alle de andre gjestene "godt i farta" når klokken er blitt ni, ti eller elleve på kvelden. Da er det bedre å være en av flere som kanskje kan gjøre noe hyggelig sammen først for å komme i stemning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer denne, The Bride! Dette var mye av grunnen til at vi valgte å ikke ha kaffegjester i vårt bryllup. Vi var rett og slett redde for at noen skulle føle seg som B-venner/gjester. :-( Derfor var vi enige om å heller ha et mindre bryllup og invitere de aller nærmeste venner til alt sammen. Vi har hele tiden vært åpne om dette med plass, økonomi osv. og har ikke opplevd noen sure miner fra dem som ikke ble invitert. Nå skal det jo også sies at de som ikke ble invitert, er folk vi ser svært sjelden. Alle de nærmeste vennene fikk som sagt komme. I ettertid ser vi også at vi gjorde veldig lurt i å gjøre det på denne måten - middagen ble nemlig mye lengre enn vi først hadde kalkulert med. :o Folk hygget seg sånn rundt bordet og mange ønsket å si noe. Hadde jo vært fryktelig stressende for oss å vite at vi hadde et ti-talls gjester som satt og ventet i gangen. Liker nemlig ikke at folk skal sitte sånn og vente. I tillegg hadde vi ikke lagt opp til noen stor fest etter middagen. Vi hadde en kake - og det var bryllupskaken. I tillegg konfekt, kaffe, avec og sigar til dem som ønsket det. Mineralvann, øl, vin og potetgull.

Ønsker imidlertid å si at alle må få bestemme selv hvordan de ønsker å gjøre dette. Gjør det som føles rett for dere, og som dere tror kan bli bra i forhold til gjestene deres.

Skrevet

Vi skal ha både middagsgjester og kaffegjester. Har ikke helt bestemt oss for hvordan vi skal betegne det i invitasjonen...men for så vidt så er det jo kaffegjester...kan jo skrive kaffe og påfølgende fest! :wink:

Vi inviterer til kaffe rett og slett fordi vi har så store familier, at vi ikke har mulighet til å invitere alt av nære venner etc til middag. Synes det er en fin måte å inkludere de man ønsker å dele dagen med jeg...

...forøvrig inv. disse kaffegjestene til kl. 19.00, slik at det ikke blir for sent. Og skulle middagen ikke være avsluttet, blir de tatt i mot med velkomstdrink de også mens de venter!

For å inkludere gjestene ekstra, vil vi forsøke å spare en sang eller tale, samt vise en film om historien vår for alle sammen. :wink: Tror de fleste vi inviterer til kaffe setter veldig stor pris på at de i det hele tatt blir invitert - det er i alle fall tilbakemeldingen vi har fått!

Skrevet

...forøvrig inv. disse kaffegjestene til kl. 19.00, slik at det ikke blir for sent. Og skulle middagen ikke være avsluttet, blir de tatt i mot med velkomstdrink de også mens de venter!

For å inkludere gjestene ekstra, vil vi forsøke å spare en sang eller tale, samt vise en film om historien vår for alle sammen. :wink:

Jeg synes det virker som om dere har en god plan, Teddy Toria! :wink:

Ikke minst er det lurt at tidspunktet dere har satt opp for kaffen ikke er for sent. Sist jeg var i bryllupskaffe ble det nemlig alt for lenge mellom vielsen og kaffen.

Skrevet
Vi skrev "kaffe og bryllupsfest" til de som skulle komme til kaffen'n og "middag og bryllupsfest" til de som skulle komme til middag. :wink:

Den var lur. Kopierer den. :wink:

Skrevet

Vi har også kaffen klokken 19.00.

I tillegg har vi et eget rom til middagen og et større rom til festen, slik at når kaffegjestene kommer får de velkomstdrink og et hyggelig lokale å være i dersom middagen drøyer. Noe den ikke skal hvis jeg får det som jeg vil....

Vi blir 38 til middag, som BARE er nærmeste familie og forlovere. Ingen venner. Rett og slett fordi vi ikke har råd.

Vi har 27 kaffegjester så de blir en hel liten gjeng... :)

Kaffegjestene kommer sammen med storbandet, som er 25 stk kl 19.00, så jeg tror neppe de vil føle seg som B-gjester når de er så mange...

Skrevet
"ikke naturlig å ha med under middagen"? Hvorfor ikke? Er ikke venner naturlig å ha med på en sånn dag? OGSÅ middagen?

Noen har både kollegaer og naboer til kaffe. Jeg synes ikke disse nødvendigvis har noe i middagen å gjøre.

En gang var jeg i bryllup på landet der hele bygda var invitert etter maten. Det var kjempekoselig og hæla i taket!

Gjest lmari
Skrevet

Jeg har vært invitert til kaffe i flere bryllup: noen ganger føler man seg veldig som en B-gjest, andre ganger føler man seg som en like stor og viktig del av bryllupet som resten av gjestene.

Jeg har opplevd å sitte i fire timer på gangen og vente på å få komme inn til selskapet. (vi var invitert til klokka sju, men middagen var ikke ferdig før klokka elleve.) Hele følget kom ut for å ta røykepause i ni-tiden, men ingen sa noe til oss fem som satt der og blomstret og ventet. Det var ikke spesielt morsomt.

Jeg har også opplevd i et annet bryllup at vi verken ble hilst på eller ønsket velkommen da vi kom som kaffegjester - tvert i mot var det eneste bruden selv sa i forbifarten "og der er dere ja, vi har gavebord inne i salongen" før hun løp videre.

... til det ene bryllupet fikk vi faktisk ikke annet enn en muntlig invitasjon heller, litt sånn "dere kan jo stikke innom til kaffe".

Om ikke det har vært ment at vi var annenrangs, så følte vi oss i hvert fall som det...

Jeg tror litt av poenget må være at så lenge man blir tatt i mot på en ordentlig måte, og at man slipper å sitte på gangen for å vente på å "slippe inn", så verken er man eller føler man seg annenrangs.

Skrevet
Jeg tror litt av poenget må være at så lenge man blir tatt i mot på en ordentlig måte, og at man slipper å sitte på gangen for å vente på å "slippe inn", så verken er man eller føler man seg annenrangs.

Det er nok her det ligger ja. Klart man føler seg annenrangs om man ikke får lov til å komme inn siden middagen er forsinket, om man ikke blir hilset velkommen når man ankommer eller bare blir invitert for noen få timer på kvelden.

Det er viktig å få alle gjestene til å føle seg velkommen, og brudeparet har planlagt for dårlig om det er slik at kaffegjestene må vente 4 timer på å "få lov til" å komme inn.

Skrevet

Synes det er småligt å innvitere til kun kaffe i et brullup.

Hvis jeg ikke får vere med i hele selskapet så kan det bare vere.

Skrevet
Synes det er småligt å innvitere til  kun kaffe i et brullup.  

Da ville du gått glipp av en kjempefest med alle naboer og skolevenner, masse taler, kaffe, dans, drikke, koldtbord osv til kl 07 om morgnen (begynte kl 21) i det bryllupet jeg refererer til.

Ville du virkelig ikke gått i bryllup til en venninne som skulle gifte seg i nærheten av der du bor, men som kun hadde familie til middag og alle venner etterpå til kaffen? DET synes JEG er smålig, og jeg hadde blitt kjempelei meg..

Skrevet
Synes det er småligt å innvitere til  kun kaffe i et brullup.  

Jeg synes det er smålig å bli "sur" over å "kun" blir invitert til kaffe jeg. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er smålig å bli "sur" over å "kun" blir invitert til kaffe jeg. :roll:

Helt enig!

Finnes det virkelig mennesker som tar seg selv så høytidelig? Tydeligvis. Heldigvis har ikke vi slike venner, de som vi inviterte til kaffe var venner som ikke hadde regnet med å bli invitert (han ene holdt bare av datoen når vi sa vi skulle gifte oss :ler: ) Jeg hadde planlagt slik at middagen SKULLE være ferdig litt før kaffegjestene kom og det var den, og de blandet seg fint inn med oss andre. Man må jo være litt sosialt "handikappet" om man ikke klarer å blande seg med de gjestene som har spist middag??

Det har ihvertfall aldri vært noe problem de gangene jeg har vært kaffegjest. Syns nesten det er bedre for jeg syns middagene til tider kan bli kjedelige.

Gjest gjest1
Skrevet

Syns det er mange som tenker veldig svart/hvitt i denne debatten. Det kan være mange gode grunner for at man inviterer noen "bare" til kaffe.

Uansett så er jeg enig med de som påpeker at det er viktig å holde tidsfristen for når middagen skal være over, å ta vel imot kaffegjestene slik at de føler seg like velkomne og spare en tale, sang el.l. til kaffen.

Det var også noen som nevnte her at om man er flere kaffegjester som kjenner hverandre så er det jo ekstra hyggelig om de kan møtes over ett felles måltid og kanskje litt vin i mellomtiden. Prøv å gjør dagen til en fest og vær i godt humør. Ingen vits i å sitte hele dagen og sture og vente til klokken skal bli mange nok til at man kan gå på festen.

Og for de det ikke passer for at det bare er kaffegjest så er det kanskje like greit å takke nei istede for å dra på festen og være furten :wink:

Skrevet
Syns det er mange som tenker veldig svart/hvitt i denne debatten. Det kan være mange gode grunner for at man inviterer noen "bare" til kaffe.

Uansett så er jeg enig med de som påpeker at det er viktig å holde tidsfristen for når middagen skal være over, å ta vel imot kaffegjestene slik at de føler seg like velkomne og spare en tale, sang el.l. til kaffen.

Det var også noen som nevnte her at om man er flere kaffegjester som kjenner hverandre så er det jo ekstra hyggelig om de kan møtes over ett felles måltid og kanskje litt vin i mellomtiden. Prøv å gjør dagen til en fest og vær i godt humør. Ingen vits i å sitte hele dagen og sture og vente til klokken skal bli mange nok til at man kan gå på festen.

Og for de det ikke passer for at det bare er kaffegjest så er det kanskje like greit å takke nei istede for å dra på festen og være furten :wink:

*signerer* (du er så klok du Heidi :wink: )

Har fulgt med på denne debatten her, og den er kanskje litt vel sort/hvitt som kloke-Heidi sier...

Synes jo det er litt drøyt når bruden ikke hilser på kaffegjestene og bare henviser til gavebordet, men dette tror jeg gjelder et mindretall altså.

Men til dere som skal ha kaffegjester (vi kommer nok ikke til å ha det sånn), husk å holde tiden da. 4 timer er litt drøyt å overskride tiden med :wink:

Skrevet

Jeg vet for min del at jeg ikke kommer til å la våre 30 "kaffegjester" sitte på gangen å vente. Blir middagen av en eller annen grunn forsinket, noe jeg virkelig håper vi unngår, kommer "kaffegjestene" til å bli tatt i mot med velkomstdrink. Da kan de mingle, kikke på gavebordet og få de beste plassene under kaffen:=) (To separate rom for kaffe og middag! Eneste jeg synes er litt dumt er at vi må be de til kl 21. Vigsel kl 14.30... Men sånn er det. Jeg tror heller ikke det går ann å se på dette i et sort-hvitt perspektiv. Hvert enkelt brudepar har sikkert sine gode grunner for å velge å ha kaffegjester eller ikke.

Skrevet

Vi skal ikke ha kaffegjester selv, men har full forståelse for at noen vil ha det.

Men jeg synes det har mye å si hvordan fordelinga mellom kaffegjester og middagsgjester er.

Har vært i bryllup hvor både familie og venner har vært invitert til middag (tilsammen ca 75 pers), men hvor det var kun seks venner som kun var invitert til kaffe. Det mener jeg blir feil, fikk helt klart en b-venn følelse på kaffegjestenes vegne.

I et annet bryllup jeg var i var det 60 til middag, hovedsakelig familie. Til kaffe kom venner, naboer, kollegaer osv osv(omtrent 60 pers der også)... Ikke noe problem, ingen følte seg som b-venn i det hele tatt!

Skrevet

Vi kommer til å invitere nærmeste familie (t.o.m. unge søskenbarn og tanter og onkler) Til kaffe kommer alle mine voksne søskenbarn og masse gode venner.

Min kjæres voksne søskenbarn og et par vennepar er inviterte til middagen fordi de kommer langveis fra, alle mine venner er fra byen. Vi blir i underkant av 50 til middag og ca 85 til kaffe hvis alle takker ja.

Har ingen problem med å invitere kaffegjester, og har ikke hørt noen som har hatt noe i mot det heller..

Men, som nevnt tidligere, det er kjempeviktig å holde tidsfrister så kaffegjestene slipper å vente!!!

Skrevet

Lisemor skrev:

Synes det er småligt å innvitere til kun kaffe i et brullup.

:Nikke:

Jeg og min kommende mann er enige om at når vi først skal ha bryllup så skal alle inviteres for å få delta under hele bryllupet!!!

Vil ikke at noen skal føle at de ikke er viktige nok til å få være med hele kvelden. Vi har 106 på gjestelista og har spart en stund for å få det til. Hadde vi ikke hatt råd, hadde vi ventet... :wink:

Uansett er det vanskelig å være selektiv, da noen er tilreisende (venner) og da blir det for dumt å invitere til kaffe klokka 23.00...

-Men det er oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...