Gå til innhold

Er det noen som har laget is med kondensert melk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir smaken og er det verdt å lage det? Det brukes en hel boks (400ml) med søtet kondensert melk (ikke vikingmelk) for 6-7 dl med kremfløte, blir smaken altfor søt og går det an å redusere mengden kondensert melk?

Anonymkode: 47a5d...8d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var greit, men når jeg laget det så følte jeg at enten fettet fra den kondenserte melken eller fløten festet seg i både ganen og på skjeen. Usikker på hva jeg gjorde galt 

Anonymkode: 81070...a9f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var greit, men når jeg laget det så følte jeg at enten fettet fra den kondenserte melken eller fløten festet seg i både ganen og på skjeen. Usikker på hva jeg gjorde galt 

Kan du forklare hvordan du laget den? :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare hvordan du laget den? :)

Jeg husker virkelig ikke, noen år siden :P Det var i alle fall stivpisket krem, kondensert melk, usikker på om jeg hadde i ekstra søtning, pisket hele tingen, og tilsatte smak. Hadde ikke ismaskin så jeg bare frøs hele tingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker virkelig ikke, noen år siden :P Det var i alle fall stivpisket krem, kondensert melk, usikker på om jeg hadde i ekstra søtning, pisket hele tingen, og tilsatte smak. Hadde ikke ismaskin så jeg bare frøs hele tingen. 

Ok, pisket du fløten litt først også hadde oppi kondensert melk eller stivpisket du alle ingrediensene samtidig?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, pisket du fløten litt først også hadde oppi kondensert melk eller stivpisket du alle ingrediensene samtidig?

Mener at jeg stivpisket fløten først og deretter helte oppi den kondenserte melken og pisket litt til 

AnonymBruker
Skrevet

Mener at jeg stivpisket fløten først og deretter helte oppi den kondenserte melken og pisket litt til 

Ok, takk for svar. :)

Skrevet

Hvis du sjekker ut "Bigger bolder baking" på Youtube så finner du oppskrift på is, men jeg mener å huske at hun har lite fløte i forhold til melk.

Jeg bruker en stor fløtekartong til en vanlig boks med kondensert melk og syns det blir ganske godt. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en boks med det i frysern nå. Og ja, jeg mener også at det går an å se fett feste seg på den kalde skjeen. Det ser litt rart ut egentlig, men ikke så mye til at jeg skal slutte å lage 😄 Synes det blir kjempegodt og det er veldig enkelt også. 

Jeg driver å prøver meg frem. Men nå har jeg brukt en boks kondensert melk, en stor kartong kremfløte(7 dl) og vanilje, brukte både frøene fra vaniljestang og det nye produktet i tube. Vaniljestangen kutter jeg i biter og har i en luftett boks og heller suller over. Rister boksen i ny og ne. Etter en stund får man deilig vaniljelukt på alt sukkeret. 

Tilbake fløten og melken: pisker fløten til den tykner. Passer på at blandingen ikke får klumper og blir forvandlet til smør. Har vanilje og melken og blander forsiktig. Heller i en form og så inn i frysern. 

Man kan ha i et par ss usøtet kakao sammen en klype kaffepulver(den som smelter inn i vannet) i fløten før man pisker fløten hvis man ønsker kakaois. Jeg personlig synes vanilje er best, men det som er så fint med denne blandingen er at den kan blandes med stort sett alt etter smak og behag. Litt fruktpurè gjerne med ekstrakt av samme frukt for å forsterke smaken hvis man ønsker fruktis. 

Åi! Ble litt langt! 🤭🤭

Anonymkode: 19e36...7f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...