AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #1 Skrevet 21. mai 2018 Skal kjøpe meg TV. Har per i dag ikke noen TVer registrert i mitt navn. Dersom jeg bestiller en TV på nett med noen andres bankkort, er det eieren av bankkortet som vil settes som "eieren" av TVen, eller er det leveringadressen som bestemmer dette? Hvem "eieren" er har betydning for hvem som får NRK-lisensen sendt i posten, vet jeg. TVen må uansett hentes i butikken. Anonymkode: 08d91...cda
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #2 Skrevet 21. mai 2018 Den som skal ha TVen hjemme hos seg. Anonymkode: b9b04...9fc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #3 Skrevet 21. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe meg TV. Har per i dag ikke noen TVer registrert i mitt navn. Dersom jeg bestiller en TV på nett med noen andres bankkort, er det eieren av bankkortet som vil settes som "eieren" av TVen, eller er det leveringadressen som bestemmer dette? Hvem "eieren" er har betydning for hvem som får NRK-lisensen sendt i posten, vet jeg. TVen må uansett hentes i butikken. Anonymkode: 08d91...cda Du har ikke lov til å betale med noen andres kort ved netthandel. Det regnes som svindel om det blir oppdaget. Er du smart, så lar du samme person som har internett m.m. registrert på seg som eier av tven. Nrk vasker mot adresselistene registrene til digitaltvselskapene. Ellers spørs det også om du får handle på nettet med en annens kort og kjøpe tven i ditt navn samt hente ut en tv etterpå. Da vil butikken se svindel med kort lang vei. Anonymkode: 65edc...2ce
Miklo Velka Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ikke lov til å betale med noen andres kort ved netthandel. Det regnes som svindel om det blir oppdaget. Har du en link til dette?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe meg TV. Har per i dag ikke noen TVer registrert i mitt navn. Dersom jeg bestiller en TV på nett med noen andres bankkort, er det eieren av bankkortet som vil settes som "eieren" av TVen, eller er det leveringadressen som bestemmer dette? Hvem "eieren" er har betydning for hvem som får NRK-lisensen sendt i posten, vet jeg. TVen må uansett hentes i butikken. Anonymkode: 08d91...cda Det blir registrert i butikk med adresse. De sender til NRK. Om du har lyst til å prøve å unndra deg lisens, så oppsøker kontrollørene adresser uten tv Anonymkode: 65791...78d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 1 minutt siden, Miklo Velka skrev: Har du en link til dette? Da burde det vel blitt stoppet ved handelen? Jeg har shoppet for flere som ikke har nett, eller penger Anonymkode: 65791...78d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #7 Skrevet 21. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke lov til å betale med noen andres kort ved netthandel. Det regnes som svindel om det blir oppdaget. Er du smart, så lar du samme person som har internett m.m. registrert på seg som eier av tven. Nrk vasker mot adresselistene registrene til digitaltvselskapene. Ellers spørs det også om du får handle på nettet med en annens kort og kjøpe tven i ditt navn samt hente ut en tv etterpå. Da vil butikken se svindel med kort lang vei. Anonymkode: 65edc...2ce Tull, jeg har ofte betalt med mannen sitt i mitt navn, og han med mitt kort i hans navn, Anonymkode: b9b04...9fc 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir registrert i butikk med adresse. De sender til NRK. Om du har lyst til å prøve å unndra deg lisens, så oppsøker kontrollørene adresser uten tv Anonymkode: 65791...78d Nei, jeg prøver ikke å unndra meg lisens. Jeg har ikke penger akkurat nå til TV - men fant et veldig godt tilbud - så jeg fikk tilbud om å bruke mitt søsters kort. Søsteren min har heller ikke TV registrert på henne, så jeg prøver å unngå at lisensregningen sendes til henne. Vi bor ikke på samme adresse. Vil også legge til at uansett om NRK-kontrollører oppsøker adresser her og der så har de ikke hjemmel til å gå inn i boligen uten tillatelse. Så om en blir oppsøkt av kontrollører kan en nekte dem å komme inn. De har ikke lov å tvinge seg inn - det er ikke politiet det er snakk om her akkurat... Anonymkode: 08d91...cda
Gjest chisandra Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke lov til å betale med noen andres kort ved netthandel. Det regnes som svindel om det blir oppdaget. Anonymkode: 65edc...2ce Hatt flaks jeg da 😅 - men slike påstander bør underbygges med dokumentasjon.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #10 Skrevet 21. mai 2018 3 minutter siden, chisandra said: Hatt flaks jeg da 😅 - men slike påstander bør underbygges med dokumentasjon. Det er brudd på avtalen en har med banken om en låner bort kort/kode til andre. Å gjøre nettopp det er likevel helt vanlig; til samboer, søsken, foreldre eller venner. Men ja, det er et brudd på avtalen med banken. Men det er ikke et forsøk på å svindle butikken og det er ei heller svindel... Anonymkode: 08d91...cda 2
Missfitness Skrevet 21. mai 2018 #11 Skrevet 21. mai 2018 (endret) Dette er jo bare svada, du kan selvsagt få en annen person til å handle tv’n for deg på nett. Du behøver jo ikke bruke vedk. kredittkort! Og hvis poenget var å unngå lisensavgift, er det jo best om en som allerede har tv kjøper en til deg (man betaler jo som kjent bare en lisens). Ellers synes jeg det er fullt legitimt å ikke betale lisensni dagens verden, med så mange andre mulige bruk av tv enn til å se på NRK. Endret 21. mai 2018 av Missfitness 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #12 Skrevet 21. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg prøver ikke å unndra meg lisens. Jeg har ikke penger akkurat nå til TV - men fant et veldig godt tilbud - så jeg fikk tilbud om å bruke mitt søsters kort. Søsteren min har heller ikke TV registrert på henne, så jeg prøver å unngå at lisensregningen sendes til henne. Vi bor ikke på samme adresse. Vil også legge til at uansett om NRK-kontrollører oppsøker adresser her og der så har de ikke hjemmel til å gå inn i boligen uten tillatelse. Så om en blir oppsøkt av kontrollører kan en nekte dem å komme inn. De har ikke lov å tvinge seg inn - det er ikke politiet det er snakk om her akkurat... Anonymkode: 08d91...cda Det var ikke poenget her. Hva de har lov til. En av dere får lisensen. Spørs hvilke metode, du velger. Ang kontrollørene, så ber de ikke om å få komme inn. De spør ganske enkelt, har du tv? Svarer du nei, så finnes det metoder.. Om du svarer nei. Da blir det mye mer og betale om du har tv. Spørsmålet du får, det er bare et tilbud om å være ærlig. Anonymkode: 65791...78d 1
Missfitness Skrevet 21. mai 2018 #13 Skrevet 21. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av dere får lisensen. Anonymkode: 65791...78d Ikke hvis den som kjøper tv allerede har tv og betaler lisens. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #14 Skrevet 21. mai 2018 35 minutter siden, Miklo Velka skrev: Har du en link til dette? 18 minutter siden, chisandra skrev: Hatt flaks jeg da 😅 - men slike påstander bør underbygges med dokumentasjon. To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Når en søker om kort så får en en lang pdf sak på 21 sider eller deromkring med betingelser. Den kommer ingen utenom å laste ned og å godkjenne at en har lest før en får gå videre til gdkjenning av kortsøknaden. Der finner dere det dere etterlyser. § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#§371 Forøvrig er trådens tema tvlisensen. Kjøper ts tv før 1.7. Så må hun betale tvlisens for både første og andre halvår 2018. Anonymkode: 65edc...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #15 Skrevet 21. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke poenget her. Hva de har lov til. En av dere får lisensen. Spørs hvilke metode, du velger. Ang kontrollørene, så ber de ikke om å få komme inn. De spør ganske enkelt, har du tv? Svarer du nei, så finnes det metoder.. Om du svarer nei. Da blir det mye mer og betale om du har tv. Spørsmålet du får, det er bare et tilbud om å være ærlig. Anonymkode: 65791...78d Har hørt om tilfeller hvor kontrollører har bedt om å få komme inn, så det er en mulighet det også. Og dersom de bare spør om du har TV så kan en også bare svare nei. De kan ikke gjøre noe mer med det. Men uansett så forsøker ikke jeg å unndra lisenspenger - jeg skal ha boks fra CanalDigital uansett, så det går jo ikke. 1 minutt siden, AnonymBruker said: To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Når en søker om kort så får en en lang pdf sak på 21 sider eller deromkring med betingelser. Den kommer ingen utenom å laste ned og å godkjenne at en har lest før en får gå videre til gdkjenning av kortsøknaden. Der finner dere det dere etterlyser. § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#§371 Forøvrig er trådens tema tvlisensen. Kjøper ts tv før 1.7. Så må hun betale tvlisens for både første og andre halvår 2018. Anonymkode: 65edc...2ce Det er ikke bedrageri når en har tillatelse av den som eier kortet til å bruke kortet. I motsatt fall hadde det vært ekstremt mange bedragerisaker i Norge. Det er selvsagt ikke tillatt etter loven å bruke en annens kort uten tillatelse. Anonymkode: 08d91...cda 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #16 Skrevet 21. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Når en søker om kort så får en en lang pdf sak på 21 sider eller deromkring med betingelser. Den kommer ingen utenom å laste ned og å godkjenne at en har lest før en får gå videre til gdkjenning av kortsøknaden. Der finner dere det dere etterlyser. § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#§371 Forøvrig er trådens tema tvlisensen. Kjøper ts tv før 1.7. Så må hun betale tvlisens for både første og andre halvår 2018. Anonymkode: 65edc...2ce Uberettiget, ja. Der ble utsagnet kraftig moderert. Anonymkode: 5abeb...909 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #17 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke lov til å betale med noen andres kort ved netthandel. Det regnes som svindel om det blir oppdaget. Anonymkode: 65edc...2ce 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Når en søker om kort så får en en lang pdf sak på 21 sider eller deromkring med betingelser. Den kommer ingen utenom å laste ned og å godkjenne at en har lest før en får gå videre til gdkjenning av kortsøknaden. Der finner dere det dere etterlyser. § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. Anonymkode: 65edc...2ce Her er det du selv som driter deg ut, og det ser du sikkert. Anonymkode: 49bd9...b92 3
Miklo Velka Skrevet 21. mai 2018 #18 Skrevet 21. mai 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Blir litt dumt å fremheve seg selv på denne måten, samtidig som man svarer frekt og nedlatende på et enkelt spørsmål. Da mister du litt troverdighet i resten av det du skriver, i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #19 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, Miklo Velka skrev: Blir litt dumt å fremheve seg selv på denne måten, samtidig som man svarer frekt og nedlatende på et enkelt spørsmål. Da mister du litt troverdighet i resten av det du skriver, i mine øyne. Helt enig. Feilinformasjon var det også, i første innlegget Anonymkode: dae46...4e0
Glitnir Skrevet 21. mai 2018 #20 Skrevet 21. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: To stykker, med samme dårlige allmennkunnskap? Er det leseevnen, leseviljen eller giddaløshet som ligger bak? Eller har dere kanskje ikke kort? Når en søker om kort så får en en lang pdf sak på 21 sider eller deromkring med betingelser. Den kommer ingen utenom å laste ned og å godkjenne at en har lest før en får gå videre til gdkjenning av kortsøknaden. Der finner dere det dere etterlyser. § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#§371 Forøvrig er trådens tema tvlisensen. Kjøper ts tv før 1.7. Så må hun betale tvlisens for både første og andre halvår 2018. Anonymkode: 65edc...2ce Her er du rimelig frekk mot andre, men kommer jo bare med svada selv. Du må lese hele bestemmelsen. Denne gjelder kortbruk der man har som forsett å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning. Det er selvsagt ikke saken der man har avtalt med noen å låne deres kort. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå