AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #1 Skrevet 21. mai 2018 Hei! Jeg leter etter min bestemor. Jeg har aldri hatt kontakt med den siden av familien, min mor kuttet kontakt med dem lenge før jeg ble født. Jeg kjenner ingen av dem, og ønsker å bli kjent med dem. Jeg TROR min bestemor lever, fordi jeg tror ikke hun er veldig gammel - og det finnes ingen tegn til at hun skulle vært død. Jeg har bare et navn, og et telefonnummer som ikke lenger er i bruk. Ingen adresse eller noen ting. Jeg har googlet meg ihjel, søkt i all slags kanaler på nettet, men ingen treff. Bestemor heter det samme som veldig mange andre i Norge - et typisk «Kari Hansen»-navn. Tror hun bor på Østlandet, men østlandet er jo veldig stort Hvor begynner man i slike saker? Hvor skal jeg ta fatt? Norge er et lite land, men dette virker håpløst. Folkeregisteret ville ikke gi meg noe info, pga taushetsplikten. Min mor var enebarn (og er død), min bestefar er også død - så aner ikke hvem jeg kan spørre. Min far har aldri møtt denne familien. Anonymkode: 1d5f5...5f1
Emmelise Skrevet 21. mai 2018 #2 Skrevet 21. mai 2018 hm... skattelistene kanskje? Det viser jo hvor gamle disse Kari Hansene er mener jeg, så det blir lettere å luke ut de yngste kandidatene. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #3 Skrevet 21. mai 2018 1 minutt siden, Emmelise skrev: hm... skattelistene kanskje? Det viser jo hvor gamle disse Kari Hansene er mener jeg, så det blir lettere å luke ut de yngste kandidatene. Godt tips, men det er jo fryktelig omfattende.. Hva om hun er gift på nytt og har byttet navn, flyttet eller lignende? Og jeg aner jo ikke hvilke kommune på østlandet - bare «Østlandet» (bor selv i Bergen) 🤔 Finnes det privatetterforskere for slikt i norge, som det gjør i USA? Anonymkode: 1d5f5...5f1
Buddhahode Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 Dåpsattesten eller fødselsattesten. Mulig du kan kontakte kirken hvor hun evt. ble døpt?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 Telefonnummeret er vel er fasttelefonnummer? Da vil de første sifrene kunne gi pekepinn på hvilken by hun bodde i i alle fall. Kanskje televerket (?) kan være behjelpelig med en adresse. Er det din mors mor? Du trenger litt mer informasjon å gå på her dersom det eneste du har er et vanlig navn. Anonymkode: da9d6...bae 1
Miklo Velka Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor begynner man i slike saker? Du kan registrere deg på forumet på disnorge.no, hvor det finnes mange som er dyktige på slektsforskning. Det koster 500 kroner per år å være medlem der, men om du står fast, og er bestemt på å finne henne, så kan det være et bra sted å starte. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #7 Skrevet 21. mai 2018 Prøv å søk på sider hvor folk driver med slektsforskning. Er Du heldig kommer du over et slektstre en eller annen har laget, der navnet på din bestemor og kanskje også din mor (sånn at du får bekreftet at det er riktig "Kari Hansen" du har funnet frem til. Kanskje det står andre navn der som du kan sjekke om har åpen Facebook-profil. Sjekk vennelistene og let etter den riktige "Kari Hansen". Søk gjennom vennelistene etter folk med samme etternavn, folk som aldersmessig kunne vært barnebarn osv. Hvis hun er død kan du forsøke å søke gjennom dødsannonser i lokalavisa på nett hvis du finner frem til riktig by/område. Der står det i så fall navn på pårørende som du kan forsøke å kontakte. Anonymkode: fd521...132 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 1 minutt siden, Miklo Velka skrev: Du kan registrere deg på forumet på disnorge.no, hvor det finnes mange som er dyktige på slektsforskning. Det koster 500 kroner per år å være medlem der, men om du står fast, og er bestemt på å finne henne, så kan det være et bra sted å starte. Neppe. Det er ikke åpne lister på folk som lever eller har levd de siste hundre år. Slektsforskning der inne går mer på tiden da folk ikke hadde egennavn og bakover. Anonymkode: 9b6e1...a5d
Miklo Velka Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Neppe. Det er ikke åpne lister på folk som lever eller har levd de siste hundre år. Det stemmer, men det finnes fortsatt folk der som er dyktige på å finne informasjon og mennesker, både avdøde og levende. Det er ikke slik at slektsforskning kun går på å finne forfedre som levde i oldtiden. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #10 Skrevet 21. mai 2018 3 minutter siden, Miklo Velka skrev: Det stemmer, men det finnes fortsatt folk der som er dyktige på å finne informasjon og mennesker, både avdøde og levende. Det er ikke slik at slektsforskning kun går på å finne forfedre som levde i oldtiden. Hadde vi bare klart å finne folk i oldtiden... Slektsforskning går desverre ikke så langt bakover på DIS. Anonymkode: 9b6e1...a5d
Miklo Velka Skrevet 21. mai 2018 #12 Skrevet 21. mai 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Slektsforskning går desverre ikke så langt bakover på DIS. Det er jeg rimelig klar over. Var ment som en overdrivelse for å understreke et poeng, men forstår at den er vanskelig å se skriftlig ja.
Lumos Skrevet 21. mai 2018 #13 Skrevet 21. mai 2018 Prøv å kontakte Frelsesarmeen, vet noen har funnet slekt via de. Ellers, Tore på sporet? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #14 Skrevet 21. mai 2018 Hei Det du må starte med er å høre med faren din om hva han kan huske moren din har fortalt; det fulle navnet og fødselsdato til bestemoren din, navn på andre familiemedlem (søsken, tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre, by/sted/gate der hun vokste opp, navn på barndomsvenninner, steder der bestemoren din jobbet, hvilken barneskole moren din gikk på osv. Om han kan huske noe av dette er du et lite skritt videre, sjekk også ut telefonnummeret, du trenger bare å oppgi de to første sifrene, gjerne her, kanskje noen kan huske hvor på Østlandet dette nr ble brukt. Jo mer info du klare å samle, jo lettere er det å snevre inn søket og kanskje lykkes med å finne bestemoren din. Har du dåpsattest til moren din? Alternativt barnebilder/fotoalbum som kan si noe mer? Navnet på et butikkskilt kan hjelpe til, mye smådetaljer som kan bidra til litt mer oppklaring. Finner du ut hvor hun bodde kan du søke på etternavnet i den byen på feks fb. lykke til ❤️ Anonymkode: 1082d...54b 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #15 Skrevet 21. mai 2018 https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/folkeregisteropplysninger/private-personer/ Anonymkode: 50042...6db
Cirkelin Skrevet 21. mai 2018 #16 Skrevet 21. mai 2018 Hei TS, Send meg en pm, så skal jeg prøve å hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #17 Skrevet 21. mai 2018 Ta kontakt med fylkeskontoret - hadde ei venninne som leter etter noen i familien å gikk den veien. Anonymkode: a0245...0ae
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #18 Skrevet 21. mai 2018 Dersom du ikke har din mors fødsels- eller dåpsattest kan du kontakte kirken hun ble døpt i og få tilsendt fødselsdato på din mormor. Dersom du kjenner en adresse der din mormor er gang har bodd kan du forsøke å finne henne på den adressen i gamle telefonkataloger, og så følge henne derfra. Dersom du kjenner til en tidligere arbeidsplass av din mormor bør du kunne få opplysninger om fødselsår fra dem. Anonymkode: 23a0d...e7a 2
Juniper Skrevet 22. mai 2018 #19 Skrevet 22. mai 2018 Det er snakk om din mormor? Folkeregisteret skriver noen ganger ut en slags personattest som fungerer i stede for fødselsattest. Der står foreldre og barn. Jeg ville begynt å lete igjennom mors papirer etter noe slikt. Kan dødsboet hennes få skrevet ut en slik attest? Hent ut din egen for sikkerhets skyld og se om du finner info som kan brukes. Hva står på din dåpssttest, om du ble døpt? Hvem var dåpsvitner? De bør vite noe. Din mors gamle venninner? Skolekammerater av din mor, kanskje vet foreldrene noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå