AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #1 Skrevet 21. mai 2018 Vet ikke hvilken kategori jeg skal legge dette under, men prøver her😊 Det har seg sånn at jeg har en kjæreste fra Albania (bor i Norge), som ønsker å ta meg med til hjemlandet sitt for å vise hvor han kommer fra og hilse på familie. Jeg har null kjennskap til hvordan det er å reise dit? Noen med erfaringer? Kan legge til at jeg har et typisk nordisk utseende og er pen å se på, er også usikker på om dette vil bli «slitsomt»? Har reist til mange land og synes det kan være plagsomt med mye uønsket oppmerksomhet. Setter stor pris på om noen kan fortelle meg litt om sine erfaringer og hva jeg eventuelt kan forvente meg. Anonymkode: 7c53f...b32
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #2 Skrevet 21. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvilken kategori jeg skal legge dette under, men prøver her😊 Det har seg sånn at jeg har en kjæreste fra Albania (bor i Norge), som ønsker å ta meg med til hjemlandet sitt for å vise hvor han kommer fra og hilse på familie. Jeg har null kjennskap til hvordan det er å reise dit? Noen med erfaringer? Kan legge til at jeg har et typisk nordisk utseende og er pen å se på, er også usikker på om dette vil bli «slitsomt»? Har reist til mange land og synes det kan være plagsomt med mye uønsket oppmerksomhet. Setter stor pris på om noen kan fortelle meg litt om sine erfaringer og hva jeg eventuelt kan forvente meg. Anonymkode: 7c53f...b32 Slitsomt å være pen/annerledes blir det ikke. Derimot ta med myyyye lesestoff. De samler familie naboer og venner så og si hver kveld. Kan du albansk så får du jo vært med på praten. De prater ikke engelsk. Jeg har aldri vært der, men vært sammen med en fra Kosovo. Mye nydelig natur og maten er verdens beste. Anonymkode: 0b3c2...7f1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #3 Skrevet 21. mai 2018 Er gift med en fra kosovo, har vært mye i albania. Omtrent ingen kan engelsk der så like greit å lære seg noe albansk først som sist. Om ikke flytende så vanlige høflighetsfraser som " hvordan går det", "tusen takk " , " "nei ellers takk jeg vil ikke ha kaffe" når du får servert den 10 kaffekoppen. De er meget familie kjære , gjestfrie har jeg fått inntrykk av. F.eks når det kommer besøk ( og det gjør det ofte) skal alle reise seg, late som de klemmer og hilse mens de spør hvordan det går med dem og familien. Kvinner klemmer kvinner, ikke menn. Ta med deg en gave til foreldrene når du kommer, vær hyggelig og vis at du er interessert i deres kultur så går det greit. Respekt for foreldrene er viktig. Aldri gå i heftig diskusjon med dem( ikke noe problem da de nok ikke kan engelsk). De er mer tradisjonelle iforhold til kjønnsroller som kan være grobunn for diskusjon ( dette kommer mer tilsynet når man får barn sammen). Kvinner skal være hjemme og varte opp mannen. Du ser aldri en mann servere kaffe! Menn og kvinner sitter adskilt men i samme rom. Det er selvsagt forskjelligheter som i alle kulturer og familier. Noen er mer liberale enn andre men er nok mye av det samme går igjen, slik det er med vår kultur også. Lykke til da 😊 Anonymkode: 50d67...3ce
Mkigjen Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 Fantastisk land,men så var jeg i en turistby da, innbiller meg at det er litt mere bondsk på landet. enten lander du i Tirjana og buss derfra eller korfu og båt over til Albania. Husk kontanter, svært få steder de tar kort.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er gift med en fra kosovo, har vært mye i albania. Omtrent ingen kan engelsk der så like greit å lære seg noe albansk først som sist. Om ikke flytende så vanlige høflighetsfraser som " hvordan går det", "tusen takk " , " "nei ellers takk jeg vil ikke ha kaffe" når du får servert den 10 kaffekoppen. De er meget familie kjære , gjestfrie har jeg fått inntrykk av. F.eks når det kommer besøk ( og det gjør det ofte) skal alle reise seg, late som de klemmer og hilse mens de spør hvordan det går med dem og familien. Kvinner klemmer kvinner, ikke menn. Ta med deg en gave til foreldrene når du kommer, vær hyggelig og vis at du er interessert i deres kultur så går det greit. Respekt for foreldrene er viktig. Aldri gå i heftig diskusjon med dem( ikke noe problem da de nok ikke kan engelsk). De er mer tradisjonelle iforhold til kjønnsroller som kan være grobunn for diskusjon ( dette kommer mer tilsynet når man får barn sammen). Kvinner skal være hjemme og varte opp mannen. Du ser aldri en mann servere kaffe! Menn og kvinner sitter adskilt men i samme rom. Det er selvsagt forskjelligheter som i alle kulturer og familier. Noen er mer liberale enn andre men er nok mye av det samme går igjen, slik det er med vår kultur også. Lykke til da 😊 Anonymkode: 50d67...3ce De sitter stort sett adskilt, men kan sitte sammen også. De er gjestfrie og jeg har besøkt hans familie neover i Europa. Der serverte både menn og damer. Ang å være pen så er det nok mer at du er forskjellig fra de, men mange farger håret lyst. Og damene der er noen av verdens vakreste. Hilsen hun som svarte deg først. Anonymkode: 0b3c2...7f1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 Familiekjære, hyggelige og svært gjestfrie - mot en blond norsk jente de tror de kan lure penger ut av. Landet er gjennomkorrupt, få kan engelsk, dermed kan de baksnakke deg grovt og lure deg opp i stry uten at du aner en dritt. Kjæresten din får nok skryt og status når kan kommer hem med en norsk jente.... vær glad du ikke kan albansk når du hører hva guttevennene hans sier om deg. Ikke reis. Anonymkode: b63c5...78f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #7 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er gift med en fra kosovo, har vært mye i albania. Omtrent ingen kan engelsk der så like greit å lære seg noe albansk først som sist. Om ikke flytende så vanlige høflighetsfraser som " hvordan går det", "tusen takk " , " "nei ellers takk jeg vil ikke ha kaffe" når du får servert den 10 kaffekoppen. De er meget familie kjære , gjestfrie har jeg fått inntrykk av. F.eks når det kommer besøk ( og det gjør det ofte) skal alle reise seg, late som de klemmer og hilse mens de spør hvordan det går med dem og familien. Kvinner klemmer kvinner, ikke menn. Ta med deg en gave til foreldrene når du kommer, vær hyggelig og vis at du er interessert i deres kultur så går det greit. Respekt for foreldrene er viktig. Aldri gå i heftig diskusjon med dem( ikke noe problem da de nok ikke kan engelsk). De er mer tradisjonelle iforhold til kjønnsroller som kan være grobunn for diskusjon ( dette kommer mer tilsynet når man får barn sammen). Kvinner skal være hjemme og varte opp mannen. Du ser aldri en mann servere kaffe! Menn og kvinner sitter adskilt men i samme rom. Det er selvsagt forskjelligheter som i alle kulturer og familier. Noen er mer liberale enn andre men er nok mye av det samme går igjen, slik det er med vår kultur også. Lykke til da 😊 Anonymkode: 50d67...3ce Tusen takk for god info! 😊 Har fått inntrykk av at dem er veldig liberale, men er det noe jeg burde tenke på angående bekledning der? Eller er det meste greit? Anonymkode: 7c53f...b32
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De sitter stort sett adskilt, men kan sitte sammen også. De er gjestfrie og jeg har besøkt hans familie neover i Europa. Der serverte både menn og damer. Ang å være pen så er det nok mer at du er forskjellig fra de, men mange farger håret lyst. Og damene der er noen av verdens vakreste. Hilsen hun som svarte deg først. Anonymkode: 0b3c2...7f1 Ok takk😊 så man får gå i fred ute selv om man ser annerledes ut, som du skriver? Har vært i land som Hellas, Kypros og Tyrkia. Synes det ble utrolig slitsomt. Tenkte kanskje det var verre der enn i disse landene, men det var godt å høre! Anonymkode: 7c53f...b32
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 Ja du går nok mer i fred der enn her. Kvinnene der går rimelig sexy kledd så ikke tenk på det. Eneste er hvis det er familie selskap så ta noe som dekker knærne. Ellers går de virkelig i alt stort sett bortsett fra hijab. God tur, og nyyyyt maten. Håper du får pite med ost og hvitløk smelter virkelig på tunga. Maten savner jeg. Anonymkode: 0b3c2...7f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå