Gå til innhold

redd for å kontakte barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er i en vanskelig situasjon. Jeg er 16 år og bor med mamma. Mamma er voldelig å slår, kløner osv. idag klønte hun meg i ansiktet og hun tvinger meg til å skjule det med sminke. Før har hun truet meg med å si at hun skulle drepe seg selv og meg hvis jeg sa ifra. Idag sa jeg til henne at jeg skulle snakke med lærerne på skolen imorgen, og hun sa at ja bare gjør det, og at da tok hun livet av seg selv. er redd for å si ifra. hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 6e250...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er i en vanskelig situasjon. Jeg er 16 år og bor med mamma. Mamma er voldelig å slår, kløner osv. idag klønte hun meg i ansiktet og hun tvinger meg til å skjule det med sminke. Før har hun truet meg med å si at hun skulle drepe seg selv og meg hvis jeg sa ifra. Idag sa jeg til henne at jeg skulle snakke med lærerne på skolen imorgen, og hun sa at ja bare gjør det, og at da tok hun livet av seg selv. er redd for å si ifra. hva skal jeg gjøre?

Først og fremst: stor klem til deg! Dette kan ikke være lett å leve med! Du MÅ snakke med lærer eller helsesøster på skolen, noen du stoler på. Det moren din gjør er ikke greit og det må du komme deg vekk fra. Sannsynligvis truer hun bare med å ta sitt eget liv for å manipulere deg til å la være å snakke med noen. Jeg skjønner du vil være lojal mot din mor som har båret deg fram i livet, men du må tenke på deg selv. Hun vil gjøre livet ditt surt for deg.

Selv har jeg hatt en mor som ikke var voldelig, men hun manipulerte, truet meg og det var omsorgssvikt i hjemmet på andre måter. Jeg turte ikke å snakke med noen fordi min mor manipulerte meg. Lykke til! :klem:

• Liker 16
Skrevet

Det hun over her sa. Klem 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Kjære deg, du snakke med noen om dette. Start med helsesøster :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt hjelp så fort som mulig.  Lærer eller helsesøster!

Anonymkode: fbd41...386

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet

Ikke la noen noensinne true deg med la konsekvensen av at du tar et valg for deg selv skal ende opp med at noen tar selvmord.

Skulle noen i verste fall gjøre det så er det deres eget valg og ikke noe du skal føle skyld for.

Mest sannsynlig er det tomme trusler.

Du må uansett tenke på deg selv. Det du går igjennom er forferdelig og du har rett på å bli beskyttet. 

Kontakt en du stoler på i morgen på skolen og kontakt barnevernet sammen. Vis kloremerket.

AnonymBruker
Skrevet

Det du blir utsatt for av din mor er ikke greit. Du må prøve å snakke med noen sånn at i det minste du kan få hjelp. 

Om du er redd for din mor og hva hun kan finne på å gjøre mot deg, så kan du få beskyttelse. 

Anonymkode: f8b04...19e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig at du skal kontakte politiet. Hvis du har noen du stoler på, så kontakt dem og si at du trenger noen som kan ta deg med til politistasjonen. Hvis ikke du har det, så tar du det med en lærer på skolen. Politiet har god erfaring med mennesker som truer med selvmord og vet hvordan de skal handle for å unngå at det blir for vanskelig og bråkete for noen.

Anonymkode: 72793...b1a

• Liker 4
Skrevet

Husk at de voksne som du snakker med har plikt til å hjelpe deg. Snakk med helsesøster på skolen. Hun vet hvor du kan få hjelp.

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst: Hvis din mor velger å ta livet av seg er det HENNES valg, og overhodet ikke ditt ansvar eller din feil på noe som helst vis! Ikke la henne fortelle deg noe annet!

Og så: Det hun driver med er ikke greit. Det har du heldigvis forstått. Jeg skjønner at det ikke er lett å skulle "angi" sin egen mor, men her må du faktisk redde deg selv. Moren din er den som skal hjelpe deg, beskytte deg og gå gjennom ild og vann for deg. Når hun ikke bare lar være å gjøre dette, men i tillegg påfører deg smerte både fysisk og psykisk, må du få hjelp til å komme deg vekk fra henne.

Hvem du snakker med spiller ikke så stor rolle, så lenge det er noen du stoler på og som du tenker at kan hjelpe. Om det er en lærer, helsesøster, nabo, onkel, venninnes foreldre - en eller annen som kan hjelpe så du ikke må stå i dette her alene! 

Har hun vært sånn som dette bestandig, eller er det noe som har kommet i det siste?

Du skal ikke ha det sånn som dette! Du er sterk som klarer å tenke som du gjør! Ta vare på deg selv og få hjelp til å komme ut av denne situasjonen!

• Liker 4
Skrevet

https://www.116111.no/ungdom-13-18/

Ring 116111, de er eksperter på å hjelpe barn i akkurat din situasjon. De har hørt alt det du forteller før, og kan gi deg god hjelp.

Lykke til! 💕

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å komme deg ut av huset nå? Si du skal til en venninne og kommer snart hjem? Reis ut (langt unna hjemmet) eller bort til en voksen du stoler på, som du vet kan hjelpe deg! Ring barnevernsvakta og forklar situasjonen. De er til for å hjelpe barn/ungdom som trenger det! De vil bare barns/ungdoms beste. Og det blir nok tøft for deg fremover, men husk at det kommer til å bli bedre for deg. Du skal ikke være i denne situasjonen, aldri.

Google "barnevernsvakt (navn på bygd/by du bor i)" så får du opp tlf nr du kan bruke. Vet ikke om det er samme nr over hele landet, eller om det er forskjell, så lurt å søke det opp først! :) 

De hjelper deg med engang, så ikke vær redd for å ta kontakt! :) 

Anonymkode: aa3f5...4da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 21.5.2018 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Snakk med barnevernet,lærerer,lege,helsesøster eller en du stoler på.Du skal ikke bære vekten av hva hun sier hun skal gjøre om du ille er stille. Har vokst opp i ett helvete og vet det ikke er lett å snakke med andre om det.Men for din egen skyld. Få hjelp. Snakk med noen.Lykke til :)

Anonymkode: 75ebd...7bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det ts? Har du fått hjelp? 💕

Anonymkode: fbd41...386

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...