Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er ufør, hvordan var prosessen for å få den innvilget?

Anonymkode: 1ee75...033

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha gratis bruksanvisning nå eller? 

Anonymkode: e4372...819

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "prosessen"? Fra man ble syk første gangen, eller fra da man er så syk at lege, psykolog og saksbehandler sier du skal sende søknad? 

Anonymkode: 89ef2...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er at man blir syk, og da sykemeldt fra jobb. Man blir ikke bedre, og etter 1 år går man over på AAP. I denne tiden har man vel og hvert under mye utredning, kanskje behandling. På AAP, må de finne ut om behandling kan hjelpe, må man kanskje bytte karriere, er omskolering lurt, kan man jobbe noe, eller ikke noe i det hele tatt. Dette tar ofte veldig mange år. Så finner de da ut om du kan søke ufør elle ikke.

Anonymkode: 93787...d77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lat som om du har ME.

Anonymkode: c15b2...78e

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Lat som om du har ME.

Anonymkode: c15b2...78e

Stor sjanse for at du ender opp med en psykisk diagnose eller to da. Mange som sliter med fysiske plager der de ikke blir tatt alvorlig og får psykiske diagnoser istedet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stor sjanse for at du ender opp med en psykisk diagnose eller to da. Mange som sliter med fysiske plager der de ikke blir tatt alvorlig og får psykiske diagnoser istedet

Jepp fordi jeg ikke blir bedre av mine diagnoser har jeg plutselig en psykisk en, for noe må det jo være når jeg ikke blir frisk fysisk. Er så lei av helsepersonell som nevner dt psykiske oppi det hele .

Anonymkode: 623f6...9e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sjuk, såpass sjuk at jeg ikke blr sykmeldt, gikk rett på arbeidsavklaring fordi sjansen for å gå tilbake til jobb var ca 0. På aap var jeg i 3 år da de begynte å snakke om ufør,.legen og nav. 23 år gammel og fysisk så syk at jeg omtrent var på fornavn med alle på hele regionen i helse, skremte det meg vanvittig. Fikk 2 år til med nye behandlinger uten at det hjalp. Ble ufør veldig fort etter det, har en sykdom som bryter ned kroppen min uten at de kan forhindre det. 

Anonymkode: bea58...57d

• Liker 1
Gjest Raggy
Skrevet

Det er veldig individuelt hvordan man blir ufør. Ved kurantsaker kan folk få det innvilget temmelig raskt, er det utsikt til bedring kan man gå i årevis som syk uten å få innvilget ufør

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var av og på sykemelding i flere år på slutten av mitt yrkesaktive liv, og "alle" var lei av det. Aldri kunne sjefen vite om jeg ville være på jobb en hel uke, og regne med min arbeidskraft. Det var pinlig å komme på jobb til tider, pga mitt skyhøye fravær. Jeg var syk hele tiden.

Så legen var vel lei, og anbefalte meg sterkt å søke uføretrygd. Havnet på midlertidig uføretrygd som det het den gangen, før jeg ble overført til AAP da det startet. Husker ikke eksakt hvor lenge jeg var på hver av de, men det var vel ett år på mid.uf.tr. og ett år på AAP, kanskje litt lenger - husker faktisk ikke eksakt. Gikk i en tåke. Jeg var så lei meg og gråt hver dag i to år etter at jeg kom på midlertidig uføretrygd, for jeg savnet jobben min så utrolig mye, og hatet at kroppen min sviktet meg sånn og ikke maktet arbeidslivet.

Til slutt sa legen at det var ikke noe vits å gå på AAP lenger heller, søk om uføretrygd, bli ferdig med det. Jeg så gjorde. Det var en enkel prosess. NAV hadde allerede en blekke tjukk som en murstein med papirer på meg. Sendte inn søknaden. Er usikker på hvor lang tid det tok å vente, men kanskje tre til fire måneder. Ble godkjent med en gang i alle fall. 

PS! Var innom noen spesialister også i årene på AAP, som NAV ville. Ikke bare fastlegen altså. Men alle sa det samme, de anbefalte uføretrygd for meg.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sjuk, såpass sjuk at jeg ikke blr sykmeldt, gikk rett på arbeidsavklaring fordi sjansen for å gå tilbake til jobb var ca 0. På aap var jeg i 3 år da de begynte å snakke om ufør,.legen og nav. 23 år gammel og fysisk så syk at jeg omtrent var på fornavn med alle på hele regionen i helse, skremte det meg vanvittig. Fikk 2 år til med nye behandlinger uten at det hjalp. Ble ufør veldig fort etter det, har en sykdom som bryter ned kroppen min uten at de kan forhindre det. 

Anonymkode: bea58...57d

Hvorfor gikk du rett på AAP? Det tapte du jo masse penger på! AAP er jo mye mindre enn sykepenger. 

Anonymkode: 5928a...de0

AnonymBruker
Skrevet

Ufør er ikke noe man kan få, eller få innvilget. Ufør er noe man er. Uføretrygd kan man få (innvilget), dersom man er ufør.

Anonymkode: 78647...526

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...