Gå til innhold

Naboene bråker ute hver natt (ramadan)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ok, det er ramadan og våre muslimske naboer faster. Jeg har ikke noe problem med det. Men hver natt mellom 22 og 01 sitter de ute og spiser, ler og prater høyt, ber, klirrer med bestikk og tallerkener osv. 

Det forstyrrer nattesøvnen min. 

Det går ikke an å snakke med dem om det. 

Hva synes dere: er det greit eller ikke? Ramadan varer til 14.juni og jeg er midt i eksamenstida. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan sitte inne, eventuelt være mer stille.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 561d5...b50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det skal være stille etter visse klokkeslett, uavhengig av om det er ramadan eller ikke.

Anonymkode: d7009...3fb

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ørepropper og vifte på rommet istedet for å ha vinduet åpent.

Bor dere i borettslag/sameie? Det er regler for støynivå etter kl. 23. Klag til styret i tilfelle.

Vet du at du ikke kan snakke med dem om det eller antar du det? 

Anonymkode: c77f6...8a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er i det tidsrommet hver natt i en periode så hadde jeg puttet i ørepropper. 

Verre med russen syns jeg som holder på til alle døgnets tider og som plutselig spiller musikk for hele nabolaget slik at man får avbrutt søvnen flere ganger (takk og lov for at russetiden endelig er over for i år)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de spiller høy musikk er det dessverre lite å gjøre med dette fram til Eid. Du kan ikke akkurat klage på at de sitter ute å spiser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor dere i borettslag/sameie? Det er regler for støynivå etter kl. 23. Klag til styret i tilfelle.

Anonymkode: c77f6...8a3

Det skal være nattero mellom 23 og 7 uansett om du bor i borettslag eller ikke.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Antoinette skrev:

Med mindre de spiller høy musikk er det dessverre lite å gjøre med dette fram til Eid. Du kan ikke akkurat klage på at de sitter ute å spiser. 

Klart du kan, det skal være nattero mellom 23 og 7, og når du har sagt i fra flere ganger uten at de tar hensyn er det bare å ringe politiet.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Selvfølgelig kan man klage på det når støynivået plager nattesøvnen. Skravling, klirring med bestikk osv er minst like forstyrrende som høy musikk ol.

Anonymkode: b2f56...371

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er ramadan og våre muslimske naboer faster. Jeg har ikke noe problem med det. Men hver natt mellom 22 og 01 sitter de ute og spiser, ler og prater høyt, ber, klirrer med bestikk og tallerkener osv. 

Det forstyrrer nattesøvnen min. 

Det går ikke an å snakke med dem om det. 

Hva synes dere: er det greit eller ikke? Ramadan varer til 14.juni og jeg er midt i eksamenstida. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan sitte inne, eventuelt være mer stille.

Hva hadde dere gjort?

Om du har sagt fra flere ganger uten at de tar hensyn er det bare å si at neste gang ringer du politiet. Det skal være nattero mellom 23 og 7.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Nei, og de har det jo veldig hyggelig. Det er bare veldig forstyrrende for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JackNapier skrev:

Klart du kan, det skal være nattero mellom 23 og 7, og når du har sagt i fra flere ganger uten at de tar hensyn er det bare å ringe politiet.

Kan ikke tro at politiet vil ta tak i dette. Da blir de anklaget for muslimhat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vifte og lukket vindu. Kan ikke bruke ørepropper av medisinske årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Nei, det tror ikke jeg heller. Og de kaller alle som sier noe om måten de oppfører seg på for rasister/ muslimhatere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Antoinette skrev:

Ærlig talt, skjerp deg. Om de har tid tar de tak i dette på lik linje med alt annet bråk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JackNapier skrev:

Ærlig talt, skjerp deg. Om de har tid tar de tak i dette på lik linje med alt annet bråk.

Nettopp, om de har tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig de har tid på en hverdag kl 01, avhenger av hvor dette er. Mange patruljer kjører bare rundt på den tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det borettslag/ sameie, klag skriftlig på disse naboene til styret. Er det ikke borettslag/ sameie: Varsle Politiet.

Se her trådstarter:

På 17.5.2018 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk :) Det var dumt. Jeg fant også dette:

"

Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager

1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden.

Kilde: Lovdata.no"https://www.dinside.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829#_ga=2.247607175.1249549442.1524636002-1914676227.1523659169"

Anonymkode: 39d20...d04

Tillegg:
"

Grannelova

Det finnes imidlertid andre lover, som kan begrense hva du tar deg til på 1. og 17. mai. I Naboloven, eller Grannelova, står det at man ikke skal gjøre ting som fører til vesentlig ulempe for naboen.

Lov om rettshøve mellom grannar (Grannelova)

Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa.

Kilde: Lovdata.no

Da er jo selvsagt spørsmålet: Hva er ulempe for naboen, og hvem skal definere det? Noen vil si at gressklipping ikke er en vesentlig ulempe, mens andre vil mene at dersom dette skjer på 17. mai, så fører det til ulempe hvis det er samtidig som ens egen 17.mai-frokost på verandaen.

Også denne loven er det politiet som håndhever og eventuelt straffer med bøter. Hvorvidt noe vil være et brudd på Grannelova, vil være opp til politiets skjønn."

Se også denne tråden:

Anonymkode: e1c4a...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klag til styret og ring politiet. Når man bor i sameie og borettslag kan man ikke ta seg til rette på fellesarealer og inne med støy. 

Slike naboer får lære seg å lage mat hos venner i enebolig eller lage mat kun til seg selv og ikke hele venneflokker.

Anonymkode: c0856...31e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...