AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #1 Skrevet 21. mai 2018 Dette er en ting som har irritert meg litt, som jeg lurer på om andre har noen innspill på. Jeg har én bror. Vi har i alle år spleiset på gaver til familiemedlemmer ved bursdag og jul, men de siste årene har broren min hatt en samboer. Vi spleiser fortsatt, men det jeg irriterer meg litt over, er at vi fortsatt deler regningen 50/50, selv om min brors samboers nav også står på kortet. Jeg tror de har en løsning seg i mellom hvor hun betaler gaver til sine familiemedlemmer og han til sine, og så de skriver hverandres navn på kortet. Dette er vel forsåvidt greit, men det blir jo annerledes når det er en tredje person som skal spleise. Burde ikke min bror tatt 2/3 av regningen og jeg 1/3? Jeg syns jo det er merkelig å betale 50% når tre stykker spleiser. Et par er vel ikke én person? Innspill? Anonymkode: 2a54d...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #2 Skrevet 21. mai 2018 Et par er et jo, sammen er de 1. Kommer nok en dag du også har en partner og du kan sette navnet hans/hennes på også. Anonymkode: 77949...f46 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #3 Skrevet 21. mai 2018 I mine øyne er det helt normalt å dele per par slik at dette blir 50/50. Slik har vi alltid praktisert det i vår familie og ikke noe jeg har tenkt mye på. Anonymkode: d57c1...234 9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I mine øyne er det helt normalt å dele per par slik at dette blir 50/50. Slik har vi alltid praktisert det i vår familie og ikke noe jeg har tenkt mye på. Anonymkode: d57c1...234 Ja det er jo bare helt rimelig at de som allerede har mange fordeler skal få enda fler Anonymkode: ddedd...2b8 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 Hvor ble det av sosialistene nå ja...? Anonymkode: ddedd...2b8 2
Guppy88 Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 Synes du har en litt fordreid rettferdighetssans akkurat her... Synes du virkelig at samboeren skal betale like mye for gaven til din mor som deg? Hvis ikke, hvorfor mener du at broren din skal betale mer når du VET at gaven i praksis finansieres av dere to? Ikke vær så smålig at du misliker at hennes navn står på kortet. De to er ett. Hos oss kjøper jeg gaver til min familie, og han til sin. Det ville vært fryktelig rart om vi ikke skrev hverandres navn på kortet av den grunn! 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 Dersom gaven er til familie slik som i TS sitt tilfelle syntes jeg det er innafor å dele utgiften 50/50 selv om den ene har samboer. Da må man også legge gaven på et nivå slik at den enslige søsteren også har råd, dvs. at dere bør legge like mye i gaven som om dere begge var enslige, også er samboeren navn med på kortet for syns skyld. Dersom gaven var til alle tre sin felles venn Trym-Ola skulle dere delt summen slik at dere betalte 1/3 hver. Anonymkode: 62a88...a9d 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 Synes dere lager unødvendig drama ved å spleise. Kjøp gave hver for dere- problem løst Det har for øvrig vært tusen tråder om denne problemstillingen Anonymkode: d1bf3...882
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #11 Skrevet 21. mai 2018 Jeg er alene med sønnen min, og spleiser på gave med min bror til min mor. Hans samboer og min sønn står også på kortet. Jeg betaler 50% og kjøper gjerne noe ekstra ved siden av, og jeg står som regel for innkjøpet. Min bror og hans samboer tjener mer enn jeg gjør, hver av dem. Sønnen min kan selvfølgelig ikke betale selv om også står på kortet. Broren min er temmelig gjerrig, jeg betaler minst 50% og lar det være med det.. Anonymkode: 4b666...162
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #12 Skrevet 21. mai 2018 Det er jo broren din som finansierer det, så at hun får stå på kortet er jo bare hyggelig. Vi gjør det samme i vår familie. Jeg kjøper gave til min familie og samboer til hans, så setter vi begge navn på kortet. Noen ganger er søsken også med. Anonymkode: 61da8...556 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #13 Skrevet 21. mai 2018 Pr. husholdning. Samboer/kjæreste bør slippe å betale for gave(det gjøres samme i motsatt tilfelle når det er den andre parten sin familie også), de skrives bare med på kortet(her tatt i utg.pkt at de IKKE har felles økonomi da, det blir noe annet). Så hvis du hadde hatt samboer så mener du at dere skulle delt på fire, altså betalt 250kr hver(la oss si gaven koster 1000kr)? Eller hadde det da vært greit at du og din bror betaler 500kr hver? Anonymkode: f3288...90e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #14 Skrevet 21. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom gaven er til familie slik som i TS sitt tilfelle syntes jeg det er innafor å dele utgiften 50/50 selv om den ene har samboer. Da må man også legge gaven på et nivå slik at den enslige søsteren også har råd, dvs. at dere bør legge like mye i gaven som om dere begge var enslige, også er samboeren navn med på kortet for syns skyld. Dersom gaven var til alle tre sin felles venn Trym-Ola skulle dere delt summen slik at dere betalte 1/3 hver. Anonymkode: 62a88...a9d Enig med dette. I utgangspunktet så mener jeg at par (TO INNTEKTER) skal betale som to personer når ting deles, men ikke når det er snakk om gaver til den enes familie. Her har par akkurat like store utgifter som alle single (hvis han betaler for sin familie så skal jo hun betale ditto for sin familie). Hvis de skal betale 2/3 for gaver på hver side av familien der de spleiser med et enslig søsken så sier det seg jo selv at dette helt klart ikke går i parets favør. Anonymkode: f706b...b96 5
Cata Skrevet 21. mai 2018 #15 Skrevet 21. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med dette. I utgangspunktet så mener jeg at par (TO INNTEKTER) skal betale som to personer når ting deles, men ikke når det er snakk om gaver til den enes familie. Her har par akkurat like store utgifter som alle single (hvis han betaler for sin familie så skal jo hun betale ditto for sin familie). Hvis de skal betale 2/3 for gaver på hver side av familien der de spleiser med et enslig søsken så sier det seg jo selv at dette helt klart ikke går i parets favør. Anonymkode: f706b...b96 Også enig. Ved "familiegaver" er 50/50 logisk, siden samboeren også har familie. Ved vennegaver deler man på antall personer. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #16 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, Cata skrev: Også enig. Ved "familiegaver" er 50/50 logisk, siden samboeren også har familie. Ved vennegaver deler man på antall personer. Enig! Anonymkode: ddedd...2b8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #17 Skrevet 21. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en ting som har irritert meg litt, som jeg lurer på om andre har noen innspill på. Jeg har én bror. Vi har i alle år spleiset på gaver til familiemedlemmer ved bursdag og jul, men de siste årene har broren min hatt en samboer. Vi spleiser fortsatt, men det jeg irriterer meg litt over, er at vi fortsatt deler regningen 50/50, selv om min brors samboers nav også står på kortet. Jeg tror de har en løsning seg i mellom hvor hun betaler gaver til sine familiemedlemmer og han til sine, og så de skriver hverandres navn på kortet. Dette er vel forsåvidt greit, men det blir jo annerledes når det er en tredje person som skal spleise. Burde ikke min bror tatt 2/3 av regningen og jeg 1/3? Jeg syns jo det er merkelig å betale 50% når tre stykker spleiser. Et par er vel ikke én person? Innspill? Anonymkode: 2a54d...1a1 Så slutt å speise da, når du ikke er enig i løsningene. Alternativet er å ta saken opp med din bror direkte og ikke prøve å fortelle han det via KG, eller holde munn. Anonymkode: 013bc...1f4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #18 Skrevet 21. mai 2018 Her er det ofte jeg som kjøper og betaler alt, selv om lillebror står på kortet Men ja, jeg hadde ikke hengt meg opp i at han satte samboer på kortet. Jeg er en ganske laidback person, da. Anonymkode: 96891...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #19 Skrevet 21. mai 2018 Er det et problem, så slutt og spleise. Kjøp fra deg selv Anonymkode: 0a393...9e3
mmd Skrevet 21. mai 2018 #20 Skrevet 21. mai 2018 Vi er tre søsken, to av oss har samboer/ektefelle, siste er singel. Vi deler alltid likt, dvs 1/3 på hver. Helt vanlig når man er voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå