Gå til innhold

Er dette rimelig ved spleising av gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en ting som har irritert meg litt, som jeg lurer på om andre har noen innspill på. Jeg har én bror. Vi har i alle år spleiset på gaver til familiemedlemmer ved bursdag og jul, men de siste årene har broren min hatt en samboer. Vi spleiser fortsatt, men det jeg irriterer meg litt over, er at vi fortsatt deler regningen 50/50, selv om min brors samboers nav også står på kortet. Jeg tror de har en løsning seg i mellom hvor hun betaler gaver til sine familiemedlemmer og han til sine, og så de skriver hverandres navn på kortet. Dette er vel forsåvidt greit, men det blir jo annerledes når det er en tredje person som skal spleise. Burde ikke min bror tatt 2/3 av regningen og jeg 1/3? Jeg syns jo det er merkelig å betale 50% når tre stykker spleiser. Et par er vel ikke én person? 

Innspill?

Anonymkode: 0db0e...329

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en evig problemstilling.. klassisk når man går ut og spiser og kjærestepar mener de skal betale 50% av regningen fordi de er en «enhet». Jeg går ikke akkurat konkurs av det, men det er prinsippet! Enig med deg mao. Har du luftet dette for broren din? 

AnonymBruker
Skrevet

Forferdelig sammenligning med middag. På middag har man spist mer FORDI det var med en person til. Har gavebudsjettet økt fordi han setter på et navn til? Hvis ikke, da skal det heller ikke deles på tre. Hvis dere har startet med dyrere gaver fordi hun er med skal det selvsagt deles på tre. 

Anonymkode: f609e...8f8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Dette er en evig problemstilling.. klassisk når man går ut og spiser og kjærestepar mener de skal betale 50% av regningen fordi de er en «enhet». Jeg går ikke akkurat konkurs av det, men det er prinsippet! Enig med deg mao. Har du luftet dette for broren din? 

At du gidder, det er jo helt opplagt at regningen for maten skal deles på tre. Hvorfor skal du betale maten til den ene?

Anonymkode: 6cef8...b71

• Liker 2
Skrevet

Synes at det er ok å dele spleising på gaver per husholdning. Hvis dere del er 2/3 og 1/3 vil det jo lønne seg økonomisk for din bror å ta sin 1/2 av gavepengene å kjøpe egen gave i stedet for å spytte inn 2/3. Synes det virker litt som du prøver å tjene penger på broren din..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det slik og jeg synes det er naturlig. 

Om jeg og mitt søsken kjøper gave til 1000 kr, altså 500 hver, så gjør vi gjerne det uavhengig av kjæreste eller ei. 

Og det er jo helt unaturlig at barnet til mamma gjennom tjueseks år, barnet gjennom tjueto år og han fyren de glemmer hva heter og har truffet én gang skal dele gaveprisen på tre. 

Anonymkode: b4210...13c

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du gidder, det er jo helt opplagt at regningen for maten skal deles på tre. Hvorfor skal du betale maten til den ene?

Anonymkode: 6cef8...b71

Omgås ikke nevnte kjærestepar noe særlig lenger, så det løste seg egentlig av seg selv. Dessverre ikke bare de som holder på slik, frekt som faen.

Endret av Nappetass1
AnonymBruker
Skrevet

I TS sitt tilfelle er det vel ok fordi det er snakk om søsken som gir til sine foreldre, det står litt i særstilling. 

Men ved andre spleiselag er det soleklart: Skal du ha et navn på kortet er det full pris. Så får parene velge om det er viktig at begges navn står på kortet.

Anonymkode: aa1ac...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje man skulle flettet disse trådene

Anonymkode: f609e...8f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...