Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort en utregning som jeg synes er litt merkelig.

Jobber nattevakt i natt. Helligdag hele vakten.

Dette burde jeg få utbetalt(og får på andre helligdager):
9 timer timelønn
9 timer natttilegg
9 timer 133% helligdagstilegg.

La oss nå si at jeg har en timelønn på 200kr og natttilegg på 56 kr

9x200=1800kr
9x56=504kr
9x266=2394kr

Samlet beløp er 4698 kr for en nattevakt på helligdag.

Problemet mitt er her.

Jeg går på overtid på denne vakten, og får derfor 133% betalt overtid. Men de har fjernet timelønn og natttilegg for disse timene.
Dette er hva jeg faktiskt får betalt for vakten:

5 timer timelønn
5 timer natttilegg
4 timer overtid 133%
5 timer helligdagstilegg 133%

5x200=1000kr
5x56=280kr
4x266=1064kr
5x266=1330kr

Samlet beløp er 3674kr

Jeg får altså 1024kr mindre betalt for en vakt, fordi jeg går på overtid på en helligdag.
Er dette lov? Kan jeg "si fra" meg overtidsbetalingen for å få tilbake tileggene? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 26325...649

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ikke nattillegg når du har overtidstillegg. Jeg jobbet uansett en 15 timers vakt på en helligdag og fikk 133% for alle timene. Fikk hverken overtidstillegg eller kveldstillegg oppå helligdagstillegget.

Anonymkode: ab08c...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får vel ikke nattillegg når du har helligdagstillegg. Jeg jobbet uansett en 15 timers vakt på en helligdag og fikk 133% for alle timene. Fikk hverken overtidstillegg eller kveldstillegg oppå helligdagstillegget.

Rettet

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 timer timelønn
9 timer natttilegg

9x200=1800kr
9x56=504kr
9x266=2394kr

Problemet mitt er her.

Jeg går på overtid på denne vakten, og får derfor 133% betalt overtid. Men de har fjernet timelønn og natttilegg for disse timene.

5 timer timelønn
5 timer natttilegg
4 timer overtid 133%

5x200=1000kr
5x56=280kr
4x266=1064kr
5x266=1330kr

Samlet beløp er 3674kr

Jeg får altså 1024kr mindre betalt for en vakt, fordi jeg går på overtid på en helligdag.
Er dette lov? Kan jeg "si fra" meg overtidsbetalingen for å få tilbake tileggene? Noen som har erfaring?

Du får ikke 133% og overtidsbetaling for samme vakt. 

Anonymkode: 91f71...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke får 133 % av timelønn + nattillegg? Altså at timelønnen for timene du går overtid blir 466 +56 kr natt? 

Anonymkode: b04a5...88b

Skrevet

Helsesektoren med andre ord. 

Du får ikke overtidstillegget på helligdager.

Du får:

9x200 = 1800

5x56 = 504

9x1.33x200 = 2394

Ja du skal ha 4698kr om du får beskjed om annet anbefaler jeg ta kontakt med din fagforening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Trikken skrev:

Du får:

9x200 = 1800

5x56 = 504

9x1.33x200 = 2394

Ja du skal ha 4698kr om du får beskjed om annet anbefaler jeg ta kontakt med din fagforening.

Man får vel ikke nattillegg oppå overtidstillegg?

Og om det er sjefen til TS som har regnet ut hva hun skal ha i lønn burde sjefen lære seg å regne, for sjefen har da glemt at TS i grunn skal ha grunnlønn for de timene hun gikk overtid på helligdag også. I denne utregningen nederst i HI er det kun oppført tillegg og ikke grunnlønn for de 4 timene. Det er så enkelt å ta 466 kroner (som da er 200 kr i lønn + 133%) x 9 fordi man etter det jeg har forstått ikke ha andre tillegg oppå helligdagstillegg. Dermed blir det 4194. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel ikke nattillegg oppå overtidstillegg?

Og om det er sjefen til TS som har regnet ut hva hun skal ha i lønn burde sjefen lære seg å regne, for sjefen har da glemt at TS i grunn skal ha grunnlønn for de timene hun gikk overtid på helligdag også. I denne utregningen nederst i HI er det kun oppført tillegg og ikke grunnlønn for de 4 timene. Det er så enkelt å ta 466 kroner (som da er 200 kr i lønn + 133%) x 9 fordi man etter det jeg har forstått ikke ha andre tillegg oppå helligdagstillegg. Dermed blir det 4194. 

Man får ikke overtidstillegg...

skjønner ikke helt hva du mener, ser ingen feil i oppsettene til ts. Er veldig vanlig i helse at det blir regnet "feil". Eller overtid er 100% mens helligdag er 133%. Endrer da jeg ser hva du mener, mangler grunnlønn på overtiden ja. Men hun skal ikke ha begge.

Endret av Trikken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rettet

Jo, jeg får nattilegg når jeg har helligdagstilegg.

/TS

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Trikken skrev:

Du får:

9x200 = 1800

5x56 = 504

9x1.33x200 = 2394

Ja, det er dette jeg mener også. Men i følge timelista, så har det blitt satt til den nederste utregningen jeg viste.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Trikken skrev:

Man får ikke overtidstillegg...

skjønner ikke helt hva du mener, ser ingen feil i oppsettene til ts. Er veldig vanlig i helse at det blir regnet "feil". Eller overtid er 100% mens helligdag er 133%. Endrer da jeg ser hva du mener, mangler grunnlønn på overtiden ja. Men hun skal ikke ha begge.

Helt enig i at jeg ikke skal ha begge. Men lønner seg ikke for meg å jobbe overtid på helligdag om jeg mister grunnlønn for de timene og natttilegg. Hadde jeg ikke gått på overtid denne vakta, så hadde jeg dermed fått mer betalt. Ser at den samme feilen har blitt gjort med vedkommende jeg jobber med i natt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke får 133 % av timelønn + nattillegg? Altså at timelønnen for timene du går overtid blir 466 +56 kr natt? 

Anonymkode: b04a5...88b

Ja, dette er jeg sikker i. I følge timelista, så får jeg nå mindre betalt når jeg går overtid.

/TS

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til reglene for helligdagstillegg/nattillegg i helsebransjen (det kan du sjekke med fagforeningen din), men det er jo på trynet at du ikke har grunnlønn for timene du jobber overtid. Det skal du selvfølgelig ha, hvis ikke lønner det seg jo ikke å stå på og jobbe ekstra. Konfronter arbeidsgiver med dette. 

Anonymkode: 4cae5...657

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

9 timer timelønn
9 timer natttilegg

9x200=1800kr
9x56=504kr
9x266=2394kr

Problemet mitt er her.

5 timer timelønn
5 timer natttilegg
4 timer overtid 133%

5x200=1000kr
5x56=280kr
4x266=1064kr
5x266=1330kr

Samlet beløp er 3674kr

Det er jo ikke så interessant hva du tjener brutto. Det er nettolønnen du lever av, da.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha overtidstillegg når du jobber en vanlig nattevakt? Er ikke 9 timer normalen på nattevakt? Da skal du uansett ikke ha overtid om du faktisk ikke jobber mer en vakten er eller med mindre du jobber overtid fordi du har tatt en vakt ekstra?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du kan se en timeliste allerede i dag når vakten var i natt? Sjefen vår skrive timelister i starten av måneden for forrige måned. Der står det også enkelt satt opp hvor mye man får får natt, kveld, helgetillegg og helligdagstillegg på timelista. 

Den første utrekninga di høres mest riktig ut. 

Jeg synest forøvrig det høres rart ut at du ikke kan få overtidstillegg når du får helligdagstillegg. Det er en regel jeg aldri har hørt?

I følge min logikk så burde du få den overtidstillegget du skal oppå timelønnen din, den burde bare være separert som et eget tillegg for antall timer du skal ha tillegg?

Annonse
Skrevet

Forøvrig skal du vel ikke ha nattetillegg hele natta. Jeg husker ikke helt, men jeg mener nattetillegget slutter klokka 06.00.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, missmcbeal skrev:

Forøvrig skal du vel ikke ha nattetillegg hele natta. Jeg husker ikke helt, men jeg mener nattetillegget slutter klokka 06.00.

Jeg retter meg. Nattetillegget skal være 7,5 time. 

Timeliste får jeg tilgang til så fort jeg får en ekstravakt. Jobber i helsevesen. 

Jobber jeg mer enn 35,5 time på en uke får jeg overtidsbetaling. Har jobbet 39,5 time, altså 4 timer overtid. 

Man kan ikke få overtid og helligdagstilegg samtidig, det vet jeg, men problemet her er jo at de har fjernet grunnlønna i 4 timer, og kun gitt meg helligdagstilegget som «overtid», noe som resulterer i mindre betalt. 

-TS

Skrevet
58 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha overtidstillegg når du jobber en vanlig nattevakt? Er ikke 9 timer normalen på nattevakt? Da skal du uansett ikke ha overtid om du faktisk ikke jobber mer en vakten er eller med mindre du jobber overtid fordi du har tatt en vakt ekstra?

Det som skaper overtid i dette tilfellet er helt klart en overskridelse av timegrensen pr. uke. I dette tilfellet beholdes helligdagstillegget, mens overtiden forunderlig nok gjør at kveldstillegg og eventuelle lørdag/søndagstillegg bortfaller. Derfor taper faktisk TS på overtiden i dette spesifikke scenariet.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber jeg mer enn 35,5 time på en uke får jeg overtidsbetaling. Har jobbet 39,5 time, altså 4 timer overtid.

-TS

Jepp, det var 35,5-grensen jeg siktet til. Kjipt opplegg, men det er nok slik reglene er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...