Gå til innhold

Bolig og hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man bo i enebolig på ett øde sted for å være oppdretter eller ha flere hunder (ca.fem hunder)?

Kan man bo i ett boligfelt? Tomannsbolig? Firemannsbolig? Rekkehus? Leilighet? 

Finnes det noen regler på dette?

Lønner det seg da å ha selveier?

Anonymkode: 7b904...890

Videoannonse
Annonse
Gjest -Willow
Skrevet

Først og fremst er du nødt til å tenke på hva som er best egnet for hundene. Når de er så mange trenger du godt med plass, selv om det jo avhenger litt av hvilken type rase det er. Det er også viktig med god og enkel tilgang til et avsperret uteområde, både for de voksne hundene og fremtidige valper. Jeg vil sterkt fraråde deg å drive med hundeoppdrett i en leilighet. 

Vår oppdretter bor i en stor enebolig i et boligfelt. De har hage med plass til hundegård og veranda hvor de kan vandre fritt. De er vel 10 voksne hunder på det meste. Dette er en rase som typisk bjeffer lite. Hadde det vært annerledes, så kunne det jo tenkes at det ikke lot seg gjøre midt i et boligfelt. I alle fall ikke så mange. 

Det lønner seg nok å ha selveier, ja. Nå har ikke jeg satt meg i ulike reglement for dyrehold i borettslag bestående av hus, men vet at det typisk er strengere regler for dyrehold i borettslag enn sameier når det kommer til leiligheter. Vil uansett tro at regler kan variere i stor grad. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok ha en selveier ja.

Men jeg har dessverre ikke råd til å ha en stor enebolig derfor jeg ser etter tomannsbolig, firemannsbolig eller rekkehus. Tenkte mere hvis det var en leilighet i 1.etasje.

Kan noen yppe seg med for mange hunder hvis man ikke har en enebolig langt unna folk? Det er små hunder. 

Men hvis noen ypper seg av naboene kan man ikke da bare flytte? Er det det aller værste som kan skje?

Selvfølgelig setter jeg hundene øverst på prioriteringa og jeg er langt over gjennomsnittlig glad i hunder med bla. Utstilling og agility, lydighet som hobby og reiser rundt på flere stevner over hele Norge.

Anonymkode: 7b904...890

AnonymBruker
Skrevet

Borettslag er veldig strenge på dyrehold.Det er min erfaring.Her jeg bor er det lov til max ett dyr.Vil så gjerne ha to dyr.

Anonymkode: f7292...e03

Skrevet

Man kan vel det. Jeg bor i leilighet (2roms) og har 2 hunder. Men de er av en størrelse slik at de faktisk har litt plass å boltre seg på. 

Men om en ikke bor i enebolig, så bør man ta litt hensyn ifht. bjeffing og bråk. Det bør være en leilighet/tomannsbolig/rekkehus som er godt lydisolert. Også er det jo klart en fordel å kunne ha inngjerdet hage eller flere turmuligheter like utenfor med så mange hunder. 

Bor man i leilighet så må man som regel søke styret om dyrehold. Ikke sikkert de godtar 5 hunder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...