AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Jeg tok inspirasjon fra en annen tråd, men jeg har et annet spørsmål. Hvordan lar man være å gjøre forskjell på barna sine i forbindelse med konfirmasjon. Hva er mest rettferdig? Hvis man har gitt den eldste datteren sin en bunad til nesten 40 000kr og betalt hele feiringen av konfirmasjonen hennes, hva skal man da gi sin sønn når han konfirmeres? Han vil ikke ha bunad. Vi skal naturligvis betale feiringen hans også i tillegg til en dress, men den er ikke like dyr som bunaden. Er det rettferdig at han da får penger i tillegg? Hva er vanlig? Anonymkode: 289e7...e70 2
Supernova17 Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 Jeg mener at begge barna skal få feiringen og bunad eller dress, helt uavhengig av pris. Dermed mener jeg at sønnen skal få tilbud om bunad, og hvis han ikke ønsker det får han ingenting ekstra. 24
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Ville gitt ham tilbud om bunad, men om han ikke ønsker det så hadde jeg ikke gitt noe ekstra. Det høres jo mest rettferdig ut å gi ham en sum tilsvarende prisen på bunaden til søsteren, men samtidig virker det urettferdig på den måten at de pengene som gikk til bunaden jo er bundet i bunaden. Om sønnen da får mer penger i gave så får han jo mer å rutte med på en måte, altså mer penger å bruke på det han ønsker, noe søstra hans ikke har. Anonymkode: 3b6d2...2c1 9
Bondenisse Skrevet 20. mai 2018 #4 Skrevet 20. mai 2018 Klesplagg uavhengig av pris, fest og eventuell gave. Det å gi ekstra til den som velger bort bunad blir feil mener jeg. Da belønner man som foreldre barna for å ta kortsiktige valg. En 15-åring ser verdien i kontanter fremfor bunad, men hvordan blir det 20-30 år etterpå når pengene er brukt opp? Ett annet perspektiv er at jenter i større grad enn gutter blir tvunget til å velge bunad både av normer i samfunnet og til en viss grad foreldre. Min bunad ble kjøpt når jeg var 3 år... lillebror sin er ennå ikke kjøpt, selvom det er 6 år siden han ble konfirmert. (Pga brodering på dame, og anbefalt å vente til de er ferdig utvokst på herre). Dermed kunne ikke jeg velge bort bunad ved konfirmasjon, det kunne han (men fikk ikke tilbud om penger). 10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 De fleste gutter er ikke utvokst nok til å få bunad til konfirmasjonen. Jeg har gutt og jente. Jenta får bunad, gutten dress. Om han vil ha bunad når han er utvokst skal han få det da. Anonymkode: 73a88...fc8 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 Gi gutten tilbud om bunad når han blir 18, i tillegg til dress. Ingen gave ekstra. Grunnen til å vente er som nevnt over her, gutter er sjeldent utvokst. Vil han ikke ha er det hans valg. Anonymkode: e4aa8...766 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #7 Skrevet 21. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville gitt ham tilbud om bunad, men om han ikke ønsker det så hadde jeg ikke gitt noe ekstra. Det høres jo mest rettferdig ut å gi ham en sum tilsvarende prisen på bunaden til søsteren, men samtidig virker det urettferdig på den måten at de pengene som gikk til bunaden jo er bundet i bunaden. Om sønnen da får mer penger i gave så får han jo mer å rutte med på en måte, altså mer penger å bruke på det han ønsker, noe søstra hans ikke har. Anonymkode: 3b6d2...2c1 8 timer siden, Supernova17 skrev: Jeg mener at begge barna skal få feiringen og bunad eller dress, helt uavhengig av pris. Dermed mener jeg at sønnen skal få tilbud om bunad, og hvis han ikke ønsker det får han ingenting ekstra. Hvorfor Det, hva om bunad var det datteren ønsket seg mest? Mens sønnen ønsker seg noe annet? Jeg synes han kan få noe annet i tilsvarende sum. Noe annet er jo urettferdig. Hvorfor skal datteren sette standarden på hva som skal være gaven? Anonymkode: 7ed70...2ce 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 Bunad er mer stas for jenter enn gutter, synes ikke han skal måtte velge bunad eller ingenting. Skal han si ja til bunad og la den ligge i skapet Da? Anonymkode: 7ed70...2ce 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor Det, hva om bunad var det datteren ønsket seg mest? Mens sønnen ønsker seg noe annet? Jeg synes han kan få noe annet i tilsvarende sum. Noe annet er jo urettferdig. Hvorfor skal datteren sette standarden på hva som skal være gaven? Anonymkode: 7ed70...2ce Det er foreldrene som setter standarden, det er de som velger gi bunad i gave. De kunne gitt penger og ingenting annet. 1 hour ago, AnonymBruker said: Bunad er mer stas for jenter enn gutter, synes ikke han skal måtte velge bunad eller ingenting. Skal han si ja til bunad og la den ligge i skapet Da? Anonymkode: 7ed70...2ce Det er vel heller mer stas for foreldrene å gi jenter bunad.... Jeg ble påtvunget bunad i konfirmasjonen som jeg aldri har brukt etter det. Den støver ned i skapet til moren min og jeg misliker den for jeg var heller ikke interessert i å bli konfirmert. Fikk masse penger, da Anonymkode: 38ef4...4e0 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #10 Skrevet 21. mai 2018 Jeg synte ikke gutten skal få 40 000,- i kontanter fordi han velger bort bunad. Dersom søsteren hadde fått samme valg ville hun garantert valgt pengene hun også. Anonymkode: bba4d...e0a 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #11 Skrevet 21. mai 2018 Enn når bunaden er arvet? Da bruker kanskje foreldrene 400 kr på sko. Bunaden er verdt 30 000, men koster ikke foreldrene noe. Skal da neste konfirmant få dress til 4000 kr? Skal begge, eller én få gave? Enn når mor har laget bunaden selv? Her ble bare stakk, sjal og skjorte kjøpt/sydd av noen andre, resten gjorde mamma. Alt sølv var gaver fra øvrig familie i mange år. Hva er 3 år med syarbeid og brodering verdt? Det er litt vanskelig å generalisere her. Jeg er generelt sett i mot forskjellbehandling, men bunad er veldig ofte et samarbeidsprosjekt i familien, og noen ganger arv, så verdien av den ferdige bunaden er ikke alltid relevant. Anonymkode: 3ad97...31e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #12 Skrevet 21. mai 2018 Mine foreldre gav alle tilbud om bunad. Broren min ville ikke ha, men fikk vite at tilbudet står til den dage. Han ønsker bunad, så fikk han dress. Når han var 29 hadde han fått lyst på bunad. Og da fikk han også. Han fikk ingenting ekstra til konfirmasjonen. Anonymkode: e6339...c03 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #13 Skrevet 21. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok inspirasjon fra en annen tråd, men jeg har et annet spørsmål. Hvordan lar man være å gjøre forskjell på barna sine i forbindelse med konfirmasjon. Hva er mest rettferdig? Hvis man har gitt den eldste datteren sin en bunad til nesten 40 000kr og betalt hele feiringen av konfirmasjonen hennes, hva skal man da gi sin sønn når han konfirmeres? Han vil ikke ha bunad. Vi skal naturligvis betale feiringen hans også i tillegg til en dress, men den er ikke like dyr som bunaden. Er det rettferdig at han da får penger i tillegg? Hva er vanlig? Anonymkode: 289e7...e70 Men er det slik at dere gav bunad fordi datteren deres ønsket seg det? Eller fordi dere foreldre ønsket å gi bunad som konfirmasjonsgave? Anonymkode: 7ed70...2ce 2
Anonym90059005 Skrevet 21. mai 2018 #14 Skrevet 21. mai 2018 Gitt at hverken datter eller sønn hadde ønsket seg bunad, er det ikke da sannsynlig at i mange tilfeller ville begge fått en annen litt større gave? I så fall straffes gutten for at søsteren ønsker seg bunad, om han ikke skal få noe ekstra... Veldig ofte i dag, så ønsker jenter seg bunad. Da syns jeg det blir litt feil om de skal få en bunad til 30-60 000, mens gutten ikke får noe ekstra, bare fordi han ikke ønsker seg det. Et annet poeng er at en damebunad ofte koster mye mer enn en herrebunad, så det er ikke noe i veien for å gi litt ekstra til gutten, og så kan han få en bunad seinere i livet (noe vi ofte ser at skjer). 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #15 Skrevet 21. mai 2018 Jeg fikk bunad i gave i konfirmasjon med tilhørende sølv av mine foreldre etter eget ønske. Min bror fikk 25000 som var sperret til han var myndig. Syns dette var rettferdig. Bunaden og sølvet har en verdi. Dressen han brukte var ikke gave, bare nødvendige klær for dagen. Anonymkode: 8e958...bb7 2
missmcbeal Skrevet 21. mai 2018 #16 Skrevet 21. mai 2018 Jeg har inntrykk av at det er normalt å gi en liten pengegave istedenfor bunad om man ikke ønsker å gi bunad. Når vi skulle konfirmeres var det nemlig den store snakkisen i klassen, mange ville ikke ha bunad fordi de heller ville ha penger til konfirmasjonen av foreldrene. Eldstesøstera mi ville ha bunad til konfirmasjonen og fikk det. Jeg aner ikke prisen på den tiden (hun ble konfirmert i 2000), men vil anslå at den er verdt kanskje mellom 15 000 - 20 000 kr. Hun fikk sydd ny bunad til seg med søljer til. Og fikk søljer og smykkeskrin i gaver av andre. Jeg er faktisk ikke sikker på at den var så dyr som 20 000 kr på den tiden, ettersom hun fikk den sydd av lokale sydamer, de er jo litt billigere, selv om materialet er dyrt. Når storebroren min skulle konfirmeres fikk han dress og en pengegave. Han ønsket seg selvsagt ikke bunad. Han fikk i stedenfor en pengegave på 10 000 kr av foreldrene mine. Dette husker jeg veldig godt at jeg spurte om, for det var veldig viktig for meg at visste dette til min konfirmasjon Rett skulle være rett. Jeg ville ikke ha bunad på min konfirmasjon. Lånte faktisk søstera mi sin bunad i kirken og på festen (det var tydeligvis veldig viktig å ha bunad i kirken selv om jeg ikke ville ha min egen bunad da). Jeg fikk tilsvarende pengegave som broren min i stedet av foreldrene mine på 10 000 kr. Det samme fikk lillebroren min når han ble konfirmert 10 år senere. Sånn sett kom søstera mi best ut av det og jeg dårligst ut av det, siden hun valgte å få bunad, siden det har mer verdt, men jeg synest foreldrene mine løste det bra i stedet for. Storebroren min og lillebroren min fikk jo dress i tillegg og samme pengegave, og jeg fikk jo "ingenting" siden jeg lånte bunaden til søstera mi. Jeg vil likevel si at vi har blitt behandlet ganske likt, det var jo noe jeg valgte selv å låne bunad til søstera mi. Vil legge til at jeg senere har fått arvet bunaden til morfaren min, sydd den til meg i 18-årsgave (ny stakk), nytt belte til bunaden og arvet søljer som har gått i generasjoner. At bunaden gikk i arv til meg ble logisk siden søstera mi allerede hadde bunad og jeg er den siste jenten i søskenflokken Så akkurat verdimessig har jeg nok arvet noe i søskenflokken som kanskje er verdt mer. Jeg konfirmerte meg i 2005. Hva som er normalt i dag vet jeg ikke. Jeg må legge til at vi har liten slekt og jeg vet det er ganske mange som får ekstremt store pengegaver av familie. Medreknet pengegaven fra foreldrene mine fikk jeg rundt 14 000 - 15 000 kr til sammen i konfirmasjonen, disse ble selvsagt satt på sparekonto. Jeg har hørt at andre får mellom 20 - 40 000 kr i pengegaver. Når lillebroren min konfirmerte seg 9 år senere husker jeg at han fikk mye mer penger enn meg, tror han fikk rundt 30 000 kr medreknet pengegaven fra foreldrene mine. Siden jeg var jente fikk jeg utrolig mye smykker og ringer til konfirmasjonen i stedet for penger Derfor blir det gjerne litt forskjell, pluss at det er helt logisk at lillebroren min fikk mer enn meg en del år senere siden folk hadde bedre råd.
WCKD Skrevet 21. mai 2018 #17 Skrevet 21. mai 2018 (endret) 11 timer siden, Supernova17 skrev: Jeg mener at begge barna skal få feiringen og bunad eller dress, helt uavhengig av pris. Dermed mener jeg at sønnen skal få tilbud om bunad, og hvis han ikke ønsker det får han ingenting ekstra. Du mener det er greit at jenta, som stort sett er fullt utvokst i konfirmasjonsalder, skal få en bunad til 40000kr mens gutten, som mest sannsynlig ikke er fullt utvokst, skal sitte igjen med en dress til et par tusen som han nok ikke kan bruke på 18-årsdagen sin engang? Det skal da pokker meg være en økonomisk likhet mellom barna fra foreldrene, ærlig talt. Det er ikke noe «bedre» å be om en bunad enn den samme summen kontant. Verdi er verdi. Endret 21. mai 2018 av JackNapier 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #18 Skrevet 21. mai 2018 Her fikk broren min og jeg likt. Jeg fikk bunad fra foreldrene mine og sølv fra besteforeldre. Han fikk penger inn på konto som han kunne velge å bruke til bunad når han ble fullt utvokst, en dress og dyrere klokke, og tilsvarende beløp av besteforeldrene våre. Anonymkode: ab1c0...fb8
missmcbeal Skrevet 21. mai 2018 #19 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enn når bunaden er arvet? Da bruker kanskje foreldrene 400 kr på sko. Bunaden er verdt 30 000, men koster ikke foreldrene noe. Skal da neste konfirmant få dress til 4000 kr? Skal begge, eller én få gave? Enn når mor har laget bunaden selv? Her ble bare stakk, sjal og skjorte kjøpt/sydd av noen andre, resten gjorde mamma. Alt sølv var gaver fra øvrig familie i mange år. Hva er 3 år med syarbeid og brodering verdt? Det er litt vanskelig å generalisere her. Jeg er generelt sett i mot forskjellbehandling, men bunad er veldig ofte et samarbeidsprosjekt i familien, og noen ganger arv, så verdien av den ferdige bunaden er ikke alltid relevant. Anonymkode: 3ad97...31e Som jeg sa så har jeg arvet bunad senere, og jeg er ekstrem takknemmelig og tenker på selve arveverdien og ikke nødvendigvis hva det har kostet foreldrene mine i kroner. Når det er sagt har det da likevel kostet litt med tanke på at den måtte sys inn og få ny stakk, dette koter faktisk en del. Jeg skal si en ting, og det er at jeg sitter igjen med følelsen av min bunad er mer verdt enn søstera mi sin som fikk ny sydd til konfirmasjonen, siden det er arv fra familien og jeg dermed fikk arve verdifullt sølv som er mellom 100-200 år gamle. I tillegg er fargen på livet og mønsteret der veldig unikt, jeg har enda til gode å se noen med samme bunad som meg (og samme farge) som faktisk ligner på min av de nye, og jeg har heller ikke sett mange av de gamle. Jeg er veldig fornøyd med at det ble jeg som arvet familiebunaden og at det var søstera mi som fikk sydd ny. Om man har syerske i familie så er det likevel dyrt å lage bunad. Materialet er faktisk utrolig dyrt. Diverse ting som hører til bunaden, som sølvspenner til veske, til belte, sølvkroker til spyd o.s.v koster gjerne opp mot 1000-2000 kr i seg selv per del. Bunadsskjorte er dyrt, ullstoff er dyrt. Arvet sølv er i mine øyner mye mer verdt enn nytt sølv.
Supernova17 Skrevet 21. mai 2018 #20 Skrevet 21. mai 2018 (endret) 3 timer siden, JackNapier skrev: Du mener det er greit at jenta, som stort sett er fullt utvokst i konfirmasjonsalder, skal få en bunad til 40000kr mens gutten, som mest sannsynlig ikke er fullt utvokst, skal sitte igjen med en dress til et par tusen som han nok ikke kan bruke på 18-årsdagen sin engang? Det skal da pokker meg være en økonomisk likhet mellom barna fra foreldrene, ærlig talt. Det er ikke noe «bedre» å be om en bunad enn den samme summen kontant. Verdi er verdi. Det du sier er jeg uenig i. Da jeg var konfirmant hadde jeg ikke lyst på bunad og ønsket meg en festdrakt til over 1000kr. Foreldrene mine gav meg allikevel en bunad som er dyrere enn 40 000kr. Jeg var ikke utvokst til konfirmasjonen, så ett par år etterpå satt jeg igjen med en bunad som ikke passet. De yngre brødrene mine fikk både penger og dress. Jeg ville mye heller hatt penger enn en bunad jeg ikke ønsket. Hvordan kan du mene at dette er rettferdig?? At de fikk velge, men ikke jeg? Endret 21. mai 2018 av Supernova17 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå