Gjest Teletubbien Skrevet 27. februar 2005 #1 Skrevet 27. februar 2005 I utgangspunktet hadde jeg tenkt at vi kanskje skulle kjøpe oss marsvin, men i det siste har jeg sett mer og mer på kaniner. Har inntrykk av at de er minst like interessante og kjælne. Noen her som har kaniner? Hvilke raser har dere? Er de kjælne og trygge eller er de nervøse og skvetne? Håper jeg skal finne en rase som "fikser" barn, altså som er rolige og trygge. Har inntrykk av at dvergvedderen er en veldig rolig og kosete rase som anbefales de med små barn. Noen her som vet om det stemmer? Har sett en ny rase som heter Løvehode, med masse pels, noe så vakkert!!!! Noen som har sånn??? Fortell
Englepus Skrevet 27. februar 2005 #2 Skrevet 27. februar 2005 Har ikke kanin nå, men har hatt en del i barndommen/ungdommen. Det ble noen unger.. Koselige dyr det. De jeg hadde bodde i bur ute da. Har hatt dvergewedder, Tysk(?) wedder og en rase som var liten og svart med oppstående ører. Wedderene var rolige og ble fort tamme. De svarte var litt mer nervøse. Beholdt en unge som var blanding av dvergwedder og liten svart. Hun ble skikkelig kosete og tillitsfull. Min søster hadde en diger lysegrå wedder. Den var artig. Ble ekstremt tam og kunne være løs i hagen. Hun hadde den inne på loftsstuen om vinteren. Gikk du inn til den hoppet den rundt og rundt beina dine før den la seg pladask ned og ville ha kos Tror jeg ville anbefalt en hunn. En kjønnsmoden hann tenker stort sett bare på en ting.. Her er forresten et eget kaninforum: http://s7.invisionfree.com/Kaninforum
Gjest Madam Felle Skrevet 27. februar 2005 #3 Skrevet 27. februar 2005 Vi har en løvehode kanin, og den er utrolig rolig og kosete. Når du skal se på kaninene og velge en, så velg den som virker rolig. Det er stor forskjell på nervøs og rolig, og den bør ikke være for nervøs.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #4 Skrevet 27. februar 2005 Jeg hadde kanin i barndommen, og syntes vel den var "kjedeligere" enn marsvin. men jeg tror det hadde mest å gjøre med at vi hadde hund samtidig, og kaninen fikk ikke så mange muligheter til å løpe fritt rundt sammen med oss. Ei venninne passet han noen uker i ferien, og han var en helt annen kanin da han kom hjem - mye mer sosial og kosete og kommuniserende. Så ha kaninen mye løs!! Han var en hermelin-kanin uten stamtavle. Fint gemytt, kanskje litt skvetten.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 Kaniner har den fordelen at de kan sprelle og komme seg løs hvis ungen holder de for hardt... marsvin er mye mere sårbare og tåler mindre, så jeg synes det er klokt å velge kanin hvis du har barn... (aldri la ungen være alene med kanina altså...) Selv har jeg en dvergvedder.. han er 8 år gammel. Rolig gammel herremann Planlegger å kjøpe et par kaniner til høsten, belgisk hare og dverg hare. Skal bruke de til kaninhopping :D Dvergvedder og løvehoder er fine og rolige raser (som regel) mens hermelin og dverghare er hissigere og mindre, og dårligere egnet til kosekaniner.
smidja Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har to kaniner, en hun og en han. De er kastrert/sterilisert. Vi har fått begge våre igjennom omplasseringen. Anbefaler virkelig å ta et dyr derifra!!! Da hjelper man samtidig noen som ikke har noe godt hjem fra før. Der koster en kanin kr. 300 og er ferdig kastrert/sterilisert og har også gått igjennom en legesjekk. Du kan gå inn her f.eks: www.dooa.no Ellers så er begge våre ekstremt kosete og glad når vi kommer til de. De er ute hele året og trives med det. De kan gå i bånd, og være løs. Anbefaler virkelig kanin fremfor marsvin! Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har en superkosete og snill hermelingutt! Han er skvetten når det gjelder brå bevegelser og høye lyder (det kan ha noe med at han ikke er vant til det, ettersom vi ikke har barn), men er også veldig nysgjerrig og søkende. Han går rundt i huset hele dagen, og vet at han skal gjøre fra seg i buret. Han liker ikke å bli holdt, men elsker at jeg ligger ved siden av han og klapper/koser/susser på han mens han ligger utstrakt. Han har aldri "tenkt koffert", selv om han er 2 1/2 år nå. *bank i bordet* Samboeren min mener at han er bedre, og lukter mindre, enn hunnkaninene han har hatt før.
Gjest Moonshadow Skrevet 28. februar 2005 #8 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har hatt masse kaniner. 17stk på det meste. Alle var dvergveddere og veldig kosete.
kris10n Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 Det sies at større kanin typer er roligere enn de små. Har selv hatt dverg weddere og de har vært rolige og veldig kosete. Krever at man koser mye med de og at de får løpe litt fritt. :-) Lykke til hvis du velger kanin, de er hærlige kjæledyr
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #10 Skrevet 1. mars 2005 Kan kanin og katt gå sammen, forresten? Eller vil kattens jaktinstinkter ta overhånd? Har katt, men ønsker meg stadig et kjæledyr til, hvis jeg kan gi det et godt liv. (kanskje det egentlig er min biologiske klokke som prøver å gi meg lyst på barn, men jeg tror jeg er en bedre dyreeier enn mor...)
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Jeg har en rex. Han er utrolig kjælen og kosete med en meget spesiell personlighet.
Gjest Teletubbien Skrevet 1. mars 2005 #12 Skrevet 1. mars 2005 Jeg har hørt at Rex'en ikke er spesielt kjærlig og letthåndterlig, samt at de er veldig bestemte Om Hermelin'en har jeg hørt at de kan være lettskremte, sånn med tanke på barn :-( Har kjempelyst på en sånn løvehode...De er så skjønne, men tror kanskje helt objektivt at dvergvedderen er den som egner seg best for barnefamilier
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #13 Skrevet 4. mars 2005 Min Rex passer overhodet ikke til den beskrivelsen :-) Jeg trodde jeg hadde lest omtrent det motsatte av det du sier ang rasen, men skal ikke si det sikkert.
Trampe Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 Min Pippin er en langhåret hermelin... Den nydeligste skapningen du kan tenke deg! Han finnes ikke skvetten, slik noen skriver at hermelinene er. Har en tanteunge som nærmer seg året - og han ligger helt stille og rolig når hun herjer med han - som om han skjønner at hun er liten og at han må være snill med henne. Og så er han så liten! Hadde en dvergwedder før, hun var enormt stor. Dyrebutikken mente at hun var ren wedder, det kan hun umulig ha vært...lukter litt belgisk kjempe her jah. Min mor har også en hermelin - en korthåret sådan - med akkurat samme gemytt. Elsker å ligge i armkroken på sofaen og bare kose. Begge er hanner og ikke kastrerte. De går ikke godt sammen (naturligvis) men de er luktfrie og ingen av dem markerer på gulvet og møbler eller "humper" på alt de kommer over.... :-? Kaniner - spesielt hermelin - anbefales! :-)
Usikker Skrevet 27. mars 2005 #15 Skrevet 27. mars 2005 Jeg har endel hybelKANINER - teller det De er'kke spesielt kjælne da - for de hopper unna så fort jeg nærmer meg *smekk på finger'n til meg fordi jeg sporer av på en seriøs tråd* :fy:
Cherie Skrevet 27. mars 2005 #16 Skrevet 27. mars 2005 Kan kanin og katt gå sammen, forresten? Eller vil kattens jaktinstinkter ta overhånd? Har katt, men ønsker meg stadig et kjæledyr til, hvis jeg kan gi det et godt liv. (kanskje det egentlig er min biologiske klokke som prøver å gi meg lyst på barn, men jeg tror jeg er en bedre dyreeier enn mor...) Det kommer veldig an på katten vil jeg tro. Har lest i en folder fra dyrebutikk at kaniner ikke finner noen glede i hunder eller katter, men med rolig tilvending kan de eksistere sammen. Fy fy regelen for kaniner er vel marsivn. Finnes sikkert mange eksempler på at disse to dyrene går sammen, men regelen er at disse ikke skal blandes da marsvin har en tendens til å bølle kaniner. Hadde en dvergwedder som liten ....ca 10år. Hadde den i tre år før den ble syk og måtte avlives. Jølle het den. Helt skjønn og kjempe tam. Pleide å hoppe litt hinder med henne (meget små hinder). Jah vet jølle oh hun.....he he men søstra mi forlangte å få gi den navn. Når man klødde den bak på låret slikket den deg på hånden. Den kunne man også gå tur med i bånd. Nå anbefales kaniner sjeldent til barn da disse anses sim litt for hardføre for kaniner, men det er jo alt etter som hvordan man gjør det. De er ikke glad i høye lyder og liker ikke røff behandling. Men unger bør ikke holde på med kaniner alene. anbefaler kanin om du først skal ha et såkalt burdyr. Men plzzzzzzzz gi den god plass til å røre på seg og hold den ikke i bur hele tiden. La den få trimme. Sett også buret litt opp fra gulvet da kaniner kan være utsatt for trekk.
Gjest Teletubbien Skrevet 27. mars 2005 #17 Skrevet 27. mars 2005 Marsvin bøller med kaninen :o :o :o Har helt motsatt oppfatning jeg!!!
Cherie Skrevet 27. mars 2005 #18 Skrevet 27. mars 2005 Siden jeg aldri har blandet de to dyretypene snakket jeg ut ifra det jeg har lest + sett på tv. Og som jeg sa..kan godt hende det er flust av eksempler der dette ikke stemmer. Og kanskje bøller kaniner marsvin, men det er nå den versjonen jeg finner i den litteraturen jeg har tilgjengelig.
Gjest Teletubbien Skrevet 27. mars 2005 #19 Skrevet 27. mars 2005 Sikkert forskjeller der også... Min søster hadde en HANNkanin og et HUNNmarsvin :o Stakkars marsvin!!!! :-( De passer ikke så godt sammen, kanin og marsvin, uansett hva dyrebutikkene påstår :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå