Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #1 Skrevet 27. februar 2005 Er innflytter på bygda- er fra Oslo og har bodd i Paris i to år før det. Er single også.. Menn: Har ikkemøtt noen kjekke og/eller spennende menn her. Ungkarene over 30 er tilbakestående i forhold til sjekking og tilnærmelser. Trodde de var som ellers i verden, men nei da, ikke her på bygda. De vet ikke hva pasta bolognese er og rødvin er et fremmedord. Her går det i øl, fotball, country og svensktoppar.. Herregud, hva gjør jeg? Seriøst, har noen gode råd her?
Polly Ester Skrevet 27. februar 2005 #3 Skrevet 27. februar 2005 De vet ikke hva pasta bolognese er og rødvin er et fremmedord. Her går det i øl, fotball, country og svensktoppar.. Du får nå sjekke selv da... og lære dem hva pasta bolognese (er det så inmari raffinert, da?) er for noe... Eller så får du vel bli litt mer urban igjen... Kan ikke si at jeg har hatt de samme problemer som deg da jeg bodde i ei bygd for noen år siden... Kanksje dette er folk som er særdeles intelligente og ser at du er hoven og ser ned på dem som bor der, og så gjør de seg dummere enn de er...
aline Skrevet 27. februar 2005 #4 Skrevet 27. februar 2005 ... og det virker vel, sjokkerende nok, som om de faktisk er fornøyd med livene sine også? ... på lik linje med at du trives med urbane pastaretter, rødvin og hipp musikk? det er du som har valgt å flytte vekk fra det miljøet du er vant til å leve i, de er der de alltid har vært, lever slik det er normalt for dem å gjøre. jeg synes ikke det er noe rart at man lever annerledes i en liten bygd der man ikke har like mye påvirkning fra resten av verden som det man faktisk har i oslo og andre større byer som får restauranter fra hele verden, utallige kulturmuligheter fra hele verden, innbyggere fra hele verden. selvfølgelig blir det mer urbant der man blir utsatt for flere inntrykk! man har behov for å tilpasse seg i oslo og andre større byer, ellers vil man ikke trives. i en liten bygd uten den samme påvirkningen fra verden i samme tyngde, vil man ikke ha det behovet og dermed heller ikke nødvendigvis søke det nye. som sagt, det er du som har valgt å flytte vekk fra det du er vant til, kanskje det er du som skal ta litt tid på å utforske det de faktisk er fornøyd med først? sett deg ned å lær deg hva det er de liker ved øl, fotball, country og svensktoppar! sett deg inn i det og prøv å like det også. SÅ kan du evt "lære opp" en du evt treffer, til å like rødvin og pasta og annen musikk. gir du, vil det være mer interessant for andre å gi også.
Gjest Nefertiti Skrevet 27. februar 2005 #5 Skrevet 27. februar 2005 For å være helt ærlig synes jeg det virker som om du tar deg selv veldig høytidlig. Deres vaner er ikke mindre verd selvom de ikke kan ramse opp en masse rødvin eller kanskje interesserer seg mer for fotball enn om opera. Å angående hva du bør gjøre? Så mener jeg du bør komme deg ned på jorda å se mennesker for den de er og ikke om de drikker øl eller rødvin. Hvis du er så lite villig til å gi folk en sjangse at du dømmer dem etter slike ting, ja, da er det ikke veldig rart om du er singel... Unskyld meg om jeg er litt for krass. Får føye til at jeg selv er fra en stor by, men jeg gir hvertfall folk en real sjangse
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #6 Skrevet 27. februar 2005 Jo da, greit nok. Og jeg har bodd her i over ett år og er absolutt ydmyk overfor folk her. Det er ikke det. Dette er mine personlige fustrasjoner for å sette dem på spissen- som jeg ikke sier til noen i bygda, forståelig nok. Mange hyggelige og fine mennesker her! Det er bare det med menn og sånt...jeg savner at noen menn har et snev av...tja..et eller annet. Men det ser ut til å mangle totalt her. Som man reder ligger man ja...husk at enkelte blir tvunget til å flytte pga. de må ha et levebrød og jobb. Men jeg antar at man kan fint klare seg uten menn i et helt liv
aline Skrevet 27. februar 2005 #7 Skrevet 27. februar 2005 dersom du heller vil leve resten av livet som singel en å ha en mann som heller drikker øl en rødvin, heller ser fotball en noe mer urbant (selv om jeg vet om skrekkelig mange urbane menn som også foretrekker øl og fotball frem for rødvin og noe mer ..... ?) og som heller hører country og svensktoppar en mer urban musikk, så er det kanskje greit å være singel ja.... har du gitt noen av disse mennene en sjans til å vise hvem de er også? ikke bare ser på dem som lite spennende fordi de ikke er helt som du er vant til? og ja, av og til blir man "tvunget" til å flytte pga jobb, men det er du som har valget! du kan endre yrke, og hva slags yrke er det du har valgt deg siden det eneste stedet du kan få deg jobb på er ett borthjemt sted der ikke rødvinen har blitt kjent engang?
Cand alt Skrevet 27. februar 2005 #9 Skrevet 27. februar 2005 Jeg skjønner ikke spørsmålet: er bydefolk rare? Hvor er løsningen?
chimp Skrevet 27. februar 2005 #10 Skrevet 27. februar 2005 Jeg forstår frustrasjonen! Men hvorfor flyttet du hit?
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #11 Skrevet 27. februar 2005 Folk lever annerledes på bygda enn i byen. Single menn over 30 på bygda er ei anna gruppe i forhold til andre i sitt miljø enn single menn over 30 i byen. Uansett, hvis ikke du klarer å se forbi preferanser i forhold til mat, musikk og undelholdning og forholde deg til andre normer for hvordan sjekking foregår enn du er vant med, så tipper jeg du vil forbli singel.
Gjest Seleena Skrevet 27. februar 2005 #12 Skrevet 27. februar 2005 Og eg som trudde alle menn likte fotball, øl og contry - og IKKJe raudvin og bolognese........Tok vist feil der gitt. Det var jo berre menn på bygda som gjorde det! :klø:
Gjest mann-33 Skrevet 27. februar 2005 #13 Skrevet 27. februar 2005 Er innflytter på bygda- er fra Oslo og har bodd i Paris i to år før det. Er single også.. Menn: Har ikkemøtt noen kjekke og/eller spennende menn her. Ungkarene over 30 er tilbakestående i forhold til sjekking og tilnærmelser. Trodde de var som ellers i verden, men nei da, ikke her på bygda. De vet ikke hva pasta bolognese er og rødvin er et fremmedord. Her går det i øl, fotball, country og svensktoppar.. Herregud, hva gjør jeg? Seriøst, har noen gode råd her? Fra osl, bodd i paris - flytter til utkant/bygde-norge. Ai :o Her tror jeg man kan måtte slite med mang en problem :-) men jeg synes det er litt rart om du opprinnelig skulle tro at du da flyttet inn i en ny metropol? Har du aldri sett norge-rundt da? :-) Som trøst (dersom det kan være det?) tror jeg dette naturlig løse seg, dersom man gir det tid. Med det mener jeg at jeg tror du vil, med tid og stunder integreres og bli slik selv, og deretter ikke se det som en 'utenforstående', men som en del av 'de'. Spørsmålet er vel heller hvorvidt du ønsker å bli en del av dette selv? Jeg tror det er mer nærliggende å tro at du vil bli en del av de, enn at du som enkelt individ vil kunne snu en hel kultur og tradisjonsmønster alene. Tror du ikke? Men hei, kansje ikke? Du kunne jo starte opp en sushi bar. Innrede minimalistisk med sandblåste skap, børstet stål og sette frem Chablis som velkomstdrinker Hvem vet - kansje de ville falle for dette :-)
chimp Skrevet 27. februar 2005 #14 Skrevet 27. februar 2005 Og eg som trudde alle menn likte fotball' date=' øl og contry - [/quote'] Alle menn liker KØNTRI??? :o
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #15 Skrevet 27. februar 2005 Jeg skjønner at man kan savne mangfoldet og den felles erfaringen om mangfoldet når man flytter fra en storby til ei lita bygd. Men det viktigste hos folk er vel viljen til å skaffe seg flere erfaringer om de har muligheten, ikke at de HAR et visst sett av erfaring? Kjæresten min er fra bygda, og selvsagt hadde han aldri spist sushi før vi var på tur til en storby. Men han smakte og liket. Også i andre sammenhenger oppsøker han musikk, film, matopplevelser som er "urbane", selv om vi ikke kan avnyte disse produktene i bygda. Sånn sett blir det litt introvert å vær "urban", men slett ikke umulig. Og på mange måter foretrekker jeg denne formen for ujålete (hos han, kanskje ikke hos meg) urbanisme framfor hipster-krøtteret i Oslo (jeg er derfra). Men for all del - mange menn (og kvinner) fra bygda er veldig lite villige til å prøve noe annet enn det de er vant til. På samme måte som mange bymennesker ikke vil gå utenom de "riktige" normene i byen.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #16 Skrevet 27. februar 2005 Jeg synes det å kalle seg selv urban blir litt for harry jeg. Unskyld meg De som virkelig er urbane er ikke de som går rundt å kaller seg det selv.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #17 Skrevet 27. februar 2005 Sånn sett blir det litt introvert å vær "urban"' date=' men slett ikke umulig. Og på mange måter foretrekker jeg denne formen for ujålete (hos han, kanskje ikke hos meg) urbanisme framfor hipster-krøtteret i Oslo (jeg er derfra).[/quote'] Noe av det mest komiske og idiotiske jeg vet om er folk som mener rødvin, opera, caffe latte og alt det andre den kulturelle eliten i byene foretrekker, er genuint sett _bedre_ enn hva andre, for eksempel på bygda, prefererer. Pierre Bourdieu var en stor mann.
Gjest mann-33 Skrevet 27. februar 2005 #18 Skrevet 27. februar 2005 Bare en pytteliten bemerkning her du. "..og alt det andre den kulturelle eliten.." Bruker du et ord som 'elite' med ironi, eller mener du at de stiller i en genuin klasse for seg selv noe elite er nærliggende definisjonen av? Om så er tilfelle, forstår jeg ikke hvordan de skulle kunne oppfattes som noe annet enn_bedre_enn, være seg de - på bygda :-) Om ikke dette er tilfelle, forlanger jeg snarest å få starte sammen med de andre på 5 mila :-) Men du, fra tull til mer spøk. Det kunne være en interessant debatt. Fyllt til randen av uærlighet selvsagt, men alikevel - interessant. Tror du det finnes noe slikt som bedre_enn, overhodet? På noen som helst arena her i livet? Finnes det de som, være seg genetisk eller via andre utviklingskanaler har bedre (for å følge denne tråden) utviklet smaksløker, eller fargesammensettnings-forståelse, mer vellutviklede trommehinner (opera/jazz vs contry/pop) eller er det kun en ting her i livet som betyr noe, og det er smak og behag? Ingen er bedre enn noen, og alle er like gode/dårlige i alt og ingenting, som deg selv?
Gjest TomKrus Skrevet 27. februar 2005 #19 Skrevet 27. februar 2005 Jeg synes det å kalle seg selv urban blir litt for harry jeg. Unskyld meg De som virkelig er urbane er ikke de som går rundt å kaller seg det selv. Tenkte litt på det samme selv. Har en bekjent som er såååå urban. Hun er sååå urban, altså. Får en kvalmende fornemmelse i halsen når hun skal prate om sine siste urbane og gale krumspring i Oslo. Voks opp, sier jeg til henne. Ikke nødvendigvis til trådstarter. Hun virket litt mer reflektert. Dette var bare en digresjon.
Gjest mann-33 Skrevet 27. februar 2005 #20 Skrevet 27. februar 2005 Nei, nei... Det seleena mente å poengtere, er at det faktisk finnes de - utenfor - bygda (midt i oslo gryta) som liker noen annet enn bolognese og rødvin også. Ja, kansje tom fotball, øl og contry (§ bygda) Vi er bare nødt! til å starte en tråd om missforståelser og betydningen av dette i våre daglige liv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå