AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d Jeghar lest på husbanken sin side. DEt står ingenting om hvordan ting er for de som bor på hybel. Anonymkode: 02f45...a2d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Jeg bor med et familiemedlem, som fikk avslag på bostøtte fordi vi hadde samme ytterdør. Fordi to ytterdører i en leilighet er visst normalt? lol. De mente at ettersom vi var familie, så måtte jeg forsørge romkameraten min. Reglene er veldig sære. Hvis du bor alene på hybel, er det nok større sjans for at du får bostøtte. Om du bor i et kollektiv med en ytterdør, er det stor sjans for avslag, spesielt noen i husholdningen er i slekt - da kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre. Anonymkode: 351d7...6a8
applestories Skrevet 20. mai 2018 #4 Skrevet 20. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor med et familiemedlem, som fikk avslag på bostøtte fordi vi hadde samme ytterdør. Fordi to ytterdører i en leilighet er visst normalt? lol. De mente at ettersom vi var familie, så måtte jeg forsørge romkameraten min. Reglene er veldig sære. Hvis du bor alene på hybel, er det nok større sjans for at du får bostøtte. Om du bor i et kollektiv med en ytterdør, er det stor sjans for avslag, spesielt noen i husholdningen er i slekt - da kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre. Anonymkode: 351d7...6a8 "kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre" Er det sosialstønad eller bostøtte du mener her? Sosialstønad betales av kommunen, bostøtte av Husbanken. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d 6000 kroner er selvfølgelig mer enn 8000 kroner og derfor blir du en større utgift for Norge AS ved å flytte til en hybel. Det er så rart, det der. Anonymkode: 21846...336 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d Spøramålet ditt bør du stille til Nav. Boligen du bor i og inntekten din er avgørende for om du får bostøtte. Det finnes både statlig og kommunal bostøtte. Anonymkode: dbde8...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 5 minutter siden, applestories skrev: "kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre" Er det sosialstønad eller bostøtte du mener her? Sosialstønad betales av kommunen, bostøtte av Husbanken. Jeg mener at jeg får sosialstønad av nav. De betaler mesteparten av husleia, men ikke alt. Jeg får bostøtte som blir trukket fra det de betaler. Så de betaler egentlig bare 5000 kroner i husleia for meg. For en hybe koster det 6000 +, så hvorfor må jeg flytte på hybel da? Nav taper jo på dette, og de må da betale mer penger i husleia på meg. Anonymkode: 02f45...a2d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #8 Skrevet 20. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6000 kroner er selvfølgelig mer enn 8000 kroner og derfor blir du en større utgift for Norge AS ved å flytte til en hybel. Det er så rart, det der. Anonymkode: 21846...336 Var dette ironisk ment, eller skrev du feil? Ikke lat som du ikke forsto hva jeg mente. Anonymkode: 02f45...a2d
Nicathv Skrevet 20. mai 2018 #9 Skrevet 20. mai 2018 3 minutter siden, applestories skrev: Sosialstønad betales av kommunen, bostøtte av Husbanken. Hver kommune har bostøttekontor, en slags underavdeling av Husbanken. Det er dit man sender søknad om bostøtte og det er kommunen som behandler søknaden (bestemmer), ikke Husbanken sentralt/nasjonalt.
Nicathv Skrevet 20. mai 2018 #10 Skrevet 20. mai 2018 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d Det er jo det samme for felleskapet/staten/skattebetalerene om du får penger gjennom NAV eller Husbanken. Verken NAV eller Husbanken er private bedrifter som er uavhengige av resten av staten. 3000 i bostøtte fra Husbanken + resten av husleia (5000) dekket av NAV = 8000 kr. kostnad for skattebetalerene. 0 i bostøtte og 6000 i husleie dekket av NAV = 6000 kr. kostnad for skattebetalerene. Endret 20. mai 2018 av Nicathv 2
applestories Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 10 minutter siden, Nicathv skrev: Hver kommune har bostøttekontor, en slags underavdeling av Husbanken. Det er dit man sender søknad om bostøtte og det er kommunen som behandler søknaden (bestemmer), ikke Husbanken sentralt/nasjonalt. Jeg jobber i kommunen, og hun som jobber med bostøtte her sier hun bare registrerer søknader som kommer inn på papir og sjekker at opplysningene stemmer. Svar på søknader jeg har sett har alltid kommet fra "Husbanken", aldri noe om kommunen man bor i. Men nå kjenner jeg jo ikke til alle detaljene i mine kollegaers jobber, jeg vet bare at de jeg hjelper aldri får svar fra kommunen da hun som jobber med det ikke lager vedtak men har funksjon som rådgiver. 3 minutter siden, Nicathv skrev: Det er jo det samme for felleskapet/staten/skattebetalerene om du får penger gjennom NAV eller Husbanken. NAV er ikke en privat bedrift som er uavhengig av resten av staten. 3000 i bostøtte fra Husbanken + resten av husleia (5000) dekket av NAV = 8000 kr. kostnad for skattebetalerene. 0 i bostøtte og 6000 i husleie dekket av NAV = 6000 kr. kostnad for skattebetalerene. Forskjellen ligger mer i at sosialhjelp blir betalt av kommunen, bostøtte av staten.
Nicathv Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 6 minutter siden, applestories skrev: Jeg jobber i kommunen, og hun som jobber med bostøtte her sier hun bare registrerer søknader som kommer inn på papir og sjekker at opplysningene stemmer. Svar på søknader jeg har sett har alltid kommet fra "Husbanken", aldri noe om kommunen man bor i. Men nå kjenner jeg jo ikke til alle detaljene i mine kollegaers jobber, jeg vet bare at de jeg hjelper aldri får svar fra kommunen da hun som jobber med det ikke lager vedtak men har funksjon som rådgiver. Forskjellen ligger mer i at sosialhjelp blir betalt av kommunen, bostøtte av staten. Okei, det kan forsåvidt stemme, takk for info. Jeg tenkte vel på at en del av satsene blir fastsatt av kommunen. Kommunen er jo en del av felleskapet og blir også finansiert av skattebetalerene. Men jeg ser nyanseringen.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #13 Skrevet 20. mai 2018 50 minutter siden, applestories skrev: "kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre" Er det sosialstønad eller bostøtte du mener her? Sosialstønad betales av kommunen, bostøtte av Husbanken. Familiemedlemmet mitt søkte på bostøtte fra kommunen. Fikk til slutt sosialstønad fra Nav, ikke husbanken. Anonymkode: 351d7...6a8
applestories Skrevet 20. mai 2018 #14 Skrevet 20. mai 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familiemedlemmet mitt søkte på bostøtte fra kommunen. Fikk til slutt sosialstønad fra Nav, ikke husbanken. Anonymkode: 351d7...6a8 Bostøtte utbetales av Husbanken, sosialstønad av NAV. Noen steder, Oslo og Bergen, skiller fortsatt sosialhjelp fra resten av NAV, og hver kommune skal ha rådgiver som er opplært i Husbankens statlige bostøtte. Bare for å gjøre det ekstra komplisert. Der er selvsagt mulig at enkelte kommuner har sin egen bostøtte men jeg tror uansett man må søke om hver ting for seg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #15 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d Hvorfor skaffer du deg ikke jobb? Da står du mye friere til å leie den boligen du vil. Eller flytte i kollektiv. Anonymkode: cebcc...07c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #16 Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart siden jeg får sosialstønad av nav nå. De betaler husleia for meg. Bor i leilighet. Trengte et sted raskt, så fikk en litt dyr leilighet da det var det eneste tilgjengelige. Men nå må jeg flytte siden de vil ikke dekke det lenger, mest sannsynligvis til hybel. Får nå bostøtte og nav betaler ikke så mye på leilighet siden jeg får hele 3000 i bostøtte. Leilighet har husleia på 8000 kr. Finnes ikke billigere hybler enn til 6000 kroner her i byen, fulgt med en stund på dette. Så nav taper jo på å plassere meg på en hybel når man ikke får bostøtte på hybel..eller? Det virker jo bare så rart. Anonymkode: 02f45...a2d Du får vel bostøtte for hybel? Er vel ikke noe annerledes enn leilighet. Anonymkode: 6b2dc...69c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #17 Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at jeg får sosialstønad av nav. De betaler mesteparten av husleia, men ikke alt. Jeg får bostøtte som blir trukket fra det de betaler. Så de betaler egentlig bare 5000 kroner i husleia for meg. For en hybe koster det 6000 +, så hvorfor må jeg flytte på hybel da? Nav taper jo på dette, og de må da betale mer penger i husleia på meg. Anonymkode: 02f45...a2d Men hvorfor mener du at du ikke får bostøtte for hybel? Anonymkode: 6b2dc...69c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #18 Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor med et familiemedlem, som fikk avslag på bostøtte fordi vi hadde samme ytterdør. Fordi to ytterdører i en leilighet er visst normalt? lol. De mente at ettersom vi var familie, så måtte jeg forsørge romkameraten min. Reglene er veldig sære. Hvis du bor alene på hybel, er det nok større sjans for at du får bostøtte. Om du bor i et kollektiv med en ytterdør, er det stor sjans for avslag, spesielt noen i husholdningen er i slekt - da kommunen forventer at slekt skal forsørge hverandre. Anonymkode: 351d7...6a8 Så klart får personen avslag når husleie deles på 2. De kan ikke ta for god fisk at dere faktisk splitter 50/50. For alt de vet så bor personen der gratis. For alt de vet så har du høy økonomi. For alt de vet så er dere så nære at du faktisk hjelper familiemedlemmet. Så klart får personen avslag. For hybel så er det regler som egen dør m.m. Du har også en prosent andel som du selv må betale. Om du leier for 3000 kr så vil du ikke få 3000 kr i bostøtte. Det er prosenter og "egenandeler". Anonymkode: d51ae...42a 1
Guppy88 Skrevet 20. mai 2018 #19 Skrevet 20. mai 2018 Du vil få bostøtte for en hybel som er teknisk godkjent. Men uansett, NAV sin oppgave er ikke ånsoare penger på deg. Den er å få deg økonomisk selvhjulpen. Og du er nærmere å bli økonomisk selvhjulpen med ro grep: øke inntekter og redusere utgifter. Jeg er helt sikker på at NAV også stiller deg vilkår som sikter mot å skaffe deg inntekt, ikke bare å redusere boutgifter?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #20 Skrevet 20. mai 2018 Men om du får dekket mer nå, så blir du straffet senere. Sosialstønad må man betale tilbake, det er et lån. Så om NAV dekker mer nå, så får du mer å betale tilbake senere. Anonymkode: d51ae...42a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå