Gå til innhold

Hjelp!! Fått et brev fra nav hvor de krever tilbakebetaling.... (varig uføretrygd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært varig uføretrygdet siden jeg var 18 og i 2013 fikk jeg en samboer og dette skulle nav vite om... Men nå her om dagen så fikk jeg et brev fra nav hvor de krever tilbakebetaling for alt jeg har fått utbetalt siden 2013... Hva gjør jeg nå? Jeg er jo varig uføretrygdet, de kan jo ikke bare kreve det? Og jeg har forklart dem at jeg har sagt ifra om at jeg hadde samboer men de nekter for dette..

Det er jo snakk om flere 100 tusen og kanskje oppimot en million...

Anonymkode: d36dc...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du selv kontakte nav. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Her må du selv kontakte nav. 

Det er gjort, og jeg har forklart dem at jeg har sagt ifra om at jeg hadde samboer, men de sier at dette ikke stemmer og at de ikke har noe papirer på dette. Og at kravet skal tilbakebetales... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er gjort, og jeg har forklart dem at jeg har sagt ifra om at jeg hadde samboer, men de sier at dette ikke stemmer og at de ikke har noe papirer på dette. Og at kravet skal tilbakebetales... 

Du er nødt til å gå til en god advokat.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du får kontakte fri rettshjelp og be om advokat. 

Selv om jeg tviler på at denne historien er sann.

Anonymkode: 5994b...0dd

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal du tilbake betale noe når du er varig ufør? 

Anonymkode: 6280a...d10

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva har det og si at jeg har samboer, jeg har jo varig uføretrygd...??

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært varig uføretrygdet siden jeg var 18 og i 2013 fikk jeg en samboer og dette skulle nav vite om... Men nå her om dagen så fikk jeg et brev fra nav hvor de krever tilbakebetaling for alt jeg har fått utbetalt siden 2013... Hva gjør jeg nå? Jeg er jo varig uføretrygdet, de kan jo ikke bare kreve det? Og jeg har forklart dem at jeg har sagt ifra om at jeg hadde samboer men de nekter for dette..

Her må det da være noe feil, eller noe du har misforstått? Uføretrygd bortfaller da ikke om du får samboer! Satsene blir nok noe redusert, men tilbakebetaling av alt kan da ikke stemme?

Anonymkode: d5556...779

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det og si at jeg har samboer, jeg har jo varig uføretrygd...??

Det har allt å si. To å dele utgifter på.

Hadde du hatt samboer fra starten av ufør, hadde du fått mindre utbetalt. 

Anonymkode: 92e20...6cd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer en advokat på tirsdag, det ordner seg.

Anonymkode: 89b73...d95

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått et krav om tilbakebetaling for et så stort beløp så skal du også ha fått en anmeldelse for svindel med trygd på deg. 

Nav krever ikke refundert alt du har fått i trygd fordi du har unnlatt å fortelle om en samboer, her er det i tilfellet noe mer. Er det samboeren som er problemet så er beløpet betydelig mindre enn alt du har fått i trygd. 

Beløpet du skal tilbakebetale skal også stå i brevet, og i anmeldelsen du skal ha mottatt. 

Uansett, du bør skaffe deg en advokat. 

Anonymkode: 9f9e6...04e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du har misforstått noe, vil anta det er mellomlegget mellom det du får som enslig og det du får som samboer som skal tilbakebetales. Det vil si ca 0,2% av grunnbeløpet pr år, og det kommer neppe over 100 000. Det er ditt ansvar å gi beskjed, og det burde jo ringt en bjelle når utbetalingen er den samme etter at du fikk samboer? Har du gitt beskjed skriftlig i rett instans og fått svar skriftlig på at det er mottatt? I så fall kan du ha en sak med det. Har du ringt en tilfeldig sjel på nav og sagt at du har fått samboer blir det nok verre. Du har som sagt en selvstendig plikt til å sjekke at ting er rett, i likhet med vanlige lønnsmottakere. Du får kontakte nav for nedbetalingsplan, og så passe på for ettertiden av summen stemmer. 

Anonymkode: c4336...c22

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

En ting til, vær også klar over at denne typen skaer blir omtalt i media. Dermed er det lite smart å legge ut personlige opplysninger av noe slag selv på nettet. Man finner da lett ut hvem du er. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må det da være noe feil, eller noe du har misforstått? Uføretrygd bortfaller da ikke om du får samboer! Satsene blir nok noe redusert, men tilbakebetaling av alt kan da ikke stemme?

Anonymkode: d5556...779

Satsene blir betraktlig redusert ved samboerskap. 

Må nok ikke betale tilbake alt, men en stor del. Og sikkert renter osv. Samt bot. Dessverre helt sikkert en veldig stor sviende sum. 

Til nav holdet det ikke å gi muntlig beskjed. Får man samboer, må det meldes inn skriftlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er neppe sant. NAV krever ikke tilbake penger for så langt tilbake i tid. Det er noe som heter foreldelse, og NAV kjenner vel sikkert til det.

Anonymkode: a9104...6ef

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er neppe sant. NAV krever ikke tilbake penger for så langt tilbake i tid. Det er noe som heter foreldelse, og NAV kjenner vel sikkert til det.

Anonymkode: a9104...6ef

Svindel med Nav midler foreldes ikke. 

Men at Nav sender ut denne typen brev uten å opplyse om sum og utregning av summen, og at saken er politianmeldt det har ikke rot i virkeligheten. Nav har nemlig også regler de følger ved denne typen varsel til en stønadsmottaker.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Må nok ikke betale tilbake alt, men en stor del. Og sikkert renter osv. Samt bot. Dessverre helt sikkert en veldig stor sviende sum. 

Til nav holdet det ikke å gi muntlig beskjed. Får man samboer, må det meldes inn skriftlig. 

Dette kan du jo forsøke å finne en link på:fnise:?

Anonymkode: 7c73a...e11

AnonymBruker
Skrevet
  • Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Fra nav.no

er du på minstesatsen så har du svindlet NAV og samfunnet for 0.25 G per år i 5 år = rundt 110'000 kroner, selvsagt må du betale dette tilbake og med en liten straff på toppen. For det skal ikke lønne seg å være trygdesvindler, obviously...

Nei du må ikke betale en million etc

Anonymkode: 00d29...5e4

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
  • Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Fra nav.no

er du på minstesatsen så har du svindlet NAV og samfunnet for 0.25 G per år i 5 år = rundt 110'000 kroner, selvsagt må du betale dette tilbake og med en liten straff på toppen. For det skal ikke lønne seg å være trygdesvindler, obviously...

Nei du må ikke betale en million etc

edit: 110'00 før skatt, du har vel skattet på disse så sikkert litt mindre 85'000 kanskje

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at absolutt all kommunikasjon med nav bør være skriftelig, gjerne med kopier, og sendt rekommandert.

Anonymkode: a34f3...996

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...